Het VOKA rapport over het feit dat Belgen bij de hoogste belastingen van
Europa betalen, maar in verhouding daar weinig voor terugkrijgen, is geen
nieuws. We weten al langer dat we evenveel afdragen als de Scandinaviërs, maar
even weinig ervan profiteren als de landen rond de Middellandse Zee. En dan is
er in de berekeningen meestal nog geen onderscheid gemaakt tussen Vlaanderen en
Wallonië, anders zouden sommige verschillen nٕóg groter kunnen uitvallen (denk
maar aan het onderwijs).
De
uitspraak van CD&V voorzitter Beke, dat de volgende federale regering zich
niet met communautaire problemen zal bezig houden, is in dat opzicht dan ook
tekenend voor het feit dat zijn partij eigenlijk zelf geen verhaal (meer) heeft.
Hij zegt zowat het tegenovergestelde van Peeters, die wél een zevende
hervorming op het oog heeft. Typisch tsjevenverhaal waarmee men steeds alle
kanten uit kan (behalve de goede). Ondanks wat Beke daarover zegt, is in dit
land immers alles communautair. Het laatste voorbeeld is de geplande verhuis
van de Turkse lagekostenmaatschappij Pegasus, die de luchthaven van
Zaventem inruilt voor die van Charleroi. In die laatste blijkt het Waalse
gewest per reiziger zon 15 euro bij te passen, wat momenteel per jaar een
subsidiëring van zon 30 miljoen euro betekent. Pure concurrentievervalsing en geld dat het Waals gewest
officieel als dotatie van de Belgische federale regering krijgt, maar dat
grotendeels door Vlaanderen moet worden opgehoest.
Als de volgende federale regering zich niet (meer) met communautaire
zaken zou bezighouden, betekent dat maar één ding: dan zullen we weer een door
de PS gedomineerde federale ploeg zullen hebben, waarin de Vlaamse deelnemers opnieuw
de rol van bereidwillige meelopers zullen krijgen. Dan kunnen ze hun kiezers
weer vertellen, dat ze niet aan de kant blijven staan, dat ze compromissen durven
sluiten en de handen vuil maken. Wie zal die mensen nog geloven?
Het
is trouwens typerend voor Beke, dat hij die uitspraak pas gedaan heeft, nadat
hij zeker was geen tegenkandidaat te krijgen voor het voorzitterschap van zijn
partij. Die zou hij dan nl een serieus tegenargument gegeven hebben. De vraag
is alleen maar, of het Beke iets extra zal opbrengen. Bij CD&V ligt de
linkse ACV-vleugel in de touwen en zijn er toch nog altijd wat centrumrechtsen,
die niet bereid zijn de communautaire argumenten exclusief aan de N-VA cadeau
te doen.
Na
de verschillende gewestregeringen, blijkt plots ook de federale regering de
ontbrekende miljoenen 'gevonden' te hebben om het gat in de begroting voor 2014
dicht te rijden. Daar ook dit zal gebeuren in een goednieuwsshow waarbij weer
eens niemand slechter zou worden, gaan we er van uit dat er in dit land
inderdaad al heel wat geld verspild is dat nu dus beter zal besteed worden. We
zullen het maar geloven, al vraag ik me wel af hoeveel keer die begroting nog
zal worden aangepast. Als we zien dat deze voor 2013 al verscheidene keren is
moeten bijgesteld worden, zal dat voor die van 2014 niet anders zijn.
En
dan is er nog die relance, waarover Di Rupo zich zopas aan de Gentse
universiteit heeft druk gemaakt. Volgens zijn eigen woorden sprak hij er al
over toen Merkel en de andere E.U. leiders er nog niet aan dachten. Hij mag het
nu eens bewijzen, want ook een relance zal geld kosten dat op e.o.a. manier zal
moeten gevonden worden. Gelukkig beschikt hij met Vande Lala over een
ervaringsdeskundige. Denk maar aan diens Zilverfonds dat de kosten voor de
vergrijzing ging opvangen.
Nu
komt de keizer van Oostende met enkele voorstellen af die, als ze zouden zijn
voorgesteld door bv De Wever, zeker zouden worden afgedaan als populistisch.
Hij wil nl de BTW op het energieverbruik van 21 naar 6% terugbrengen, de
papieren maaltijdcheques afschaffen en dat geld rechtstreeks aan de werknemers
uitbetalen. Dat klinkt allemaal te mooi om waar te zijn, al worden zijn voorstellen (voorlopig?)
niet alleen gesteund door de PS, maar ook door de Open VLD. Voor één keer ligt
CD&V echter dwars en zeggen zowel Crembo als Geens terecht dat de BTW-verlaging een gat in
de staatskas zal maken en de staatsschuld alleen maar zal doen oplopen. Die
staatsschuld ligt nog altijd rond de 100% en zou tot 60% moeten dalen om dat
Zilverfonds van dezelfde Vande Lala te activeren. M.a.w. met zijn nieuwste
voorstel geeft hij zelf toe dat er van dat fonds nooit iets in huis zal komen. Voor het afschaffen van de papieren
maaltijdcheques zou iets te zeggen kunnen zijn, maar zal de verleiding groot
worden om loonsverhogingen, die om welke reden ook, nu niet gegeven kunnen
worden, straks als verhoogde maaltijdcheques zullen verkocht worden. Dit komt
vrij geloofwaardig over als men weet dat een Tv-programma (Volt, dacht ik)
zopas nog ontdekt heeft dat de eco-cheques ook al misbruikt worden. In
dergelijke gevallen is het steeds de staat die eraan zal verliezen.
Kortom, wat er ook nog ter zake wordt voorgesteld, die relance is zeker
nog niet voor morgen en het wordt uitkijken wie er met betere ideeën af zal
komen. Zeker met de komende verkiezingen in het achterhoofd zal menig
politieker zich geroepen voelen zijnduit in dat zakje te doen. Misschien iets voor het Innesto van Beke's 'high potentials'?
Vanaf 1 januari 2014 houdt de papieren versie van Doorbraak op te
bestaan. Er zal dan alleen nog kunnen gekeken worden naar een elektronische
versie met dezelfde naam (www.doorbraak.be), die reeds bestaat van ergens in
april van dit jaar en volgens de redactie van het maandblad een groot
succes zou zijn. De webstek is, in tegenstelling tot de papieren versie, gratis
voor iedereen en heeft het voordeel meteen te kunnen inspelen op de
nieuwigheden van elke dag. Doorbraak was vroeger het ledenblad van de Vlaamse
Volksbeweging (VVB). Dat is ze al even niet meer, maar de emotionele band
tussen VVB en lezers was er nog wel en dat zal straks een beetje minder zijn. Het is een
teken des tijds en voor de jongeren zal dit waarschijnlijk geen probleem
vormen. Bij de senioren is echter niet iedereen mee gestapt met de Internet
(r)evolutie en zijn er nog altijd heel wat mensen die niet de hele dag achter
hun PC zitten en die toch graag een publicatie in handen hebben om ze te lezen
wanneer het hen uit komt (ondergetekende inbegrepen). De papieren spoeling van
Vlaamse nieuwslectuur was al vrij dun (denk maar aan het eveneens recent
afhaken van Grammens Journaal en het verdwijnen van Ray's Angeltjes*) en zal dus nog wat dunner worden.
En
er is op Vlaams gebied nog meer om zich zorgen over te maken. Nog niet zo lang
geleden besliste VOKA, de vereniging van Vlaamse Ondernemers (het vroegere VEV)
en KAmers van koophandel om haar hoofdzetel te verhuizen naar Brussel, omdat
men vond dat men daar beter kon inspelen op wat economisch belangrijk is in dit
land. Daar kon men in komen. Nu blijkt dat VOKA comité Brussel een nieuwe
naam krijgt: VOKA Metropolitan. Dat ruikt erg naar Brussels Metropolitan,
de dada van heel wat Brusselse belgicisten die hopen de grenzen van het
hoofdstedelijk gebied tot ver in de Rand te kunnen verleggen. Hopelijk blijft het
daarbij, althans voor wat de vergelijking betreft. Het feit dat voor de eerste
najaarslunch als gastspreker Rudy Vervoort, de nieuwe minister-president van het
hoofdstedelijk gewest, werd uitgenodigd, spreekt dat tegen. Niet zozeer o.w.v.
de persoon zelf, wel o.w.v. de partij die Vervoort vertegenwoordigt: de PS.
Eerder een ongelukkige keuze voor een vereniging waarvan Bart De Wever ooit zei
dat het zijn werkgever was.
Een derde ontnuchtering kwam er bij de aanstelling van de nieuwe voorzitter
van de Vlaamse businessclub De Warande, ook al in Brussel. Ook dit had niets
met de persoon zelf te maken (Mark Leysen, zoon van Vaast), maar met het feit
dat er gesteld werd dat de club afstand zou hebben genomen van haar eigen Manifest
voor een zelfstandig Vlaanderen en dus alleen nog een exclusief clubje is
geworden, waarvan men lid kan worden aan een jaarlijks lidgeld van 925 euro,
bovenop een eenmalig toetredingsbedrag van dezelfde grootte. Eerder dus iets
met een hoog mas-tu-vu gehalte, waar de doorsnee Vlaming geen behoefte aan heeft.
Hopelijk zit ik er naast, maar ik vrees dat
het Vlaming zijn in Brussel met een dergelijke, zoveelste toegeving aan het
Brussels-Belgisch systeem niet van die aard is om vrolijk van te worden. Met
salonvlamingen gaan we geen vooruitgang maken, zeker niet in Brussel.
* Angeltjes werd Golfbrekers en ook die laatste doet het helemaal niet slecht. De pole position bij de blogs van SeniorenNet is men wel kwijt.
Waarschijnlijk wakker geschud door het treinongeval bij Remersdaal,
waarbij duidelijk nog maar eens een zwak punt van de Antwerpse haven en, bij
uitbreiding, van heel Vlaanderen, werd blootgelegd, heeft Kris Peeters zowel
meerderheid als oppositie in het Vlaamse parlement opgeroepen om voor één keer
eens eendrachtig achter het Vlaams regeringsstandpunt te staan i.v.m. de
voorzetting van de werken aan de Antwerpse Oosterweelverbinding. Meer bepaald
wil hij ervoor zorgen dat de tijdelijke vennootschap Noriant, die de werken
voor het Lange Wapperproject al zo goed als toegewezen had gekregen, tenminste
dié werken al mag uitvoeren die in het oude en nieuwe plan dezelfde zouden
blijven. Dat nieuwe plan moet echter nog wel worden goedgekeurd, zodat het nog
altijd niet zeker is of de voorgestelde trajecten wel dezelfde zullen blijven.
Als Noriant die werken niét mag uitvoeren volgt er nl meer dan waarschijnlijk
een miljoenenclaim die de volgende Vlaamse regering zal moeten betalen, wie daar dan ook deel van moge uitmaken. Peeters heeft echter wel gelijk, daar
waar hij álle partijen oproept in deze zaak voor één keer solidair te zijn. I.v.m.
de Oosterweelverbinding hebben ze allemaal immers boter op hun hoofd: N-VA
en Open VLD omdat ze het been niet hebben stijf gehouden, SP.a en Groen omdat
ze kazak gedraaid hebben na een referendum dat niet eerlijk verlopen is en
zelfs het Vlaams Belang, dat in deze zaak alleen maar de belangen van zijn eigen Antwerpse
stadgenoten heeft verdedigd, terwijl de buurtbewoners, die de Ring meer
gebruiken dan de stadsbewoners, niet mochten meestemmen. De haven van Antwerpen is niet alleen
van de Antwerpenaars, maar van de hele regio. Projecten zoals de IJzeren Rijn,
de Oosterweelverbinding en bv het vliegveld van Deurne belangen heel Vlaanderen
aan. Bij betwistingen met andere regios, landen of met Europa is het zaak dat
álle Vlamingen daarvoor samenwerken, zeker in crisistijden zoals deze die we nu
meemaken, waarin records gebroken worden inzake ontslagen en faillissementen*.
Het gaat daarbij niet alleen om de politieke partijen, maar ook om het zgz
middenveld en de vakbonden. Als men leest dat een internationaal bedrijf als de
chemiegroep Lanxess (een afsplitsing van Bayer), die met vier fabrieken in het
Antwerpse moet herstructureren wegens de crisis, het van haar 8.000 Duitse medewerkers
kan gedaan krijgen dat die 3% inleveren, terwijl onze vakbonden een
loonsverhoging van 4% vragen, dan vraag ik me af waarmee we bezig zijn. De
haven van Antwerpen zou de komende jaren zon 4.400 vacatures hebben, maar bij
dergelijke acties zal dat straks misschien niet meer nodig zijn
* In september 2013 ging er hier elke 33
minuten een bedrijf over de kop. T.o.v. vorig jaar steeg het aantal
faillissementen met 12%. Er waren in september ook bijna 10% meer niet
werkende werkzoekenden dan in dezelfde maand van 2012
Ik
kom even terug op mijn blog van 18 september, de dag dat ik terugkeerde uit
Zürich en ik niets dan lof had over de werking van de Zwitserse trams en
treinen. Nu moest het lukken dat er zondagavond, 29 september, na het laat Tv-journaal
op één, een reeks Britse documentaires aangekondigd werd (Great Continental
Railway Journeys), waarvan de eerste meteen na dat nieuws uitsluitend ging
over het treinverkeer in Zwitserland. Ik ben blijven kijken en kreeg daar
inderdaad de bevestiging van wat ik geschreven had. Meer zelfs, de BBC-reporter
wist te vertellen dat het Hauptbahnhof van Zürich het drukste spoorwegstation ter wereld is. Dagelijks arriveren en
vertrekken daar 300 treinen en 300.000 passagiers. Ik ben elke dag in dat
station geweest en, alhoewel het er altijd druk was, had ik echt nooit de
indruk dat er zoveel te doen was. Van een goede organisatie gesproken, daar kan
de NMBS inderdaad nog heel wat van leren.
Daar hield het in de BBC-reportage trouwens niet mee op. De Britten
hebben vroeger wel de stoomtrein uitgevonden, maar het waren de Zwitsers die
voor de eerste elektrische aandrijving van zowel treinen als trams hebben
getekend. Dat gebeurde in de centrale werkplaats van Oerlikon, een voorstad van
Zürich, die bij onze wielerliefhebbers eerder bekend is van de zesdaagsen die
daar op de plaatselijke piste werden (worden?) gereden. Een van de redenen
waarom de Zwitsers van de vervuilende stoomtreinen vanaf wilden, was het feit
dat het land zoveel tunnels kent die door de roetafzetting extra smerig werden.
---
In
de marge van bovenstaande, maken we momenteel in ons land de zoveelste
treinramp mee, gelukkig deze keer alleen maar met materiële schade. Op de lijn
Antwerpen/haven Ruhrgebied, de drukste goederenlijn van dit land, waar
dagelijks tot 150 goederentreinen passeren, ligt het verkeer voor enkele dagen zo
goed als plat, nadat een treinstel er in Remersdaal enkele wagons met een
lading autos verloren had, die door de reling van een brug in een ravijn zijn
gedonderd. Het verkeer op die lijn zal flink verstoord worden, wat ook een grote
economische kost zal hebben. Dat alles zou veel minder erg geweest zijn, mocht
men enkele jaren geleden de plannen voor de IJzeren Rijn verwezenlijkt hebben,
dan had men nu tenminste een alternatief*. Maar dat mocht niet van allerlei drukkingsgroepen
en werd ook tegengewerkt vanuit Wallonië, dat vlak vóór de tunnel van
Remersdaal (de langste spoorwegtunnel van België) zijn grootste rangeerstation
voor goederenvervoer heeft. Voor de groenen mocht de IJzeren Rijn dan weer niet
door Nederland, omdat die daar door een natuurgebied zou lopen. En waardoor rijdt
die lijn over Voeren? Juist: door een natuurreservaat!
* De IJzeren Rijn zou niet zomaar een
alternatief zijn. Het traject zou de reis naar het Ruhrgebied met een kwart
inkorten en de treinen toelaten tot 2.000 ton te vervoeren i.pl.v. de 1.200
ton die het maximumgewicht zijn via Voeren.
Overdaad schaadt, gaat het adagium en dat geldt zeker voor een land
met twee koningen, drie koninginnen, tien provinciegouverneurs, zes regeringen
en zeven parlementen. Dat er in zon land misbruiken ontstaan is feitelijk de
normaalste zaak van de wereld. Door het ophopen van al die instellingen en
entiteiten ziet men al lang het bos niet meer van de bomen en moet men er
meestal een specialist bijhalen als er iets echt verkeerd loopt.
Neem nu al dat gehannes over bonussen en uittredingsvergoedingen als men
van de ene dikbetaalde job naar de andere overstapt. De meeste mensen die
daarvan profiteren maken gewoon gebruik van de bestaande wetten en het feit dat
sommige zo eerlijk zijn er geen misbruik van te maken, verandert niets aan de
kern van de zaak.
Het eenvoudigste zou zijn een deel van die instellingen en entiteiten gewoon
af te schaffen, iets wat ik in deze rubriek al meer dan eens heb bepleit. Als
dat toch niet gebeurt, dan moet men de wetten daaromtrent maar veranderen.
Probleem daarbij is dat onze wetgeving nu al meer dan ingewikkeld genoeg is en
bij aanpassingen meestal niet vereenvoudigd maar eerder ingewikkelder wordt
gemaakt. Zolang dat echter niet gebeurt, moet men gewoon de wet volgen. Dura
lex, sed lex, de Romeinen wisten dat al. Dat verhaaltje van Big Maggie over
haar Romeinse keizerin klopt trouwens niet. Het was de keizer en niet de
keizerin die over het leven van een verslagene in de arena kon beslissen door
de duim omhoog of naar beneden te houden en verder had dat niets met de
Romeinse wetgeving te maken. De keizer stond nl boven de wet, zoals die van
Oostende bij ons. Enfin, dat denkt die toch.
Toen Kris Peeters aan de Gentse universiteit ging vertellen dat de zesde
staatshervorming niet perfect was, maakte hij een serieuze onderschatting. Verre van
perfect, zou een betere term geweest zijn. Als geen ander weet Peeters
immers, dat de Vlaamse regering bij de toepassing van die hervorming er heel
wat bevoegdheden bij krijgt (kinderbijslag, ouderenzorg en delen van het
arbeidsmarktbeleid), maar slechts 87,5% van de bijhorende middelen. In absolute
cijfers betekent dat voor Vlaanderen, dat er zon 3 miljard extra zal moeten
gevonden worden om de mensen dezelfde service te kunnen geven. Extra fiscale
voordelen, zoals de aftrek van de dienstencheques en de woonbonus zouden wel
eens het slachtoffer van een nieuwe besparingsronde kunnen worden. Het is niet
voor niets dat peetvader Vande Lala al gesuggereerd heeft de dienstencheques in
hun huidige, papieren vorm af te schaffen en dat er stemmen opgaan om de
woonbonus helemaal te schrappen.
Over die woonbonus is de laatste weken al heel wat inkt gevloeid. Voor
wie het nog niet zou weten: de woonbonus is een hypotheekaftrek, waarbij een
vast bedrag wordt afgetrokken van de inkomsten. Daarop worden dan belastingen
geheven. De gewesten kunnen echter alleen verminderingen toestaan, geen
aftrekken. Iedereen die erbij betrokken is, weet dat de woonbonus op termijn onbetaalbaar wordt en dan durft Freya, dochter
van, nog voorstellen die op te trekken voor bepaalde categorieën. Van zodra
alle woonleningen onder het nieuwe stelsel vallen, zou dat de overheid 4,9
miljard kunnen kosten. Alhoewel men dat bij de federale regering ook weet, draagt die er echter slechts 1,5
miljard van over naar de gewesten bij de toepassing van de zesde
staatshervorming. M.a.w. kan dat de gewesten nog eens 4,4 miljard extra kosten,
waarvan het leeuwendeel voor Vlaanderen, waar het meest gebouwd en verbouwd wordt.
Dit is gewoon niet eerlijk. De federale regering zou de zaken eerst moeten
saneren en pas daarna doorgeven.
Die overdrachten van het federale naar het regionale niveau, waarbij
niet alle middelen mee worden gegeven, is niet iets dat zomaar uit de lucht is
komen gevallen. Specialisten ter zake, zoals Jef Wellens van Kluwer, Luc Machon
van de vastgoedmakelaars en Nancy Huyghebaert van de KU Leuven (die er vorig
jaar een studie over maakte) hebben er al voor gewaarschuwd. Peeters eigen
partij heeft dit spelletje trouwens meegespeeld, o.a. met de clowneske
Verherstraeten en weet dus maar al te goed wat Vlaanderen straks te wachten
staat. Onze regio betaalt 62 procent van de federale besparingsoperatie. Als
het op betalen aankomt, kent men wél het juiste verdeelpercentage. Het 'niet
perfect van Peeters is dan inderdaad een onderschatting die kan tellen.