Dat de elektrische wagen er ooit komt i.p.v. de huidige verbrandingsmotoren, staat vast. Alleen staat daarop geen tijdstip. Zelfs al maakt men de grote steden enkel nog toegankelijk voor uitsluitend elektrische wagens, zoals ondermeer de rode burgemeester van Parijs daar van plan is, dan nog zal dit niet de grote doorbraak betekenen.
Grootste reden hiervoor is en blijft de beperkte actieradius, met de daaraan verbonden vrees om langs de kant van de weg te blijven staan. Ook als tweede wagen, stadswagen dan, blijft dat gegeven meespelen, en bovendien, wie gaat bereid zijn om daarvoor een relatief peperdure wagen aan te kopen.
Wat Bartje Tommelein, die zich intussen meer en meer opwerpt als verkoper van electrische wagens en zonnepanelen, ook moge beweren, de man gaat daarbij ook nog eens voorbij aan een andere realiteit: als de miljoenen wagens hier te lande ineens allemaal elektrische zouden zijn, dan ligt meteen onze stroomvoorziening plat. Nu al is het soms kantje boord, en als straks de kerncentrales dicht (zouden) moeten, is het hek helemaal van de dam. Wie gelooft nog in het sprookje van de groene windmolentjes?
Neen, zolang men het probleem van de actieradius en de oplaadtijd niet heeft opgelost, de batterijen dus, zolang zal de electrische auto een marginaal gegeven blijven als breed vervoermiddel, enkel een soort speelgoed voor enkele groene jongens, die zich daarmee willen manifesteren als de grote 'klimaat behoeders', nog zo'n links/groen dogma, dat ondanks alle tegenbewijzen maar van geen wijken wil weten.
Neen, als men de volksgezondheid wil ontzien, met name de vele, altijd maar toenemende longziekten als gevolg van de grote hoeveelheden fijnstof in de lucht, grotendeels veroorzaakt door dieselmotoren, dan is er op korte termijn momenteel maar één valabel electrisch alternatief voor de verbrandingsmotor, en dat is de waterstofmotor. Die heeft voor personenwagens een actieradius van ongeveer 500 km en is binnen de 5 minuten volgetankt. Het enige wat hij uitstoot, is waterdamp. Enkel de infrastructuur ontbreekt nog, maar naar verluidt bestaan daarvoor al plannen, hier en elders.
En wat de trekkracht betreft, electrische motoren hebben een hoog koppel, en zullen zeker op termijn kunnen toegepast worden in de vervoersector.
Het is hoogtijd voor ons lichamelijk welzijn dat minstens de bij uitstek fijnstof uitstotende diesels uit onze leefwereld verdwijnen of tot een minimum beperkt worden. Dat zou al een grote stap in de goede richting zijn van een betere volksgezondheid.
De CO2-mythe, deze grote klimaatzwendel van de progressieve jongens, speelt daarbij geen enkele rol, wat al die 'groene leugenaars' ook mogen beweren. Maar dat is een andere discussie.
21-11-2017, 00:54
Geschreven door Geronimo
|