Op de cargoluchthaven van Melsbroek, het zogenaamde ‘Bru Cargo’, zijn er al twee luchtvaartmaatschappijen die hun contract hebben opgezegd, een uit Saoedi Arabië en een uit China, die respectievelijk uitwijken naar Frankfurt en Schiphol. Daarenboven blijken er nog drie andere maatschappijen te zijn die dreigen hetzelfde te doen. Reden voor dit vertrek zijn de Brusselse geluidsnormen, die met de regelmaat van een klok worden verstrengd, waarbij het Brussels gewest met steeds hogere boetes dreigt voor overtredingen. De meeste van die luchtvrachten worden verzorgd met Boeings 747, die niet zomaar kunnen worden vervangen of omgebouwd. Als gevolg van deze acties dreigen er op Melsbroek duizenden (!) banen verloren te gaan; zo’n 1.500 rechtstreekse en nog veel meer onrechtstreekse. E.e.a. was ook de reden waarom Vlaams minister Weyts – zoals ik in mijn blog van gisteren al meldde - het belangenconflict had ingeroepen, waardoor er een uitstel van 60 dagen van het in werking treden van de nieuwste Brusselse geluidsnormen kon worden verkregen.
Het hele verhaal is dat Brussel wel de lusten van de nabije luchthaven wil, maar niet de lasten. Als de Brusselaars bij hun besluit blijven, dan hoop ik dat er op Melsbroek eerst zoveel mogelijk Brusselse werknemers zullen ontslagen worden, die zich dan maar tot het eigen gewest moeten wenden om een nieuwe job te krijgen of schadeloos gesteld te worden. Het kan onrechtvaardig lijken, maar het zou nog veel onrechtvaardiger zijn mochten Vlaamse werknemers daar hun job verliezen o.w.v. de Brusselse willekeur i.v.m. de geluidsnormen.
En om even in de streek te blijven, kan men best het hart vasthouden mocht dat nieuwe nationale voetbalstadion er komen op de Heizel. Ook dat is een keuze van het Brussels gewest, die er mede voor zal zorgen dat de nu al oververzadigde grote Ring rond de hoofdstad, die grotendeels op Vlaams grondgebied ligt (evenals dat stadion trouwens) één grote continue verkeersopstopping gaat worden. Met veel tralala heeft men gisteren het nieuwe logo voor dat komende EK voorgesteld, maar het zou wel eens kunnen, dat het daarbij zal blijven. We kunnen er in elk geval best voor duimen.
|