Het is al langer geweten dat heel wat bedrijven in West-Vlaanderen, waar de werkloosheid de laagste is van heel België, problemen hebben om aan personeel te geraken. In veel zaken werken daar Fransen, dat terwijl Walen, die heel wat dichterbij wonen, hun kat sturen. De belangrijkste reden daarvoor zou zijn dat werkloosheidsuitkeringen in la douce France – een land dat toch al ettelijke keren door linkse regeringen is geleid – beperkt zijn in de tijd en hier bij ons niet. Iets waar de N-VA iets aan wou doen, maar dat daarna bij in de communautaire koelkast heeft gestoken.
Nu blijkt dat probleem om aan werkkrachten te komen niet enkel meer West-Vlaams te zijn. Punch Powertrain uit St. Truiden, een bedrijf dat automatische versnellingsbakken maakt, is ook koortsachtig op zoek naar personeel. Momenteel werken er daar al 22 nationaliteiten, maar daar is geen enkele Waal bij. Zelfs een gerichte wervingscampagne in het nabije Luik, bracht geen enkele nieuwe werknemer op. Bij Punch Powertrain* wordt momenteel in drie ploegen gewerkt, dus ook ’s nachts en zelfs in het weekeinde. Het bedrijf maakt op jaarbasis zo’n 250.000 automatische versnellingsbakken voor kleine en middelgrote wagens, die bijna uitsluitend bestemd zijn voor Azië. Het hoopt dat aantal over 5 jaar te verviervoudigen. Daarvoor heeft men echter meer medewerkers nodig. Op Walen moet men alvast niet rekenen. Die kiezen nog eerder voor het dopgeld dat ze o.m. via de transfers van Vlaanderen krijgen en liefst hun hele leven lang…
* Punch Powertrain maakte tot 2010 deel uit van het Punch bedrijvenimperium van de gewiekste zakenman Guido Dumarey. Die laatste heeft ondertussen een soortgelijke fabriek overgenomen van General Motors in Straatsburg, die ook automatische versnellingsbakken maakt, maar dan voor grotere wagens (en vanuit Frankrijk uitvoert naar Duitsland; il faut le faire!). De versnellingsbakken die men nu in St. Truiden maakt, stammen af van de Variomatic, het versnellingsbakje met traploze overbrenging, uitgevonden door Hub van Doorne, die samen met zijn Broer Wim aan de basis lag van wat nu DAF-Trucks heet. Uit die Variomatic ontstond de Transmatic, een meer geperfectioneerde en performantere versie, die een succes werd in Japan, wat – na enkele overnames en verbeteringen – geleid heeft tot de huidige Powertrain.
|