Er was recentelijk nogal wat heisa over het feit dat onze Vlaamse regionale luchthavens over gesubsidieerd zouden zijn. En dat dat geldt zowel voor die van Deurne als die van Oostende en Kortrijk-Wevelgem.
Om de regionale luchthavens draaiende te houden, is Vlaanderen gul met subsidies. Egis, de uitbater van Deurne én Oostende, ontving sinds 2014 bijna 80 miljoen euro aan exploitatiesubsidies. Maar ook de federale overheid draagt een steentje bij en betaalt alle kosten van de luchtverkeersleiding op de Vlaamse luchthavens aan luchtverkeersleider Skeyes, het vroegere Belgocontrole. Tel je de Vlaamse en federale steun op, dan kom je aan 141 miljoen euro overheidssteun, aldus de kranten, die dat maar niets vinden.
Toch kan men die luchthavens zo maar niet sluiten, al was het maar als back-up voor het geval er iets misloopt op Zaventem. Zeker voor een stad als Antwerpen, met de tweede grootste haven van Europa en tweede grootste chemie-cluster van de wereld, mag een eigen luchthaven wat kosten. Misschien zou het trouwens niet slecht zijn dat deze luchthaven ook per trein bereikbaar zou worden. Dat is geen utopie, want er loopt al een treinspoor langs, alleen is er (nog) geen station. Moest die er komen – en dat hoeft geen dure te zijn - zou die tegelijkertijd ook voor minder verkeersdrukte en parkeerproblemen rond de luchthaven kunnen zorgen.
|