Een kort bericht in de media: gisteren werd de sluis van Strépy-Thieu, bij La Louvrière, provisorisch gerepareerd, waardoor het scheepsverkeer - dat al bijna een week stil lag - weer op gang kon komen. Die "sluis", op het canal du centre, is in werkelijk een scheepslift, de grootste ter wereld, een erfenis van de wafelijzerpolitiek van de vorige Belgische regeringen. Ze was een compensatie voor de uitbreiding van de haven van Zeebrugge, waarmee de kostprijs ongeveer mee moest overeenkomen, nl zes à zeven miljard Belgische frankskens. Toen Openbare Werken in 1988 geregionaliseerd werd, bleek de factuur al te zijn opgelopen tot liefst 25 miljard befkens! Daarvan had het federale België ondertussen tien miljard betaald (dus al zeker 3 meer dan wat Zeebrugge gekost had) en moest de rest dus van Wallonië zelf komen. Uit tal van rapporten bleek toen al, dat het project nooit rendabel zou worden en dat het goedkoper zou zijn geweest de werken stil te leggen. Dat gebeurde echter niet, evenmin als Wallonië af wil van zijn verlieslatend F1 circuit van Francorchamps. Het duurde tot vrijdag 30 augustus 2002 vóór de scheepslift officieel kon geopend worden. Vorige week was er dan een eerste ernstige panne en bleek er voor het hele kunstwerk geen enkel onderdeel voorhanden te zijn. Dat moest ergens uit Duitsland komen en het kon nog tot 15 augustus duren alvorens de lift volledig hersteld wou zijn. Wel kon één van de sluizen geopend worden na een noodreparatie. De blunder van de eeuw, zoals de lift al al genoemd werd, is geen precedent. Daarvóór was er al het "hellend vlak" van Ronquières, ook een soort scheepslift die tegenwoordig meer geld opbrengt als toeristische bezienswaardigheid dan als sluis voor de binnenschepen. Het zou om mee te lachen zijn, ware het niet, dat het geld dat eerst door de Belgische Staat en later officiëel door het Waals Gewest is betaald, meer dan waarschijnlijk komt uit de grote solidariteitspot van meer van 12 miljard euro die Wallonië van Vlaanderen jaarlijks cadeau krijgt. Waarom zouden Waalse bedrijven zich trouwens nog moe maken. Dat bleek uit het resultaat van een experiment van de federale regering i.v.m. de innovatiepremie, waarbij bedrijven hun werknemers onder bepaalde voorwaarden een extra kunnen geven als die met iets vernieuwends voor de dag komen. Van de 277 dossiers die werden ingediend kwamen er slechts 12 uit Wallonië... Werk maar, Vlamingen!
Reacties op bericht (1)
27-07-2006
Geldverkwisting
Men kan in dit apenland niets doen of er moet gecompenseerd worden, altijd betalen wel te verstaan uit één richting, Vlaanderen. Als men weet dat Vlaanderen de sleutel in handen heeft om eindelijk een komaf te maken aan deze verwerpelijke situatie, nl. de geldkraan dicht draaien maar dat niet doet, waarom??? Ik zou graag de eerste politieke Vlaming willen zien die dat ook effectief toepast, die wordt uiteraard uitgescholden voor egoïst, racist en dergelijke leuke benamingen, niets van aan trekken zou ik zeggen, gewoon doen en aan de Walen zeggen "voor wat hoort wat" punt uit.
Zonder druk op Walen en Brusselaars komen die toch niet in beweging, Vlaanderen betaald toch de rekeningen, waarom zouden ze wel?