De "nee"-stemmers hebben het dus gehaald in Antwerpen. Bijna 60% van wie was komen opdagen. Dat er in totaal maar 34% van de kiezers is komen stemmen, moeten we erbij nemen. Er zijn in de States ooit al presidenten verkozen met een dergelijke opkomst. Dat heet vrije democratie. Wat er nu verder te gebeuren staat, laat zich raden. De partijen van de Antwerpse gemeenteraad zullen wel geen risico nemen met het oog op de volgende gemeenteraadsverkiezing en zullen meer dan waarschijnlijk ook een negatief advies geven aan de Vlaamse regering. Die zal op zijn beurt het BAM-project zoals het nu is, niet kunnen laten uitvoeren. De vraag is alleen: wat dan? Het verkeer rond de koekenstad zal helemaal vastlopen. De lucht zal er nog meer verpest worden (stilstaande auto's met draaiende motoren vervuilen veel meer dan rijdende wagens). De stad Antwerpen wordt een te mijden plaats en wie erlangs moet zal sluipwegen uitzoeken. Er zal gegarandeerd gezocht worden naar een alternatief, maar wat dat ook moge worden: het zal járen duren vóór er iets zal gebeuren. Als de economie zou optrekken, wordt alles nóg erger. Grote klanten zullen dan de haven de rug toekeren. Vele jobs zullen verloren gaan. "Nimby" heeft gewonnen: "Not In My Back Yard". De mensen willen allemaal jobs, een goede verkeersregeling, veiligheid en nog van die dingen. Van zodra het echter blijkt, dat de fabriek, de brug of de gevangenis in de eigen buurt zal worden neergepoot, staan de meesten op hun privacy. Men wil de lusten, niet de lasten. Als er straks een alternatief wordt voorgesteld, bv via de Liefkenshoektunnel, zal men dan ook de omwonende van dat goed verborgen geheim (men noemt het ook wel eens de LiefkensZoektunnel) raadplegen? Feitelijk zou dat moeten. Als er trouwens iets fundamenteel verkeerd was aan het Antwerpse referendum, dan was het dat niet álle betrokkenen de kans kregen zich daarover uit te spreken. In de eerste plaats de inwoners van de omliggende gemeenten (zoals o.a. Ekeren, Kapellen, Zwijndrecht), die - zeker bij een lange tunnel, meer vuil te slikken zullen krijgen dan de Sinjoren nu met hun Lange Wapper project. Datzelfde geldt ook voor het eventueel doortrekken van de E34 (vanuit Eindhoven) van Ranst naar Kontich, waardoor het verkeer vanuit de Noorderkempen en oostelijk Nederland niet meer over de Antwerpse Ring zou moeten rijden. Kortom, bij dit referendum zijn er alleen verliezers. Zij die zondag juichten, zullen er later misschien nog spijt van krijgen.
Reacties op bericht (1)
19-10-2009
brug.
Meneer Van Alpen,
Na het lezen van uw stukje , bekruipt me plots enige akelige nostalgie. Waar is de tijd dat de werkmanshuisjes rond de fabrieken door de fabrieken werden gebouwd, de economie florieerde op volle schroeven nietwaar? Nutteloos hierbij te vertellen dat de generatie van mijn ouders ten gegevolge van deze vervuiling vroegtijdig gestorven zijn. Ons land is een transitland,dat vooral gebaseerd is op logistiek, en een brug zou gekunt hebben wanneer we reeds reden op de nieuwe technologie, maar dat is nu niet, intgendeel. Ik woon en werk in Antwerpen Noord, de aria waar alles gedumpt wordt, waar het zomers vertstikkend is van uitlaatgassen, weinige kindjes kunnen nog zonder 'phuffers' Het is goed dat u pleit voor de economie, werkgelegenheid, maar een "autostrade" moet rond een stadt komen niet dwars door de stad. Mag ik u even meenemen naar Lyon,waar het file en transit probleem grotendeels is opgelost zonder brug. Zelf zou u toch ook eens een rekensom moeten maken, van dat wat er al is uitgegeven aan studie's en ect over de brug, nutteloos geld waarvan men de liefkeshoektunnel makkelijk tolvrij mee kon maken. Een prestige project steunen louter en enkel om de ' dochters- zonen- neef - nichten en bevrienden van politici nuttloos werkgelegeheid te voorzien lijkt me in deze een ' Bridge over troubled water'. Onderschat tevens nooit de de kracht van ' The sound of silence'.(de onthouders)