| 
					
					
    Hoe duur(zaam) ons elektriciteitsverbruik is, weten we  
ondertussen. Volgend jaar wordt de factuur 8% duurder en dat  
is het gevolg van het 'duurzaam' beleid van Freya  
Vandenbossche, die op haar eentje een put van 2 miljard euro  
heeft gemaakt, die men nu op 5 jaar tijd probeert te dempen.  
Het is veelbetekenend dat de SP.a niet meteen wil reageren op  
het nieuws. Het wordt trouwens straks nog erger als het half  
miljard dat Vande Lala er naast zat met de BTW naar 6% er ook  
weer bij zal komen. Buiten het feit van slecht beheer, is er ook  
nog de onrechtvaardigheid dat mensen die de middelen niet  
hebben om extra investeringen te doen, straks mee moeten  
betalen voor wie er ook de lusten van heeft. 
   Nog zo iets. E-commerce zou duurzaam zijn. Vergeet het.  
Daar waar de klant bv vier verschillende zaken wil kopen en  
daarvoor naar vier verschillende winkels moet rijden (en dus  
meer CO2 opwekt), zou dat nu allemaal in één keer kunnen  
gebeuren. Dat klopt niet, want voor elk item dat je bestelt,  
stuurt men een camionette de weg op, zodat er voor die vier  
zaken vier keer wordt gereden. Min of meer althans. 
   Vlaams minister Ben Weyts is een bezig bijtje. Zo'n beetje te  
vergelijken met Pascal Smet in de vorige Vlaamse regering.  
Weyts, dat moet gezegd, doet zinnigere dingen dan Smet die  
eerder de indruk van een duracell konijn gaf en luchtgitaar  
speelde, in zoverre dat toenmalig minister-president Peeters  
hem af en toe zaken uit handen moest nemen vóór het helemaal  
een puinhoop werd. Weyts draaft echter ook maar door. Zijn  
maatregel om van 70 Km per uur de regel te maken, kan dan  
onze wegen iets veiliger maken (al moet nog bewezen worden  
hoe groot dat impact tot 70 en 90km/uur werkelijk is). Een  
neveneffect waarmee Ben geen rekening houdt is het feit, dat  
aan 70km/uur geen enkele wagen nog in overdrive kan rijden en  
daardoor onze regio een flink stuk meer vervuild zal raken.  
'Collateral damage', zou Sven Mary zeggen... 
					 |