Federaal minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo) is bevallen van een geweldig idee: hij wil de geluidslast van vliegtuigen op de luchthaven van Zaventem herleiden tot nul (0,0). In werkelijkheid zou dat het einde van alle nachtvluchten betekenen. De overgrote meerderheid van die vluchten hebben geen passagiers, maar vracht. Vorig jaar goed voor 776.000 ton. De luchthaven van Zaventem is de tweede grootste werkgever van Vlaanderen (en dus ook van België), moet alleen de haven van Antwerpen laten voor gaan en is momenteel (indirect) goed voor zo’n 75.000 jobs.
Dat laatste zal linkse groene Gilkinet worst wezen. Zaventem ligt immers in Vlaanderen, is een concurrent van Charleroi en Luik, en door het feit dat de luchthaven in werkelijkheid tweetalig is, moet men er dus ook Nederlands kennen. Erg, hé? Meer nog, heel wat niet-Nederlandstalige Brusselaars leren er onze taal omdat ze er zo aan een goed betaalde job komen, weliswaar in Vlaanderen, maar dicht bij huis.
Dat nachtgeluid is niets nieuw. Dat bestaat al zo lang de luchthaven er is. Wie daar niet tegen kan, moet daar niet gaan wonen. Maar ik kan begrijpen dat men er het beste van wil maken. Bv geen oudere, meer lawaaierige vliegtuigen meer toelaten. De geluidseisen verstrengen, maar niet afschaffen. Wie het in de omgeving van de luchthaven niet kan uithouden is er waarschijnlijk al vertrokken. Wie er nu aankomt, weet wat hem te wachten staat. Men moet groen en Waal zijn om dat niet te snappen, of in Charleroi (of Luik) wonen, waar dat blijkbaar wel te harden is.
Het voorstel van Gilkinet, waartegen de luchtvaartsector zich gegarandeerd zal verzetten, riskeert dan ook hetzelfde lot van al eerdere francofone voorstellen in dezelfde zin en van tafel te worden geveegd alvorens er over zal gedebatteerd worden.
|