xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Bij Ford Genk verliezen zon 5.000
werknemers hun baan, plus misschien nog eens zoveel bij de toeleverbedrijven.
Bij ArcelorMittal in Luik ook enkele duizenden. Dat wisten we al. Nu komt er nog
eens Caterpillar in Charleroi bij, het kippenverwerkingsbedrijf Verbinnen uit Olen, de verpakkingsfabrikant Crown in Hoboken (nadat
dezelfde firma ook al de deuren gesloten had in Deurne bij Antwerpen) en ZF* Wind
Power in Kontich en Lommel. En dan vergeet ik er waarschijnlijk nog wel enkele.
Allemaal jobs (meer dan 4.000 op de tocht al voor dit jaar) die verloren gaan in de industrie en waarvoor meer dan
waarschijnlijk geen andere banen voor in de plaats komen in dezelfde sector.
Door het hele verhaal van de
fabrieksluitingen en afslankingen loopt, volgens onze media, één rode draad: we
hebben hier te hoge loonkosten t.o.v. de ons omliggende landen en nog veel meer
t.o.v. de zgn groeilanden. Dat van die loonkosten mag dan al kloppen, het is op
zich niet de oorzaak, maar eerder een gevolg. De echte rode draad is, dat het
hier allemaal gaat om multinationals. Dat zijn bedrijven die niet alleen in dit
land werkzaam zijn, maar ook elders. Zon bedrijven zien meteen het verschil in
lonen en andere kosten tussen hun bedrijven in België en elders. En komen bijna
allemaal tot de conclusie dat de productiekosten hier te hoog liggen, grotendeels door het veel te hoge overheidsbeslag.
In het licht daarvan is het dan ook absurd,
dat vakbonden en bepaalde politieke partijen maar eisen blijven stellen alsof
er niets aan de hand is. Theoretisch zou de staat er wel iets aan kunnen doen, maar dat zal dan gaan ten koste van onze zo geroemde sociale zekerheid. Nu komt men ons vertellen dat de mensen maar moeten
overschakelen naar de zorgsector, waar men smeekt om personeel. Men vergeet er
dan wel bij te vertellen, dat wie overschakelt naar die sector óók zal moeten
inleveren. Tenslotte is de zorgsector geen exportgerichte materie. Het
resultaat van de aan de gang zijn de vlucht uit de industrie zal zijn, dat we steeds meer zullen invoeren en steeds minder
uitvoeren en dat we op die manier meer zullen moeten gaan lenen in het
buitenland en er armer van zullen worden. En dan is het uitgerekend die
zorgsector die bij het nieuwste Inter Professioneel Akkoord geen cent extra
kreeg. Wie zei dat ook weer, dat regeren vooruitzien is?
Vlaanderen moet zich steeds meer gaan verkopen
als logistiek centrum. Onze regio ligt nu eenmaal centraal in West-Europa en
daaraan kan niets veranderd worden. Logistiek en overslag zorgen tenminste nog voor een zekere
meerwaarde en export. Daarom is het zo jammer dat het verkeer rond Antwerpen
dicht slibt en niemand er zich blijkbaar nog veel van aantrekt. Wat baat het
grote zeehavens te hebben als de goederen van daaruit niet weg geraken?
* ZF
staat voor Zahnradfabrik Friedrichshafen, een Duits bedrijf dat versnellingsbakken
en (voor de windmolens) tandwielkasten produceert. Ik heb er vroeger mee te
maken gehad. ZF levert nl ook de versnellingsbakken en toebehoren voor DAF
Trucks.
|