Gisteren kreeg de haven van Antwerpen het bezoek van het tweede grootste containerschip ter wereld, tegelijk ook het grootste schip dat ooit de haven binnenvoer, eigendom van MSC, de rederij die tevens de grootste klant van de haven is. Om de belangrijkheid van het gebeuren wat dikker in de verf te zetten, mochten burgemeester De Wever en haventopman Eddy Bruyninckx het laatste stuk van het traject meevaren, vanaf Vlissingen. Dat schepen met dergelijke afmetingen (meer dan 200 meter lang) de haven nu kunnen bereiken, is mogelijk geworden door de laatste uitdieping van de Schelde. Door de bouw van grotere zgn ‘getijdendokken’, zoals Deurganck en straks (misschien) ook Saefetinghe zal de tijd om de Antwerpse haven te bereiken kunnen ingekort worden met 6 uur. Als time ergens money betekent, zal het wel bij de scheepsvaart zijn. Voor de verdere afwikkeling van al die containers (dat schip van gisteren kan er bijna 20.000 vervoeren) over land, wordt het andere koek.
Om te beginnen moet de eerste spadesteek voor de nieuwe Oosterweel verbinding nog altijd plaatsvinden. Volgens Ben Weyts zal dat in 2017 zijn, zo’n dikke 20 jaar na de eerste plannen voor de Oosterweelverbinding. Per uur rijden er op de Antwerpse Ring nu al bijna 200.000 voertuigen elke werkdag in de ochtend- en avondspits en zelfs tussendoor is er geen echte pauze meer. Ondertussen zal MSC zijn havenactiviteiten van de rechter- naar de linkeroever verhuisd hebben en heeft men er het raden naar wat voor bijkomend effect dat op het verkeersinfarct zal hebben. Niemand die gelooft dat het er beter op zal worden. Om tenslotte het complete plan met die getijdendokken te kunnen realiseren moet ook het geplande Saefetinghedok er nog komen en de realisatie daarvan wordt nu al aanzien als een volgend struikelblok voor het verkeer in en om de Scheldestad, ondanks het akkoord vanwege de Vlaamse regering.
Niet alleen milieu- en andere drukkingsgroepen (zoals Ringland) staan sceptisch tegenover alle hoera berichten ter zake, maar ook voor bedrijven die nu al meer dan genoeg hebben van de verkeershinder rond de koekenstad, is een vlotte verkeersdoorstroming stilaan een mission impossible geworden. Aannemers uit de Kempen nemen geen werken meer aan als ze daarvoor hun personeel en materiaal door de Kennedy-tunnel moeten aanvoeren. Het Nederlandse transportbedrijf Wim Bosman vertrok twee jaar geleden al uit Wijnegem om dezelfde reden en Fernand Huts van Katoennatie heeft er ook zijn buik van vol. Vorig jaar devieerde hij een nieuwe investering van enkele honderden miljoenen euro naar de haven van Gent en dit jaar kocht hij het transportbedrijf Langen uit Nederlands Limburg, gewoon omdat hij niet meer gelooft in een oplossing voor Oosterweel.
Men gaat nog heimwee krijgen naar die Lange Wapperbrug…
|