Vorige week was er nogal wat te doen i.v.m. het bericht, dat de uitgeverijen Concentra (Gazet Van Antwerpen en Belang Van Limburg) en Corelio (De Standaard en Het Nieuwsblad) de intentie hebben nauwer te gaan samen werken. Over de redenen waarom dat gaat gebeuren, is heel wat inkt vuil gemaakt, maar niet alles gezegd.
Dat het bij Concentra al langer
niet goed ging, was algemeen bekend. De oorzaak ligt in de eerste plaats bij de
Gazet Van Antwerpen, die zon 15 jaar geleden door Concentra werd overgenomen en sindsdien de
helft van haar 200.000 exemplaren minder verkoopt. De belangrijkste reden
daarvoor was, dat de krant, tot de overname, zowat het laatste
Vlaams-christelijke dagblad was dat voor zijn overtuiging uitkwam, iets waaraan
een einde kwam met de komst van nieuwe hoofdredacteur (die nu de VRT teistert),
een beschermeling van de toenmalige socialistische, door De Morgen tot god uitgeroepen Stevaert. Het Frutje
werd de Gazet van Janssens en alhoewel laatstgenoemde nu uit de havenstad
vertrokken is na een al even vernederende verkiezingsnederlaag, blijken de
afgehaakte, Vlaamsgezinde lezers niet terug te komen. Concentra zou vorig jaar
een verlies van één miljoen euro hebben geleden. Eigenlijk was dit geen
verrassing.
Een grotere verrassing, maar
niet voor mij, was dat Corelio datzelfde jaar zon vier miljoen verlies leed,
dit ondanks de constante toename van het aantal lezers, zowel bij De Standaard
als bij Het Nieuwsblad, in een krimpende markt dan nog, iets waarover regelmatig de
loftrompet werd gestoken. De reden daarvoor blijkt te zijn, dat de groep geld
verliest in zijn participatie, via de holding De Vijver, in de Tv-zenders Vier
en Vijf, waarin heel wat vers geld zal moeten gestoken worden.
Dat dit verlies voor mij geen
verrassing was, kan men trouwens nog terugvinden in mijn blog van 04.09.2012
(Het nieuwe Tv-seizoen), waarin ik vrij sceptisch was i.v.m. de toen reeds verhoogde
budgetten van die zenders, die hoopten een deel van de Tv-markt in Vlaanderen
te kunnen overnemen van de VRT en de VTM. Het Vlaamse Tv-publiek, schreef ik,
blijft wat het is. Het zal niet aangroeien en de kans dat buitenlanders (en
allochtonen) ernaar gaan kijken, is zo goed als onbestaande.
Een Tv-zender die in dit
overbevolkte Vlaamse Tv-aanbod een kans wil maken om er bovenuit te steken, zal
met andere argumenten moeten afkomen dan het zoveelste nieuwe spelprogramma, ingekochte
filmpje, digitalisatie of de van een andere zender overgestapte BV. Vraag is maar, of er
iemand daar ooit de moed zal hebben eens innoverend voor de dag te komen en bv eens de Vlaamse keerzijde van de Belgische
medaille zal laten zien. VTM, waarvan zovele Vlamingen hoopten dat ze het waar
zou maken, heeft hopeloos gefaald. Met Vier en Vijf gaat het dezelfde, slechte
kant uit. Om in de cijferretoriek te blijven: veel vijven en zessen, maar geen
vernieuwing. De inkomsten van de reclame hangen nl niet af van de programmas,
wel van de kijkcijfers. Adverteerders gaan hun budgetten alleen optrekken als
er meer kijkers zijn, niet meer zenders.
|