Uw blog collega Lieve (Schoolperikelen) die heel nauw verbonden was met het onderwijs schrijft al (ik weet niet hoe lang) dat de kwalitiet van ons onderwijs dramatisch van kwalitiet verminderde.
Het naar beneden "bijstellen" van de eindtermen om bepaalde bevolkingsgroepen toch maar te laten slagen voor hun schooljaren, en daarna studies aan te vatten waar hun opleidingen benedenmaats voor waren.
Wat resulteerde dat ook daar de eindtermen naar beneden moesten, met alle ondertussen gekende gevolgen van dien.
Als ik dagelijks zie hoe men met hele schoolklassen kinderen uitstappen (te voet of met fiets) maakt.
Om nog maar te zwijgen over ski, paarden, bos en andere "klassen/kampen" is de verwondering bij mijnheer Weyts in Vlaandren groot aangaande de afnemende taal en wiskunde resultaten. Wat de andere regionale ministers van onderwijs daar van vinden weet ik niet.
Mensen zoals Lieve die uit grote ervaring en haar bekommernis aangaande de neergang van het onderwijs dit bleven aankaarten, stonden de roepen in woestijn. HELAAS !!!
Het is blijkbaar nog altijd niet doorgedrongen dat scholen tegenwoordig meer tijd verdoen aan zaken die niet tot het schoolpakket behoren, en deze tijd beter in echt onderwijs kan gestoken worden.
Misschien kan Weyts daar al eens werk van gaan maken.
01-06-2023, 11:08
Geschreven door Walter F.
|