Er doet zich momenteel een interessante ontwikkeling voor in de economische en zakelijke relaties tussen Nederland en België, zeg maar Vlaanderen, want eens dat er over de grenzen wordt gestapt – met uitzondering van die met Frankrijk – stelt de rest van dit land drie keer niets voor. Het beste bewijs daarvoor was de nutteloze discussie over het handelsverdrag van de E.U. met Canada, waarbij 90% voor Vlaanderens rekening was en de rest dan nog moest gedeeld worden tussen Wallonië, Brussel en de Oostkantons, zodat men met zekerheid kan zeggen dat het voor Wallonië zo goed als niets voorstelde. De Waalse tegenstand was dan ook alleen maar voor eigen binnenlands politiek gebruik en veranderde niets, maar dan helemaal niets aan het overeengekomen verdrag, terwijl het tegelijkertijd een tijdbom legde onder alle mogelijke toekomstige handelsakkoorden.
Wat er aan het veranderen is, is op de eerste plaats het tweede bod van Bpost op PostNL met een totaalwaarde van 2,5 miljard euro, 11% hoger dan het eerste bod in mei, dat er vooral niet kwam omdat het voortijdig gelekt werd door de Waalse ex-minister Labille (PS), die het niet kon verteren dat de Belgische staat de meerderheidsparticipatie die ze heeft in Bpost zou zien verwateren tot zo’n 40%. Dat de Belgische staat ook met 40% de grootste aandeelhouder blijft en feitelijk nog steeds het meest te vertellen zal hebben omdat de andere aandelen versnipperd zijn, kon er bij de ex-exellentie blijkbaar niet in, tenzij hij alleen maar het standpunt van de vakbonden wou verdedigen. De twee postbedrijven hebben er alle belang bij samen te smelten, als men weet dat Deutsche Post zopas nog UK Mail heeft overgenomen aan voorwaarden die heel wat minder voorstelden.
Verder is er de intentieverklaring van Vlaanderen en Nederland, die zopas in Gent werd ondertekend door Vlaams minister-president Bourgeois en de Nederlandse premier Rutte, om de havens van Gent en Zeeland (Vlissingen en Terneuzen) op te termijn te laten opgaan in één havenconcern dat daarmee bij de 10 belangrijkste van Europa komt. Het nieuwe concern is geen rechtstreekse concurrent van bv Antwerpen en Rotterdam, waar het vooral om de containertrafiek te doen is, terwijl het op de Westerschelde in de eerste plaats gaat over het grote industriële achterland met o.m. Arcelor Mittal, Volvo e.d.
Opmerkelijk in beide bovenstaande akkoorden – als ze doorgaan – is dat ze hopen van de samenwerking gebruik te kunnen maken om de e-commerce vanuit Nederland te bevorderen en zo de onzinnige boycot van nachtwerk door de Belgische vakbonden (en Kris Peeters) te kunnen omzeilen. Niet voor niets dreigt de Gentse ABVV-afdeling al met een staking, het enige dat ze daar blijkbaar bedenken kunnen.
Tenslotte zullen we, zeker in de nabije toekomst, blij mogen zijn dat we ons elektriciteitsnet beter zullen kunnen aansluiten aan het Nederlandse, waardoor een black-out zelfs bij een strenge winter voorkomen kan worden.
In ’t kort: Vlaanderen heeft er alle belang bij naar het Noorden te kijken, zeker met de onzekere toekomst die de E.U. en de euro te wachten staat. Via Nederland sluiten wij aan bij Duitsland en Scandinavië en laten wij Zuid-Europa – met Frankrijk op kop – best de eigen boontjes doppen. En als onze Waalse ‘vrienden’ het daarmee niet eens zijn, kunnen we nog altijd scheiden en wensen we hen een prettige toekomst bij 'la douce France'.
|