Zoals bekend heeft de regio Vlaanderen een sluitende begroting. Enfin, min of meer toch. Het hangt er alleen vanaf hoe men het bekijkt, wat er in rekening wordt gebracht en wat er naast valt. Eén van de pijnpunten is de publiek private samen werking, de zgz pps-constructies. Hiermede worden alternatieve financieringen opgesteld voor de bouw van o.m. scholen en rusthuizen, waarbij de investeringen over een langere periode kunnen worden uitgesmeerd. Op die manier wou Vlaanderen ook de bouw van de Oosterweelverbinding financieren, maar werd daarvoor teruggefloten door Eurostat, de Europese Statistische Dienst. Voorwaar geen prettig vooruitzicht voor een gewest dat de beste van de klas wil zijn.
Ondertussen weten we wel dat al wat we zelf doen, we niet persé beter doen en dat geldt ook voor het pps-verhaal. Want nu blijkt dat dergelijke constructies in Nederland en in Duitsland niét worden afgekeurd door Europa. Lode Vereeck, in een vorig leven nog volksvertegenwoordiger voor LDD, maar nu senator voor Open VLD, is zijn licht hier en daar gaan opsteken en is erbij uitgekomen dat die twee buurlanden hun zaken bij Europa goedgekeurd krijgen omdat daar bepaald is dat de risico’s vooral bij de privépartners moeten liggen en niet andersom of fiftyfifty. I.pl.v. bij Europa te blijven aandringen op het veranderen van de Europese regels, zoals de regering Bourgeois wil doen, kan het dus heel wat eenvoudiger, als tenminste de privépartner het spel wil meespelen. Al wat men moet doen is de bestaande contracten aanpassen. Waar wacht men dan nog op?
In de marge van bovenstaande is ondertussen bekend dat de idealisten van de Ringland organisatie zo’n 100.000 euro bijeen hebben gekregen, waarmee ze nog maar eens enkele studies gaan laten maken i.v.m. de overkapping van de Antwerpse Ring. Het is de bedoeling dat de drukkingsgroepen die daarmee bezig zijn nog eens een aantal bijkomende voorwaarden zullen stellen, die het project zeker niet eenvoudiger, laat staan goedkoper zullen maken. Dat alles terwijl voor de reeds bestaande plannen en wat er rond al dan niet is gebeurd de Vlaamse regering liefst 42 miljoen euro schadevergoeding zal betalen aan het bouwconsortium Noriant, zodat er een nieuwe uitbesteding kan worden uitgeschreven. Volgens Ben Weyts, de nieuwe Vlaamse minister van Geen Mobiliteit (dixit Kaaiman) is de Vlaamse regering zo verlost van een molensteen die rond haar nek hing. Duur steentje, zou ik zeggen…
|