Er is heel wat kritiek gekomen op het besluit van de Vlaamse regering om een korting te geven van 5.000 euro aan wie een kleine elektrische auto koopt die niet meer kost dan 40.000 euro. Ik heb daar zelf eens een berekening van gemaakt en kwam erbij uit dat zo’n wagen nog altijd het dubbele zou kosten van mijn voorlaatste wagen en dat was een Audi A4 vijfdeurs. Er zullen natuurlijk straks ook wagentjes zijn die minder zullen kosten, maar wie wil er nu als eigen vervoer een ‘cinquecentootje’, om maar iets te noemen?
Elektrische auto’s en warmtepompen zullen voor de meesten onder ons te duur blijven, terwijl het ook vraag zal blijven of we straks wel genoeg elektriciteit zullen hebben. Er is al berekend dat, mocht heel Europa straks elektrisch rijden en elektrisch verwarmen, we vijf keer meer elektriciteit zullen moeten produceren dan, de dag van vandaag . Dat zal nog wel even duren.
Ondertussen rommelt het in de elektro en geraakt men niet meer af van de overproductie aan zonnepanelen, elektrische fietsen, pedelecs en warmtepompen. Het is zelfs zo erg dat men honderden medewerkers op non-actief moet zetten of zelfs ontslaan. Dit o.a. als gevolg van de automatische index die ze te duur hebben gemaakt t.o.v. de buitenlandse concurrentie.
‘Het kan verkeren’, wist Bredero al.
--
En dan nog dit: bij het conflict in Nagorno Karabach, een Armeense enclave in Azerbeidzjan, is reeds de helft van de oorspronkelijke bevolking verdreven naar Armenië, een ex-Sovjet republiek die tot nu toe gesteund werd door Rusland dat het zich niet meer kan veroorloven o.w.v. zijn inval in Oekraïne. Opmerkelijk in de berichtgeving daaromtrent is wel dat men het in onze media het steeds heeft over Azeri en Armeniërs, niet over moslims en christenen. Het moest eens andersom geweest zijn met de moslims als slachtoffers…
|