Bij de Vlaamse deelregering denkt men eraan de luchthaven van Zaventem, die nu officieel nog federaal is, na de verkiezingen van 2024 regionaal te maken. Vergeten we niet dat deze luchthaven met 8% van de Vlaamse tewerkstelling, de tweede grootste werkgever is van Vlaanderen ( de grootste is de haven van Antwerpen, met 18%, het dubbele!),
Brussels Airport is momenteel voor 75% in handen van een privéconsortium dat bestaat uit buitenlandse pensioen- en investeringsfondsen. De resterende 25% zijn in handen van de federale Participatie- en investeringsmaatschappij, van de federale overheid, zeg maar.
Het regionaliseren van Zaventem is momenteel nog niet doenbaar om de eenvoudige reden dat Open VLD en cd&v het (nog) niet aandurven, daar ze niet alleen in de Vlaamse- maar ook in de federale regering zitten. Zoals ik reeds eerder aangaf, dé oorzaak waarom deze Vlaamse regering van Pasbon niet efficiënt werkt. Dat geldt trouwens voor heel wat zaken die momenteel gedeeltelijk zowel federaal als regionaal kunnen zijn, wat alleen maar tot verwarring en complicaties leidt. De kans is trouwens groot dat de huidige meerderheidscoalitie in de Vlaamse regering na 2024 geen meerderheid meer zal hebben. Dat zal afhangen van hoe Vlaams de kiezer zal stemmen. We kunnen alleen maar hopen, dat het gros van de 81% N-VA-kiezers die in het voorjaar in een peiling zegden bereid te zijn met het VB samen te werken als ze gezamenlijk de meerderheid in het Vlaamse parlement zouden hebben, hun steun én stem aan het VB zullen geven, al was het alleen maar regionaal.
---
*Doet zo’n beetje denken aan ‘Leuven Vlaams!’
---
Nog zoiets: In ‘Het lied der Vlaamse zonen’ zingen wij wel ‘Ons behoort het Noordzeestrand’, maar dan voorlopig alleen het strand, niet de zee met zijn windmolenparken. Die is federaal Belgisch. Te gek voor woorden.
|