In mijn blog van gisteren had ik het er nog over dat de Vlaamse regering op haar laatste bijeenkomst vٕóór het parlementair verlof nog 144 dossiers te bespreken had. Het zijn er tenslotte 180 geworden en daarover heeft men 20 uur ononderbroken gepalaverd. Dat betekent negen per uur. Zoiets kan nooit ordentelijk en weldoordacht gebeurd zijn, vooral als men weet dat de belangrijkste punten gingen over klimaat en milieu. Het is nog even te vroeg om door zo’n berg artikels heen te kunnen zien, maar ik heb zo de indruk dat men straks door de bomen het bos niet meer zal kunnen zien en misschien was dat ook het opzet. ‘If you can’t convince them, confuse them’. De kranten zullen dezer dagen stof genoeg hebben om al die voorstellen en beslissingen op te lijsten en er dan misschien nog eens commentaar op te geven. Enfin, als we Bourgeois en Co moeten geloven gaan we straks leven in het beste van alle werelden en geven we de rest van Europa en misschien wel de hele wereld het nakijken. Vergeet het zomerakkoord, hier komt het Vlaams vakantieakkoord! De federale regering is nog zover niet. Diverse van haar leden moesten eerst de jaarlijkse plechtigheden t.g.v. de nationale Belgische feestdag ondergaan. Wat zij allemaal gaan uitspoken in wat ik de blessuretijd noemde, krijgen we de volgende dagen te horen. Toch is er op federaal vlak al iets dat de aandacht trekt en dat is de keuze van het nieuwe gevechtsvliegtuig. Het blijkt nl dat onze nationale Charel nu waarschijnlijk toch van zijn Franstalig hart een steen zal moeten maken en niet meer de voorkeur zou geven aan de Franse Rafale, waarmee men buiten competitie dit land wou lijmen om met Frankrijk een soort futuristische alliantie aan te gaan voor het bouwen van een vliegtuig dat nu nog niets eens bestaat. Dat noemen ze in Frankrijk, met de nodige Franse arrogantie, ‘Système de Combat Aérien Futur’ (SCAF). De Franse ambassadeur in dit land had zich laten ontvallen, dat België niet moest denken daarbij nog mee te kunnen doen als het bv voor de F35 zou kiezen. Dat was zelfs voor onze nationale Charel een stap te ver.
Wie in de federale regering ook een slechte beurt maakte, is Charel’s partijgenote Marghem, minister van Energie, die in haar plan om kerncentrales eventueel te vervangen door (dure) gascentrales, al dan niet moedwillig over het hoofd gezien had dat er in het Nederlandse Maasbracht, vlak over de grens, een gascentrale van het Duitse energieconcern RWE al vier jaar stil ligt omdat ze niet rendabel is. Mits het aanleggen van 13 kilometer kabel zou die aan het Belgische net kunnen worden aangesloten. Die operatie zou 200 miljoen euro kosten, nog veel geld, maar wel zes keer minder dan het 1,2 miljard euro die een nieuwe gascentrale zal kosten. De drie Vlaamse meerderheidspartijen hebben dat plan gelukkig afgeschoten en Marghem mag haar huiswerk herdoen. Of ook daarover deze week een beslissing zal vallen is hoogst onwaarschijnlijk.
|