Bij de besprekingen over Brussels Airlines kwam er nog een verrassing uit de mouw, voor mij althans. Jan Smets, die vorig jaar als gouverneur van de Nationale Bank (NBB) op pensioen was gegaan, bleek daarbij te zijn betrokken als nieuwe co-voorzitter van de luchtvaartmaatschappij, waar hij eerst bestuurder en vorige maand plots voorzitter werd, toen hij de plaats innam van Etienne Davignon die iets daarvoor misschien wat te openlijk had toegegeven dat Brussels Airlines met een kwart zou moeten krimpen. Dat bleek wel een juiste voorspelling te zijn, want dat staat nu misschien te gebeuren.
Het is opmerkelijk dat mensen die al bijna een hele leven van de ene topjob in de andere zijn gevallen , – Smets was in een vroeger leven al kabinetschef van Maertens en Dehaene - blijkbaar niet kunnen stoppen, ook niet als ze de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt. Voor Jan Smets houdt het nl bij Brussels Airlines niet op. In Gent is hij ook voorzitter van het AZ Sint Lukas en bestuurder bij de woonzorggroep Den Briel, een complex inclusief hotel en 65 assistentie-woningen. Men kan zich terecht afvragen hoe zo’n mensen dat allemaal klaar spelen, zeker op een moment waarop ze verondersteld worden met pensioen te zijn gegaan.
Op dat gebied is Smets trouwens geen uitzondering. Het volstaat eens te kijken naar wat zijn streekgenoten Guy Verhofstadt en Karel De Gucht nog allemaal hebben aan extra postjes, die zelden on- of onderbetaald zijn. Zeker in een periode zoals die van de post-corona die eraan komt, waarin iedereen op e.o.a. manier zal aangespoord worden te besparen, heeft dit allemaal nog weinig te maken met rechtvaardigheid en democratie.
Crisis? Welke crisis?
---
In het kader van de besprekingen over Brussels Airlines moeten wij, Vlamingen, in het achterhoofd houden dat het voor ons hier niet zozeer om Brussels Airlines zelf gaat, maar wel om Brussels Airport. Die laatste ligt niet in Brussel, zoals de naam laat vermoeden, maar in het Vlaamse Zaventem. Mocht Brussels Airlines ermee ophouden, dan verliest Brussels Airport 40% van zijn omzet en riskeren, rechtstreeks en onrechtstreeks, zo’n 25.000 mensen, voornamelijk in Vlaanderen , hun werk te verliezen. De meerderheid van de werknemers bij Brussels Airlines zijn Vlamingen, omdat al wie in contact komt met de klanten (cabine- en incheckpersoneel) meertalig moet zijn. De regio Zaventem is de tweede grootste werkverschaffer in Vlaanderen, na de haven van Antwerpen.
|