Vorige week gebeurde er in dit land een half mirakel: we leefden toen al een heel jaar zonder spoorstaking! Voor Vlaanderen zelfs al iets langer, want de laatste, wilde staking trof bijna uitsluitend Brussel en Wallonië. Alleen treinen die taalgrensoverschrijdend reden, zoals bv die op de lijn Turnhout-Binche, kwamen niet terug naar Vlaanderen. Het moet zo’n halve eeuw geleden zijn dat we dat nog hebben meegemaakt en dat terwijl er nog steeds argumenten genoeg waren om de ‘cheminots’ op stang te jagen (denk maar aan de beperkte dienstverlening bij stakingen). Aan de oude baas zal het niet meer gelegen hebben, want Jo Cornu legde wel de vinger op ettelijke tekortkomingen van ons rijdend faillissement (3 miljard staatssteun per jaar!) en de nieuwe, Sophie van de delicatessenwinkel, is nog te recent geïnstalleerd om op het beleid te wegen.
Maar, geen nood, als ze bij de NMBS niet meer staken, kan dat altijd nog wel ergens anders bij de federale administratie. Zo was er dezer dagen nog een waarschuwingsstaking bij Financiën. Daar zou men met te weinig personeel en te veel werk zitten. Dat hebt met een belastingsaangifte die 885 codes bevat, tegenover bv slechts 50 in Nederland. Zelfs met de digitalisering kan dat probleem blijkbaar niet opgelost raken. Nu, wat er ook van zij, de vakbonden van de FOD Financiën hebben er wat op gevonden: als ze hun zin niet krijgen, willen ze bij het begin van de grote vakantie de luchthaven van Zaventem plat leggen. Het moeten niet altijd die van Belgocontrol zijn of erger. M.a.w. ze denken eraan duizenden landgenoten te gaan koeioneren uitgerekend wanneer die eindelijk de riem er eens kunnen afleggen en op een al dan niet verdiende vakantie vertrekken. Vinden die masochisten nu echt geen ander middel om zich antipathiek te maken?
|