Ik heb in deze rubriek al meermaals geschreven dat, om in dit land iets te bereiken, we eindelijk eens serieus moeten gaan besparen, in de eerste plaats door een deel van de instellingen, die nutteloos zijn geworden, af te schaffen. Niet iedereen schijnt het daarmee eens te zijn en daar kan ik inkomen. Waar ik niet bij kan is, dat ook instellingen zoals de Vereniging van Belgische Ondernemingen (VBO) en die van de Vlaamse Ondernemers en Kamers van Koophandel (Voka) dat niet lijken te snappen. Die vinden ook wel dat er moet bespaard worden en dat er best een slankere overheid komt, maar zitten nog altijd te zeuren over besparingen binnen de instellingen zelf, zoals bv in de ambtenarij, waar al heel wat bespaard werd, zeker in Vlaanderen, dat zijn begrotingsevenwicht ongeveer heeft bereikt. Waarom zowel VBO als Voka nog steeds niet wensen dat bv de compleet overbodige Senaat en de provincieraden worden afgeschaft, is mij een raadsel.
Ondertussen blijkt dat Vlaanderen de laatste jaren voor de aanmaak van hernieuwbare energie in totaal liefst 29 miljard euro aan subsidies uitgaf, een pak ervan aan zonnepanelen. Letterlijk weggegooid geld. Dat laatste staat te lezen op de webstek van Energyville. We riskeren zelfs nog meer kwijt te raken als men zou toegeven aan de smeekbeden van organisaties zoals o.a. die ‘Sign for my future’, in het nieuws gekomen door de klimaatmarsen.
Buiten de reeds hierboven vermelde geldverkwisters, is er de NMBS, die momenteel nog steeds 2,5 miljard euro per jaar subsidie krijgt toegestoken. Met een deel van dat geld worden treinverbindingen uit de negentiende eeuw in stand gehouden zoals bv de lijnen Turnhout-Binche, Antwerpen-Charleroi en Oostende-Eupen, waarin - eens Brussel voorbij - bijna geen kat meer zit. Treinen die trouwens bij de eerste de beste staking in Wallonië – en die zijn er regelmatig - niet meer terug richting Vlaanderen rijden. Om nog te zwijgen over de honderden miljoenen euro die zijn gestoken in nieuwe spoorwegstations die dat niet waard zijn, met als toppunt dat van Bergen (niet toevallig de stad van Di Pippo), waar dagelijks amper 9.000 reizigers gebruik van maken, maar die 275 miljoen euro heeft gekost…
Kortom, organisaties zoals VBO en zeker het Vlaamse Voka zouden zich beter echt bekommeren om hun de belangen van hun leden en niet om persé dit overjaars België in stand te houden. Want dat dreigt steeds meer een ‘zilverfondseconomie’ te worden, zoals econoom Geert Noels het verwoordt. Een lege doos.
|