Er is dus binnen Paarsgroen+ een akkoord bereikt over de vergroening van de bedrijfswagens, al is het nog te vroeg om daarover victorie te kraaien. Het zal hoe dan ook geld kosten en als gevolg daarvan is alles een beetje op de lange baan geschoven. Gewoon omdat zo’n vergroening niet meteen te verwezenlijken is.
Om te beginnen blijft het systeem onverminderd bestaan en worden werknemers fiscaal aangemoedigd om de auto te blijven nemen. Op de lopende contracten wordt niet ingegrepen. Het belastingvoordeel blijft bestaan. De 800.000 bedrijfswagens in dit land zullen blijven rijden (en in de file blijven staan). Alleen worden ze steeds meer elektrisch en is er voorlopig niemand die zich afvraagt waar we die extra elektriciteit vandaan gaan halen, zeker als men de kerncentrales zal gesloten hebben. Om nog te zwijgen over de tienduizenden laadpalen die er zullen moeten bijkomen (én er weer gesubsidieerd zal worden).
Tenslotte betalen de Belgische gezinnen nog altijd hogere elektriciteitsrekeningen dan die van de buurlanden, Duitsland uitgezonderd, maar dat land kan zich wat meer permitteren met haar te verwaarlozen begrotingstekort en staatsschuld.
Alle goede klimaatbedoelingen ten spijt wordt dit weer zo’n Belgische wet die in de loop van tijd de nodige ‘correcties’ zal krijgen, zeker als men weet dat de staat straks de miljarden gaat missen die ze nu krijgt op het brandstofverbruik. I.pl.v. alles op de lange baan te schuiven, had men er beter aan gedaan in de eerste plaats niet te focussen op volledig elektrisch aangedreven wagens, maar op hybriden, die op alle gebied meer zekerheid hadden geboden. Maar dat was waarschijnlijk weer niet groen genoeg.
---
En dan nog dit: een nieuwe naam voor onze Vlaamse minister-president. Niet meer Jambon, maar Pasbon.
-----
|