Enkele dagen geleden werd bekend dat de prijzen van heel wat producten en diensten in België fors gestegen zijn, veel meer dan in onze buurlanden. Een eerste uitleg daarbij was de verhoging van een aantal taksen en natuurlijk de witte kassa uit de horeca. Veel meer uitleg werd er niet bij gegeven en Kris Peeters zou het eens gaan uitzoeken.
Gisteren raakte bekend dat de kilometerheffing voor vrachtwagens, het zgz rekeningrijden, die nu vier maanden is ingevoerd, de staat bijna 140 miljoen euro heeft opgebracht. Daarenboven zijn er voor 1,7 miljoen euro boetes uitgeschreven, waarbij geïnsinueerd werd dat dit voornamelijk komt doordat de vaste camera’s de buitenlandse overtreders wel noteren, maar dat er met dat buitenland nog niet genoeg digitale aansluitingen zijn om ze te verwerken. Op 140 miljoen is 1,7 miljoen echter maar een peulschil, die trouwens ooit wel zal gerecupereerd worden. Men vergat er meestal bij te vertellen dat de helft van de 140 wél geïncasseerde euro’s ook van buitenlanders komt.
Wat helemaal niét verteld werd, is dat de kosten die de transporteurs nu aan die kilometerheffing betalen zal doorgerekend worden aan de klanten, eventueel via de tussenstations die er in de handel zijn. En zo is er ook een verklaring waarom producten in dit land nu opeens duurder worden. Op het einde van de rit zal het de verbruiker zijn die de rekening zal betalen.
Daar houdt het trouwens niet bij op, want door de stijging van de prijzen, gaat ook onze index omhoog, waardoor de lonen en uitkeringen zullen stijgen en alles straks nóg duurder kan worden t.o.v. onze buurlanden die zo’n index niet kennen. België is nl het enige land ter wereld waar nog zo’n index bestaat en waar men niet durft inzien dat die onze concurrentiepositie verzwakt en onze welvaart straks onbetaalbaar maakt.
|