Ik had er het er gisteren al over dat de groenen, die mee het Brussels gewest besturen, daar moeilijk doen over de installatie van de 5G, dat terwijl de federale minister ter zake nu ook een groene is, weliswaar van de SP.a, dus van een Vlaamse partij. 5G is trouwens niet het enige twistpunt over Brussel. Dat gewest wil tegen 2022 een soort stadstol invoeren. Al wie de stad dan binnen rijdt, zal daarvoor extra moeten betalen en zelfs daarna ook nog eens voor het aantal kilometers dat men binnen de stad zal afleggen. De Brusselaars zelf krijgen als compensatie de afschaffing van de verkeersbelasting, zodat het voor hen een soort nul-operatie wordt. De rekening zal dan ook betaald worden door de pendelaars die met de wagen naar Hellhole City komen. En dan denkt iedereen automatisch dat de Vlamingen daar weer de klos zullen zijn. Dat zal zo ook zijn, maar deze keer zij niet alleen. De stad blijkt nl nu al een soort pendeldotatie te krijgen: 50 miljoen euro van Vlaanderen en 19 miljoen van Wallonië. Er zijn dus ook Waalse pendelaars en het is uitgerekend de Waalse minister van Begroting, Jean-Luc Crucke, die dreigt enkele van zijn diensten van Brussel weg te halen naar Namen, de hoofdstad van het Waalse gewest. Iets wat Vlaanderen (nog) niet kan, want het heeft geen aparte hoofdstad op het eigen grondgebied.
Heel deze zaak maakt nog maar eens duidelijk dat Vlaanderen stilaan eens moet beslissen wat het met zijn hoofdstad wil aanvangen. De Walen hebben die in Namen en kunnen zich bij betwistingen naar daar terugtrekken. De Vlamingen hebben (nog) geen alternatief, waardoor ze steeds op e.o.a. manier kunnen gechanteerd worden. Zoals ik al meer geschreven heb, moet Vlaanderen met de andere gewesten bilaterale akkoorden afsluiten, ook dus met Brussel en daarin duidelijk bepalen wat we nog samen willen doen en wat niet. Om dat in alle vrijheid te kunnen, moet Vlaanderen dan echter een eigen hoofdstad hebben buiten Brussel. Als we echt een splitsing van dit land willen, zouden we daar maar eens werk van moeten maken.
|