Na zo’n zeven jaar van discussie heeft de Vlaamse regering een akkoord gevonden over de hervorming van ons middelbaar onderwijs. Beter laat dan nooit, zou ik zeggen. Ik moet daar trouwens meteen bijvoegen dat ik geen specialist in deze materie ben. Ik heb altijd gehoord en gelezen dat wij in Vlaanderen een zeer goed onderwijs hebben en bij de eerste vijf regio’s in Europa staan. Waarom wij dan een revolutie ter zake zouden nodig hebben, ontsnapt me dan ook. Dat laatste is de algemene kritiek van een hele meute: pers, onderwijsnetten, oppositie, vakbonden, ouderverenigingen, onderwijs- en scholierenkoepels en dan vergeet ik er misschien nog wel enkele. Krijg maar eens een hervorming erdoor die voor iedereen goed is, de meerderheidspartijen inbegrepen. Hoe meer zielen, hoe groter kerkhof.
Bij nader toezien en lezen tussen de regels blijkt dat we teveel kinderen hebben die het middelbaar onderwijs zouden verlaten zonder diploma. Dat is erg, maar de meerderheid van die kinderen zou van allochtone oorsprong zijn. Voelt ge het al aankomen? Wij doen weer niet genoeg. De reden waarom veel van die kinderen hier niet kunnen volgen, is gewoon omdat ze niet alleen onze taal niet genoeg onder de knie hebben, maar daarenboven thuis daarbij ook niet geholpen worden. Daar horen ze alleen de taal van hun land van herkomst, wordt er alleen gekeken en geluisterd naar zenders uit datzelfde land en doen de meeste ouders, die zelf ook onze taal niet of niet goed machtig zijn, ook geen moeite om hun kinderen op dat gebied te helpen. In de politiek wordt zoiets een botsing tussen links en rechts, waarbij eerstgenoemden willen dat wij ons onderwijssysteem aanpassen, terwijl zij het zijn die dat moeten doen. Denk maar Boeve, de nieuwe topman van het katholieke onderwijs, met zijn zgz ‘dialoogscholen’, die bedoeld zijn om de moslimbevolking te pamperen en de katholieke waarden te verwaarlozen. Verder wil de N-VA – terecht – dat de benaming Grieks-Latijnse blijft en wil ze niet weten van in de plaats daarvan ‘klassieke talen’, omdat we daarmee het paard van Troje binnenhalen en men er straks misschien Arabisch erbij zal voegen.
Ons onderwijs is goed genoeg en als we de kwaliteit ervan willen behouden of zelfs verbeteren, moet dat niet gebeuren door grote horden moslimkinderen binnen te halen. Wat dat betekent kan men nu al zien in de Brusselse Franstalige scholen en in Wallonië, waar het onderwijs flink duurder is geworden en toch niet veel meer voorstelt. Het Franstalig onderwijs in België is een van de slechtste in Europa en staat op de lijst van de Europese regio’s ergens rond plaats dertig. Is het dat wat men wil?
|