Goed nieuws over de offshore windturbineparken op de Noordzee. Die hebben vorig jaar 6% van de totale stroomproductie van België geleverd. Met wat nog in aanbouw is, zal dat over enkele jaren oplopen tot 10%. Daarmee staat België op gebied van offshore productie op de derde plaats in de wereld*, na de U.K. en China. Daarboven werken heel wat Vlaamse bedrijven mee aan het Britse offshore windmolenpark en pikken zij daar ook een centje van mee..
Onze klimaatdoemdenkers, voor wie het nooit snel (en duur) genoeg kan zijn, worden daarmee in het ongelijk gesteld. Er wordt wel degelijk aan gewerkt, maar alles moet zijn tijd hebben. Vorig jaar diende dit land geen stroom in te voeren. Het had zelfs een overschot van 2%. De kerncentrales leverden 50% daarvan, de groene stroom 17.
Dat alles zijn tijd moet hebben, geldt ook voor de elektrische auto’s die zonder subsidies nog steeds te duur blijven voor de meeste mensen en dit ondanks een ondertussen groter vermogen, een kortere oplaadtijd en een groter bereik. Zelfs in China, waar men gestopt is met de oversubsidiëring, is de verkoop teruggelopen. Volgens een Britse studie over de laatste 8 jaar, zijn bijna alle elektrische auto’s een pak duurder geworden (gemiddeld 20.000 euro) dan een vergelijkbare traditionele wagen.
Vrijdag opent een zoveelste autosalon op de Heizel. De financiële instellingen schermen nu reeds met spotgoedkope leningen voor elektrische wagens. De koper kan er maar goed bij varen, maar dat betekent nog niet dat de wagens zelf goedkoper zullen worden.
Kortom, wat we nodig hebben zijn geen klimaatactivisten, maar klimaatrealisten.
*Communautair mopje: ‘Weet je waarom wij, Vlamingen zo goed zijn in offshore werk? - ‘Omdat we daar niet gehinderd worden door Belgische toestanden!’.
|