xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De Amerikaanse bandenfabrikant Goodyear
heeft ook een fabriek in Amiens, Noord Frankrijk. Een beetje raar in het
thuisland van Michelin, waar men geen grote concurrent zoals Goodyear zou
verwachten. Dat komt omdat Goodyear in Amiens alleen banden maakt voor landbouwmachines en tractoren, iets wat een specialiteit blijkt die men in een
landbouwland als Frankrijk best kan gebruiken*. Nu onderhandelt Goodyear al
vijf jaar vruchteloos met de Franse vakbonden over de toekomst van het Franse
filiaal en heeft de firma uiteindelijk beslist de zaak te sluiten. Een andere
Amerikaanse bandenproducent gespecialiseerd in landbouwbanden, Titan
International, werd daarop gevraagd het bedrijf over te nemen. Ook dat gaat
niet door en de demarche daaromtrent heeft zelfs voor een hele heisa gezorgd.
Titans CEO, een zekere Maurice Taylor, heeft nl een briefje gestuurd naar de
Franse minister van Industrie, waarop hij hem zegt dat een Fransman, volgens
hem, maar drie uur per dag werkt. Per dag, zegt hij,hebben ze één uur pauze,
één uur om te gaan eten** en van de overige zes worden er drie gevuld met
praten. Een Franse fabriek overnemen? Denkt u dat we achterlijk zijn?.
Nu zal de hele zaak misschien wel niet zo
erg zijn als ze wordt voorgesteld. Feit is wel, dat het met Frankrijk helemaal
niet goed gaat. PSA, de moedermaatschappij van Peugeot en Citroën, maakte vorig
jaar een verlies van 5 miljard euro en gaat zon 11.000 banen schrappen.
Volgens het onderzoeksbureau Trendeo sloot er vorig jaar bijna elke dag wel ergens
in Frankrijk een fabriek. In totaal zijn er al meer dan een half miljoen
langdurig werklozen. Dat is 200.000 meer dan drie jaar geleden. Voor het tiende
jaar op rij is de Franse handelsbalans negatief. Het exportdeficit bedroeg 73
miljard euro in 2011. Ter vergelijking: Duitsland had dat jaar een overschot
van 150 miljard. De export van het kleine Nederland is groter dan dat van het
grote Frankrijk. Om de ook daar steeds stijgende kosten van de vergrijzing te
kunnen blijven betalen, zouden de sociale bijdragen in Frankrijk moeten
verhoogd worden en/of de pensioenuitkeringen verlaagd. Zie je dat al gebeuren
onder Monsieur Normal? Het is nu al zo goed als zeker, dat Frankrijk de
Europese 3% norm niet zal halen.
Ze zullen in Frankrijk, net zo goed als in
de andere landen België inbegrepen harder en vooral langer moeten werken. Onze
vakbonden hebben gisteren nog eens mogen uithalen via een zoveelste betoging,
maar dat zal ook hier aan de situatie niets veranderen. Zij komen in de eerste
plaats op voor wie al een baan heeft en maken het zo steeds moeilijker voor wie
niet op de arbeidsmarkt geraakt. Dat geldt niet alleen voor de mensen die
vroeger in Gent allochtoon werden genoemd, maar ook voor de jongeren, vrouwen
en laaggeschoolden tout court. Nergens binnen de Oeso worden er minder
50-plussers aangeworven. Boven de zestig werkt er bijna niemand meer. Meer dan
een derde van de Belgen werkt helemaal niet en de vakbonden lijken dat allemaal
normaal te vinden. Straks krijgen onze ministers van Werk en Economie ook zon briefje uit Amerika
* Ik heb
ooit enkele jaren bij een firma gewerkt die landbouwmachines en toebehoren
verkocht aan landbouwers. Die had voor de tractorbanden een alternatief:
afgedankte vliegtuigbanden! Bij vliegtuigen moeten de banden om
veiligheidsredenen nl na een zeker aantal vlieguren vervangen worden
versleten of niet en er zijn er nog heel wat die goed genoeg zijn om ermee
over de velden te rijden. Je moet er maar opkomen!
** Uit
mijn ervaring bij DAF weet ik, dat Franse werkplaatsen s middags twee uur
sloten, van 12 tot 14.00 uur. Vóór de komst van de GSM was het gedurende die
tijd daar onmogelijk iemand te contacteren om iets geregeld te krijgen. Sinds
de mobiele telefonie steeds algemener werd, kon men al wel eens iemand
tijdens de lunch contacteren en iets afspreken, maar meestal gebeurde er vóór 14.00 uur helemaal
niets. Bij DAF, waar men de klanten een 24 uurservice garandeerde, lachten wij
ermee, dat het in Frankrijk maar een 22 uurservice was. s Nachts werden ze
geholpen, maar niet tijdens de twee heilige uren van de déjeuner!
|