Er werd (en wordt) meermaals gelachen met het Belgische systeem van federale en regionale niveaus. Het bekendste voorbeeld daarvan is het vervoer van zieken, waarbij het normale vervoer een gewestelijke bevoegdheid is, maar de ambulances federaal zijn. Dat absurde systeem blijkt in dit land niet alleen te bestaan in de politiek, maar zelfs bij de politie, waar men ook spreekt van federale en lokale bevoegdheden. Nog een gevolg van de blunder van het afschaffen van de Rijkswacht.
Zo blijkt bv dat niet de stad Antwerpen maar de federale scheepvaartpolitie verantwoordelijk is voor de Antwerpse haven. Terwijl de stad meestal de schuld krijgt voor wat er daar af en toe fout loopt in ‘the war on drugs’, blijkt dat die federale politie het niet op zijn eentje waar kan maken met die enkele tientallen agenten, is feitelijk een normaal gegeven. Dat er daar de laatste tijd toch een zekere samenwerking is, heeft alles te maken met het feit dat de lokale politie door de Coronacrisis minder werk heeft om allerlei sportmanifestaties te begeleiden.
Vergeten we niet dat de haven van Antwerpen een van de grootste industriële maritieme complexen ter wereld is. Ze mag dan al vol camera’s hangen, men heeft ook de mensen op de grond nodig om het werk af te maken. Burgemeester De Wever heeft al voorgesteld dat de stad ook de haven zou overnemen, maar dan heeft hij minstens 300 agenten meer nodig en daar blijkt het schoentje te knijpen,
---
In de marge van bovenstaande, nog dit: In zekere kringen - de zgz ‘opinion chique’ - schijnt het bon ton te zijn te stellen dat drugs op e.o.a. manier gelegaliseerd zouden moeten worden. Datzelfde meestal progressieve volkje betoogt mee voor zuivere lucht en natuurlijkere voeding, maar snuift wel op tijd en stond dat witte lijntje dat hen in vervoering brengt en beseft niet dat in de landen van herkomst het dikwijls gaat om slavenarbeid en doden.
|