Het komt steeds meer voor dat politieke beslissingen in dit land op de valreep pas beslist worden, in blessuretijd zeg maar. Het gevolg van een dergelijke aanpak komt de meerderheid goed uit, maar maakt dat er voor de oppositie geen tijd meer overblijft om te reageren en daarom doet men het ook. We hebben dat meegemaakt bij het akkoord met Engie (Electrabel) over de kerncentrales, dat zelfs pas enkele uren vóór de vervaldatum werd bereikt, we zullen het ook meemaken met de taxshift die men er waarschijnlijk nog vóór Kerstmis door het parlement zal jagen en we maakten het eergisteravond ook mee bij het zgz akkoord van Kris Peeters met Europa i.v.m. de aanpassing van de wet Major op de havenarbeid. Dat laatste akkoord is echter verre van zeker en kan eerder beschouwd worden als een uitstel van executie, gewoon omdat het tijd koopt tot 1 juli 2016 en dit nadat Peeters al twee keer een uitstel had gekregen, de laatste keer dank zij partijgenote Thyssen, die zo aantoonde dat ze toch iets kan doen in haar Europese functie. Of het allemaal veel zal opleveren is een andere zaak.
De zgz aanpassing van de wet Major door Peeters is in feite een soort Major light, waarbij werkgevers voortaan ook mensen in de haven aan het werk zouden kunnen zetten zonder degenen die zich melden via het aanwervingslokaal, het zgz ‘Kot’. Ze moeten wel erkend worden door een commissie die ook al voor de helft uit vakbondsmensen bestaat, zodat die laatsten toch een vinger in de pap blijven houden. Verder zou ook multitasken voortaan worden toegelaten, waarbij dokwerkers diverse taken zouden kunnen uitvoeren, iets wat nu niet kan (een kraanman mag nu bv niet met een heftruck rijden).
Dat zelfs zo’n verwaterde versie, die bovendien gefaseerd zou lopen tot 2020, in de ogen van de havenvakbonden op weinig sympathie kan rekenen, zegt iets over de verstarde situatie aldaar. Lijkt veel op wat we meemaken met de vakbonden van de NMBS, die ook nog bevolkt zijn door mensen die 50 jaar achter lopen en wier achterstand door de automatisering en digitalisering steeds groter wordt. De kans is dan ook hemelsgroot dat er van dit initiatief in blessuretijd niet veel zal overblijven en dat een Europese veroordeling van dit land tot de mogelijkheden blijft behoren. Zelfs een wet Major light blijft immers de vrijheid van vestiging en dienstverlening beperken.
---
In de marge van bovenstaande is er ook nog steeds het probleem van de e-commerce dat zich eveneens o.m. in de havens situeert (denk maar aan Hut’s Katoen Natie) en waar nog steeds geen akkoord is over nachtarbeid voor logistieke bedrijven en webwinkels, waardoor de bestaande allemaal verhuizen naar net boven de grens in Nederland en de eigen bedrijven stilaan doodgeknepen worden. En ook in deze materie zijn het de vakbonden die dwars blijven liggen, zogezegd o.w.v. de ‘kwaliteit’ van de jobs, die meer halftijds en minder betaald zouden zijn. Dat kan, maar is altijd nog beter dan géén jobs, of zie ik dat weer verkeerd?
|