Als gevolg van een herschikking van de vaarroutes op Azië en een
operationeel samengaan van drie van de grootste containerreders ter wereld (Het
Deense Maersk, het Franse CMA-CGM n en
het Zwitsers-Italiaanse MSC), wordt het aantal containerverbindingen van
bovenvernoemde reders verminderd van negen naar acht. Opmerkelijk daarbij is,
dat dit o.m. als gevolg heeft dat de haven van Antwerpen het aantal verbindingen
ziet stijgen van drie naar vier en daarmee zowat op gelijke hoogte komt met
Rotterdam, steeds i.v.m. de reders waarvan sprake. Tegelijk daarmee zullen er
ook steeds grotere containerschepen de haven van de koekenstad aandoen en wordt
ze daarmee voor één gecombineerde containerdienst de eerste aanloophaven in
Europa. De belangrijkste reden waarom Antwerpen en bv niet Zeebrugge (dat
trafiek gaat verliezen) meer containerverbindingen gaat krijgen, is het feit
dat de stad zon 80 km
landinwaarts ligt, wat evenveel kilometers op weg naar de eindbestemming
uitspaart. En laat dat wegvervoer nu juist het zorgenkind zijn van Antwerpen en
zijn omgeving. Uitgerekend deze week konden we zowat elke dag ellendig lange
verkeersopstoppingen vaststellen, zowel rond Brussel als rond Antwerpen, die
volgens Touring Wegenhulp het land meer dan zes miljoen euro schade hebben
berokkend. Het is dan ook meer dan ooit tijd dat er dringend iets positiefs
gebeurt i.v.m. de Oosterweelverbinding. Als straks immers zal blijken dat al
die extra containers in extra files terecht komen, is het helemaal niet zeker
dat die nieuwe trafiek een lang leven zal beschoren zijn.
Oosterweel is trouwens niet het enige zorgenkind van de Vlaamse
regering. Uplace, het Schipdonkkanaal, het stadion van Club Brugge, de nieuwe gevangenis
van Dendermonde, een hospitaal in Vilvoorde en dan vergeet ik er
waarschijnlijk nog enkele -, het zijn evenveel problemen die maar niet van de
grond lijken te komen door een combinatie van Nimby, politiek gekibbel en bureaucratische
belemmeringen. Als de toekomst van onze regio in de logistiek moet komen te liggen,
zou er zo stilaan wel iets mogen gaan gebeuren. Niet alle bedrijven zijn zo
vriendelijk als Nike om ergens tegen Limburg te gaan investeren.
Gelukkig is er ook goed nieuws. Quicky, oud minister van Pensioenen en
daarvoor staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging, waarbij hij de
Kafka site uitvond, heeft dé oplossing: Zet Maggie op mobiliteit en de files
zullen tenminste aangepakt worden, twittert hij. Het lijkt wel dat big Maggie
de deus ex macchina van de Belgische politiek gaat worden. Ze wordt met de dag
populairder en heeft in alle bescheidenheid haar eigen zelfs haar geheim prijs
gegeven: Ik pas gewoon de wet toe, zegt ze. Waarbij men dan moet constateren
dat dit in België een hele prestatie
moet zijn. De wet niét toepassen lijkt hier inderdaad soms eerder de normale
gang van zaken
.
|