Luister naar mijn woorden maar zie niet naar mijn daden". Dit gezegde kwam goed van pas na de woordkramerij van Verhofstadt in de Zevende Dag van gisteren, zondag. De man die sneller liegt dan zijn schaduw, voerde nog eens een voor hem typisch nummertje op. N.a.v. het springen van het kartel CD&V/N-VA vertelde hij dat een kartel iets nooit goed is. "Iets negatief", zei hij. Hij zou daar beter over gezwegen hebben, want hijzelf en zijn partij waren de eersten die met dergelijke spelletjes begonnen: - De eerste regering Verhofstadt was vóór niets, alleen tegen de "tsjeven". Om te vermijden dat die ook maar een kans maakten om mee te regeren, was hij zelfs bereid de crypto-communisten van Agalev mee in zijn regering te nemen. - De huidige Vlaamse regering, mét VLD-ers, is er een tégen het Vlaams Belang en bestaat in feite (voorlopig nog althans) uit zes partijen. De VLD kan gemakkelijk een Vlaamse deelregering maken met het VB alleen, maar verkiest nog liever een niet-werkbare monstercoalitie. - Het stadsbestuur van Antwerpen, VLD-ers inbegrepen, heeft twee legislaturen alleen gewerkt tégen het VB, toen de grootste partij van de stad. - Het stadsbestuur van Vilvoorde, aangevoerd door het Brabantse trekpaard, ex-eerste minister en ex-mislukte Europese Grondwetknutselaar, bestaat uit een tiental (!) partijen - VLD-ers inbegrepen - enkel en alleen om het VB er buiten te houden. Van negativisme gesproken! Hetzelfde gebeurt in een ander dozijn Vlaamse gemeenten waar meerderheden gevormd worden tégen één partij en waarbij de VLD meestal betrokken is. Denk maar aan de vaudeville in Lier waar Marleen Vanderpoorten, voorzitster van het Vlaams parlement, het slechte negatieve voorbeeld geeft door te onderhandelen met een kartel dat zelfs ná de verkiezingen werd gevormd. Verhofstadt kwam in die Zevende dag ook vertellen hoe hij VW-Vorst aan het redden is. "Het wordt nu een Audi-fabriek", zei hij trots. Het hele verhaal was echter in de voorwaardelijke wijs ("als" en "zou"). In het beste geval worden er tweeduizend mensen ontslagen en moet de rest ± 20% inleveren. Het resultaat van dit alles zal dan zijn dat ze een nieuw, piepklein Audietje mogen maken waarvan helemaal niet zeker is dat het een afzetmarkt zal hebben. De voorloper van de A1, de A2 dus, werd vorig jaar uit productie genomen omdat het voertuig niet verkocht geraakte. Nochtans was de A2 een prachtig wagentje, milieu vriendelijk en zuinig in verbruik. Ik kan ervan meespreken: ik heb zelf er een en zou het niet kwijt willen. Het heeft alle voordelen van de grote Audi-broers : een volledig koetswerk uit aluminium, ABS, elektronische airco en verwarming, elektrische lendensteun enz. De reden waarom het niet verkocht geraakte was, omdat Audi zelf er in dat segment van de markt geen cliënteel voor had en qua prijs niet kon concurreren met bv Peugeot en Citroen. Voor de A1 zal het hetzelfde verhaal zijn. Dat moet dan gaan concurreren met de FIAT 500 (de "cinquecento"), stel u voor, plus enkele Aziaatjes. Als blijkt, dat ook de A1 niet verkocht geraakt, zal Vorst toch nog dicht gaan, zij het enkele jaren later. De A2-fabriek is ook gesloten geworden. Tegen die tijd zit Verhofstadt echter al met een dik betaald brugpensioen op zijn landgoed in Toscane!
|