Federaal minister zonder Financiën Van Peteghem lijkt zelf geschrokken te zijn van zijn eigen successen. Eerst was de run op de staatsbon zo groot dat er te veel geld werd opgehaald. Daarna zorgde de 5.000 euro subsidie voor de aankoop van elektrische wagens ervoor dat het beschikbare geld al op is vóór men ermee beginnen kan. Drie jaar geleden besliste hij dat tegen 2026 alle bedrijfswagens elektrisch zouden zijn. De reactie van het bedrijfsleven was zo massaal positief,dat Van Peteghem bij wijze van afschrikking wie dan nog zou rondrijden op fossiele brandstof extra belasting zou belasten.
Ondertussen is de verkoop van elektrische wagens echter flink gedaald. Buiten het bedrijfsleven zijn er weinig mensen die zo’n wagen, die gemiddeld driemaal duurder is dan een op fossiele brandstof, kunnen of willen betalen. Het schijnt zelfs dat het aantal publieke laadpalen sneller stijgt dat het aantal nieuwe elektrischeauto’s.
Eenzelfde verhaal met de warmtepompen, die te duur blijken om potentiële kopers deftige terugverdientijd te geven. Als gevolg daarvan moet de fabriek van Daikin Europe voor de tweede keer tijdelijke werkloosheid invoeren.
Tenslotte is er van zijn belastinghervorming ook niet in huis gekomen. Van Peteghem lijkt steeds meer op de leerling-tovenaar die de geest niet terug in de fles krijgt. Ik heb hem al eens VanPrutseghem genoemd en het ziet er steeds meer naar uit dat hij die titel aan het verdienen is.
|