Zoals spoorbaas Jo Cornu het al stelde, zijn de ogenschijnlijk ‘spontane’ stakingen bij de NMBS in Wallonië helemaal niet spontaan, maar wel gepland. Eerst die in La Louvière, dan die in Charleroi, met tussendoor het incident met de trein tussen Namen en Luxemburg*, die het nieuwe internationale veiligheidssysteem uittestte en tenslotte de (voorlopig?) laatste in Luik. Het kan zijn dat de PS het niet georganiseerd heeft en dat het uitgaat van militanten van de PTB, het Waalse equivalent van de PvdA, maar de Waalse socialisten zullen daar niet rouwig om zijn. Het ABVV is in Wallonië op grote schaal geïnfiltreerd door leden van de PTB, die daar openlijk voor uitkomen en niet worden uitgesloten zoals dat in Vlaanderen gebeurd is met VB-leden die helemaal niet agressief waren. Een harde actie, een soort strafexpeditie van 200 Waalse ABVV militanten tegen het hoofdkwartier van de MR in Brussel, werd geleid door een notoire PTB agitator die open en bloot stelde dat geweld daar gerechtvaardigd was. Deze wilde stakingen doorkruisen ondertussen de al geplande acties van de vakbonden, die – misschien alleen maar om hun gezicht te redden – nu met de stakers overleggen om aan de chaos een einde te maken. Als voorproefje van een hete herfst kan het in elk geval tellen.
Daar de NMBS nog altijd niet gefederaliseerd is, ondervindt ook Vlaanderen een zekere hinder van spoorstakingen in het chaotische zuiden. Voeg daarbij het feit dat de nationale spoorwegmaatschappij vol zit met vakbondsmensen, waarvan tientallen vrijgesteld zijn (betaald worden zonder er te moeten werken!) en de meerderheid een rode vuilniszak draagt bij de betogingen. Voor de mensen die deze regering niet zien zitten vanuit Vlaamsnationaal standpunt, kan het misschien een troost zijn te weten/hopen (schrappen wat niet past) dat de regering Michel bij de meeste nieuwe benoemingen binnen de NMBS de voorrang zal geven aan niet-socialisten en dat ze dit ook zal doen bij benoemingen bij De Lijn en de VRT om maar twee andere instellingen te noemen waar rood sinds jaar en dag de scepter zwaait. Mocht ze dat vijf jaar kunnen volhouden dan zou dit land er straks beter uit kunnen zien.
* Op die testtrein zat Cornu zelf, samen met de nieuwbakken minister van mobiliteit Galant en Luc Lallemand, gedelegeerd bestuurder van Infrabel. De trein heeft een noodrem die automatisch reageert op mogelijke obstakels. Tussen Namen en de Luxemburgse grens, op een lengte van 160 km, zijn er 1900 controlebakens gemonteerd. De trein werd bij Dinant tot stilstand gebracht omdat stakers daar voetzoekers op de rails hadden gemonteerd. Het systeem werkt dus en hopelijk blijft het bij voetzoekers…
|