‘Wees welgezind die Vlaanderen mint, de toekomst hoort ons, knapen’, zongen we in onze jeugd. Het Vlaams parlement gaat daar een vervolg aan breien, als we de partijen mogen geloven. De meerderheidspartijen in dat parlement + Groen en SP.a hebben nl een gezamenlijke resolutie ingediend, waarin gesteld wordt dat we hier tegen 2050 geen benzine- en dieselauto’s meer zullen hebben rondrijden, geen verwarming op stookolie meer, geen bedrijfswagens meer. Hoe dat allemaal zal gebeuren, is een andere vraag, want het zullen de komende generaties zijn die dat probleem zullen moeten oplossen. (Na ons…). Van vroegere Vlaamse resoluties is ook niet veel in huis gekomen.*
‘Schupke’ Weyts zet alvast een eerste stap. Onze energieke Vlaamse minister van o.m. mobiliteit gaat vanaf 01.01.2017 de snelheid buiten de bebouwde kom verlagen van 90 naar 70 km/uur. Zogezegd wegens de veiligheid, iets wat meteen betwist wordt door een zekere Stef Willems van het Belgisch instituut voor Verkeersveiligheid. Dat betekent zo’n 30.000 verkeersborden minder en een besparing voor Weyts van misschien wel 6 miljoen euro. Waar hij niet bij stil staat is, dat deze maatregel slecht is voor het milieu, om een reden die ik vroeger al eens uitgelegd heb en nog eens ga herhalen. Ik kan me ter zake een ervaringsdeskundige noemen. Ik werkte de laatste 22 jaar van mijn carrière in een 24 uurservice van DAF en heb daar in die tijdspanne zo’n 55.000 strandingen begeleid (wie het niet gelooft kan altijd een kopie krijgen van een interview in het personeelsblad dat me werd afgenomen bij mijn op pensioenstelling).
Alle auto’s hebben tegenwoordig een vijfde of zelfs een zesde versnelling, de zgn ‘overdrive’. In die hoogste versnelling – feitelijk de enige echte versnelling, waarbij de snelheid in de versnellingsbak egaal is aan die van de motor (de andere zgz versnellingen zijn eerder vertragingen) – verbruikt én vervuilt een motor het minst, mits het gaspedaal slechts lichtjes wordt ingedrukt. Die overdrive kan bereikt worden bij 90 km/uur, niét bij 70. Als alle auto’s buiten de bebouwde kom in Vlaanderen nu 70 km/uur moeten rijden, gaan ze dan ook meer verbruiken én meer vervuilen…
Tenslotte nog dit: in Wallonië blijft de regel 90, geen 70km/uur en daar zal men dus minder vervuilen (ook al omdat er minder bebouwing is). Dat het tegelijk om een zoveelste interne Belgische splitsing gaat, is mooi meegenomen.
* Stel dat die resolutie onze milieuproblemen wél oplost. In dat geval heeft het geen zin nog verder te zoeken naar de 9 miljard euro voor de overkapping van de Antwerpse Ring, want tegen die tijd zouden de auto’s geen schadelijke uitlaatgassen meer mogen uitstoten...
|