xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
We hebben een nieuw record voor het Guinness
Book of Records: dat van de kortste heropleving. Vanuit het Wereld Economisch
Forum van Davos twitterde Di Rupo eergisterenmorgen om 10.00 uur Belgium is
back!. Om 10.32 uur was de 'renaissance' al voorbij, nadat ArcelorMittal liet weten
na de sluiting van haar zgz warme lijnen, ook 7 van de 12 koude lijnen in de regio te zullen
sluiten, met als gevolg het verlies van nog eens 1300 banen.
In feite is de sluiting van bijna de hele Luikse
siderurgie de kroniek van een aangekondigd gebeuren. Hoe erg het voor de mensen
daar ook is, Wallonië is een achterland geworden, waardoor in die streek
produceren extra (vervoers)kosten met zich mee brengt, kosten die in de wereldwijde
handel, samen met de hoge Belgische lonen, maken dat men in bepaalde sectoren
hier niet meer kan concurreren met het buitenland.
Wie herinnert zich nog de teloorgang van
Cockerill Sambre (Sombre schreef men toen in de Vlaamse pers) uit de jaren
tachtig? Miljarden Belgische frankskens staatsteun later en duizenden arbeidsplaatsen minder, was het bedrijf nog
steeds op sterven na dood. Evenals men het nu wil doen, zocht men toen naar een
overnemer en vond men die, mits de nodige staatssteun, in Arcelor. Dat was in 2001. Die hield het vijf jaar
uit en werd toen overgenomen door de Indiërs van Mittal. Dat was in de periode
dat men dacht dat de bomen nog tot in de hemel groeiden. Nu men er achter is
gekomen, dat dat niet het geval is, wil ook ArcelorMittal, zoals het bedrijf nu
heet, er van af.
Het Luxemburgse Arbed uit het Groot-Hertogdom
was slimmer. Die had in de tweede helft van de vorige eeuw al snel door dat de
toekomst aan de zee lag en verplaatste toen reeds haar hoogovens van het
Luxemburgse achterland naar Zelzate. Die zijn nu ook eigendom van datzelfde
Mittal, maar werken een stuk goedkoper o.w.v. het vervoer met zeeschepen van zowel
ertsen als afgewerkte producten. Het enige gevaar voor Zelzate is, dat men
straks Mittal zodanig gaat confronteren, dat ze ook hun fabriek in het Gentse wel
eens zouden kunnen sluiten. Mittal is immers niet zomaar een multinational, het
is het grootste staalbedrijf ter wereld. Zomin als tegen Ford, kan een landje
als België weinig inbrengen tegen zon grote buitenlands bedrijf. Voeg daar nog
bij dat zowel Ford als Mittal de Angelsaksische bedrijfscultuur huldigen, die haaks staat
op de staatsbemoeienis die wij hier nog steeds kennen en het zal steeds
duidelijker worden, dat wij hier uit een ander vaatje zullen moeten tappen. Dat
andere heet innoveren en hervormen, maar dat laatste dan niet op zijn
Jan-boerenfluitjes zoals de regering Di Rupo doet met knippen en plakken
maar door radicalere, gedurfde ingrepen. Op die manier wordt
het nooit Belgium is back, maar Belgium stays behind.
|