Daarmee zit de klimaattop van Glasgow erop. Ei zo na werd het een klimaatflop en het eindresultaat komt feitelijk hierop neer dat we geduld zullen moeten hebben, dat het allemaal nog niet voor morgen zal zijn en dat we ondertussen zullen moeten leren ons aan te passen aan de veranderende situaties. Zoals ik reeds schreef in mijn blog van 31 oktober (‘Glasgow 2021’) zullen we het woord ‘adaption’, aanpassing, nog dikwijls te horen krijgen. Het enige dat we meteen kunnen doen, is ervoor te zorgen dat alle nieuwe initiatieven zoveel, om niet te zeggen helemaal, klimaatneutraal zullen moeten zijn en dat betekent voor dit landje o.m. geen nieuwe gascentrales.
In het licht van wat er in Glasgow wel en niet is beslist, is het Vlaams klimaatplan al even voorzichtig en feitelijk nog zo gek niet als de klimaatactivisten ons willen doen geloven: 40% minder CO2 uitstoot (i.pl.v. 47), geen afbouw van de veestapel, wel van ook daar meer aanpassing i.v.m. de voeding en in de tijd beperkte verplichte renovaties. De elektrificatie van het wagenpark zou dan wel strenger zijn als de Europese, maar ook dat zal te zijner tijd werd worden ‘aangepast’. 88% van de Belgische bedrijfswagens rijdt trouwens rond in Vlaanderen, (en Brussel) en het staat nu al vast dat alleen Vlaanderen haar klimaatplan zal kunnen betalen, juist omdat het niet té is. Al is het gevaar groot dat ook bij het Vlaams gewest er nu reeds een serieus gat in de begroting zit en dat dat gat alleen maar groter zal worden.
|