Over twaalf jaar, vanaf 2035, zouden er in Europa geen auto’s met verbrandingsmotor meer mogen verkocht worden. ‘Eerst zien’, zei de blinde.
Om ervoor te zorgen dat tegen die tijd alle auto’s hier elektrisch gaan rijden, heeft men in Europa tegen 2030 zeven miljoen laadpalen nodig. Momenteel staan er 350.000 en 70% ervan alleen in Duitsland, Frankrijk en Nederland. Om dat aantal te halen zouden er in Europa elke week 14.000 laadpalen moeten bij komen. Momenteel is dat 2.000.
De productie van lithium, de grondstof die nodig is voor de zwaardere batterijen, zou vijftien keer meer moeten zijn dan vandaag en elk jaar zou in Europa de elektriciteitsproductie met 20 tot 25% moeten, verhogen. Hallo?
En dan nog dit: bovenstaande heeft alleen met Europa te maken. Het overgrote deel van de wereld zal na 2035 nog een hele tijd met verbrandingsmotoren blijven rijden. Ofwel laat men de Europese autobouwers toe voor die landen na 2035 nog dergelijke wagens te produceren, ofwel gaan die dat zelf doen, met o.m. als gevolg dat bij ons zo’n 600.000 vrij goed betaalde jobs hier verloren zullen gaan. Autobouwers die zich hier zullen beperken tot één technologie – in vaktermen noemt men dat ‘Onetrickpony’ – zullen straks wereldwijd achter lopen. Eén zaak blijft zeker: onze mobiliteit zal nóg duurder worden. En dat alles omdat elektrisch rijden een technologie is die gekozen werd door politiekers, niet door de industrie zelf.
|