Bij de Brusselse politie lezen ze toch zeker mijn blogs niet, he? Ik schrijf er een over hen en meteen melden die van Brussel-West zich collectief ziek! Daar houdt het zelfs niet bij op. Ook bij het leger blijken er steeds meer militairen af te haken. Grapje. Beide zaken hebben wel iets gemeen: de overlast die politie en militairen hebben sinds de terreurdreiging, waar bij de militairen dan nog bij komt dat ze het bewaken van burgerdoelen in steden en voor terreur gevoelige plaatsen zo stilaan beu zijn. Dat is aannemelijk en het was trouwens te verwachten dat dit vroeg of laat zou gebeuren. Vraag is, hoe onze overheden dat gaan oplossen, want het gaat hier om functies die men zomaar niet in blok kan vervangen door bv bewakingsdiensten.
Zoals ik al eens meer geschreven heb, was het fout de Rijkswacht af te schaffen. Buiten België heeft geen enkel land in Europa dat gedaan. Frankrijk heeft nog zijn gendarmerie, Nederland zijn marechaussee, Italië zijn carabinieri en Spanje zijn guardia civil, om er maar enkele op te noemen. Dat zijn allemaal elite-eenheden die op militaire basis getraind zijn en overal kunnen worden ingezet als plan B. Onze Rijkswacht was vroeger ook het alternatief voor de politie als die bepaalde taken niet of niet goed genoeg aankon. Lowie Lawijt ontnam destijds, als minister van Binnenlandse Dinges, onze Rijkswacht eerst zijn militair statuut, waarna ze helemaal werd afgeschaft. Toen Leo Delcroix, als minister van Landsverdediging, ergens in de jaren 1990, ook de militaire dienstplicht afschafte, had dit land helemaal geen reserves meer en wordt het dweilen met de kraan open telkens als het ergens serieus fout loopt. En dat is nu aan het gebeuren.
---
Nog zoiets absurd is de beslissing van Paul Magnette, minister-president van de Waalse deelregering om de verlichte verkeersborden boven de autostrades in zijn regio af te schaffen. Als reden daarvoor zegt hij dat die niet in eigen streek worden gemaakt! Eigen volk eerst dus. In Vlaanderen werd een partij die daarvoor uitkwam met alle zonden Israëls overladen. In het zuiden van dit land lijkt dat allemaal te kunnen. Donald Trump krijgt geregeld kritiek als hij zegt iets te willen afschaffen omdat het niet in de States gemaakt wordt, Magnette blijkbaar niet. Het uitschakelen van de – volgens Magnette – dure verlichting zal wel tot gevolg hebben dat rijden in de Waalse duisternis gevaarlijk kan worden. Wie op een autosnelweg in het donker moet afslaan en alleen kan voortgaan op het laatste onverlichte verkeersbord riskeert sneller een ongeval te veroorzaken. De verkeersregels in Vlaanderen en Wallonië zijn trouwens steeds meer uit elkaar aan het groeien. Vlaanderen heeft zopas nog beslist verlichting bij te plaatsen (op afritten en verkeersaders) en de algemene snelheid te verlagen tot 70km/uur op de gewestwegen, wat Wallonië niet gedaan heeft. En dan zijn er Vlaamse commentatoren (zoals bv die Steve Sinardet) die dit land willen herfederaliseren en doen voorkomen alsof het allemaal de schuld van de Vlaamsnationalisten is.
|