De Bel20 sloot dit jaar af met een groei van 12%. Dat is geen record: vorig jaar was het 20%, maar ook niet slecht gezien 2014 toch alles behalve een normaal jaar was. Opmerkelijk was wel dat de nummers één en twee op de Bel20 twee semi-overheidsbedrijven zijn. Bpost steeg liefst 45% en Proximus, de nieuwe commerciële naam voor Belgacom, haalde 40% groei. In het licht daarvan is het des te ergerlijk, dat een echt staatsbedrijf zoals de NMBS elk jaar 200 tot 250 miljoen euro blijft verliezen en afstevent op een schuld van om en bij de 5 miljard! En dat weten dat datzelfde bedrijf al eens 7 miljard euro schulden werd kwijtgescholden door Vande Lala, toen minister van Begroting in een van de Verhofstadt regeringen. Jo Cornu, de nieuwe spoorbaas heeft al gezegd dat dit niet verder kan, dat de NMBS naar een faillissement afstevent en beter zou geprivatiseerd worden. Als gevolg daarvan zijn de vakbonden, die de NMBS zo’n beetje als hun eigendom beschouwen waarover ze al sinds de jaren stilletjes heersen, op hun achterste poten gaan staan en weigeren ze voorlopig nog verder te praten. Toch zal dat moeten, want ondertussen heeft men ontdekt dat er bij dat bedrijf nog heel wat potjes gedekt zijn gebleven. Zo blijkt de spoorwegmaatschappij eigenaar te zijn van liefst 82 bedrijven en bedrijfjes, waarvan sommigen helemaal niets meer met spoorwegen te maken hebben. Dat gaat van parkings tot vastgoed, financieringen, restaurants buiten de stations en IT. Tot zelfs een eigen ziekenfonds, waardoor er geen externe controle is op ziektes, absenteïsme e.d.
Spoorbaas Cornu en minister van Mobiliteit Galant hebben nu de handen in elkaar geslagen en willen daar iets aan doen. Ze zullen af te rekenen krijgen met vakbonden, die geen rechtspersoonlijkheid hebben, beschikken over miljarden euro’s waarover ook al geen controle mogelijk is en gewend geweest zijn de NMBS te beschouwen als een zaak waarvoor ze geen rekenschap hoeven te geven. Zo’n soort maffia, met dit verschil dat de vakbondsbazen met pensioen gaan en die van de maffia meestal die ouderdom niet bereiken.
Als de Post en Proximus winstgevend kunnen zijn, moet de NMBS dat ook kunnen. Hopelijk houdt de centrumrechtse regering stand en maakt ze schoon schip met de ergerlijke spoortoestanden. De belastingbetaler kan er alleen maar beter van worden.
|