Er is ook goed nieuws in deze Corona tijden.
Vooreerst is er een akkoord tussen De Duitse Bondsregering en Lufthansa over een pakket van niet minder van 9 miljard euro. Dat heeft lang twijfelachtig geweest, maar kwam er tenslotte toch nadat de maatschappij aan enkele Europese voorwaarden had voldaan, o.m. het afstaan van zgn ‘slots’ in Duitsland aan concurrerende luchtvaartmaatschappijen. Het akkoord is ook belangrijk voor Vlaanderen, daar de kans nu veel groter is dat er ook e.o.a. akkoord kan komen over Brussels Airlines tussen het Duitse Lufthansa en De Belgische federale regering, waar het gaat om een bedrag van een kleine 300 miljoen, nog meer dan genoeg maar tegelijk een mogelijkheid dat Brussels Airport, de luchthaven van Zaventem, vrij normaal zal kunnen verder werken. Zoals ik reeds schreef is Zaventem de tweede grootste werkgever in Vlaanderen.
Vlaanderens grootste werkgever blijft de haven van Antwerpen, goed voor ± 16% van alle Vlaamse werkgelegenheid. Die haven is tijdens de hele lockdown gewoon operationeel blijven draaien en haalde in de eerste drie maanden van dit jaar zelfs betere cijfers dan in 2019. Voor de maand april is dat wel 10% minder en dat komt voornamelijk omdat de bulk van de toevoer naar de haven uit Azië komt en daarvoor 4 tot 5 weken nodig heeft. M.a.w. toen de coronacrisis hier uitbrak waren die schepen reeds onderweg. De haven telt zo’n duizend (1.000!) bedrijven en houdt 60.000 man aan het werk. Dat dit kan tijdens een lockdown komt doordat de haven gigantisch groot is en men alle dokwerkers een digitale armband gegeven heeft die begint te trillen als men dichter dan anderhalve meter bij iemand anders komt die ook zo’n armband draagt. Die hebbedingetjes zijn, nota bene, ontwikkeld door het Antwerps bedrijf Rombit.
In tegenstelling tot veel steden met een haven, is Antwerpen een haven met een stad. Het Antwerps gezegde ‘Antwerpen is ’t stad en de rest is parking’ is sinjoren grootspraak. Het zou moeten zijn: ‘Antwerpen is een haven, de rest is ’t stad’.
|