Er zijn weer enkele promotionele filmpjes
gemaakt om België in de kijker te zetten. Ze circuleren op Youtube en doen
denken aan die van Verhofstadt indertijd (Only in Belgium). Zoals toen komen
ook nu de gekende items aan bod: de pralines en de chocolade, onze bieren, onze
kant, Manneken Pis e.d. Er is ook een filmpje bij, opgenomen vanuit een
helikopter, waarop men alle provinciehoofdsteden laat zien, inbegrepen zelfs het
hoofdstadje van de Oostkantonners, Eupen. Raar genoeg ontbreekt er één stad, nl
Hasselt, maar dat ligt dan ook in de Limburg, een regio die, zoals men weet,
geen publiciteit nodig heeft. Daar draait alles prima, buiten dan die
autofabriek die dicht moet, de jobs die teloor gaan bij de toeleverbedrijven, bij Tessenderlo Chemie en de nieuwe investeringen die naar het verkeerde
Limburg gaan, dat van over de grens. Een geluk, dat ze Bokrijk nog hebben!
Als het de Limburgers een troost mag wezen,
tussen de namen en beelden van enkele Belgische beroemdheden (o.a. Fabre, Brel
en de Rode Duivels) ontbreekt ook die van Eddy Merkx. Dat Limburger Roland
Duchâtelet er niet bij is, is nog te begrijpen. Die ligt momenteel niet goed in
de markt in Luik. Misschien is dit wel de reden waarom men de provincie van het
bronsgroen eikenblad stoemelings vergeten is. In Luik is men nl steeds gewend
geweest dat Limburgers er een ondergeschikte rol speelden*, in de economie én
in de sport, niet die van de grote baas van dé club van de vurige stede.
Enfin, het Limburg allein van Jo Eerens wordt
nóg alleiner
* Toen er
steenkool ontdekt werd in Limburg, zou het logisch en goedkoper geweest zijn
daar bv een staalfabriek neer te zetten. Dat mocht echter niet van de Belgische
Staat die toen nog meer nog dan nu beheerst werd door de francofonie en zo
moest bv het Albertkanaal dienen om de steenkool naar Luik te brengen waar men
al staalfabrieken had en wou men vermijden dat er een Limburgse concurrent zou
komen, die goedkoper had kunnen werken.
|