Nu Di Rupo eerste minister is, wordt hij als PS-voorzitter opgevolgd door ene Thierry Giet (uitspraak: zji-jèt). Moet het toch wel lukken, dat ik die man vrij goed ken, zeker. Al heeft het niets met politiek te maken. Mijn vrouw en ik hebben 15 jaar een abonnement gehad op de Opéra Royale de Wallonie* in Luik. Wij hadden plaatsen op het parterre en Giet en zijn echtgenote zaten vlak vóór ons. Elke voorstelling op dinsdag waren zij en wij daar op post. Ik heb hem nooit een voorstelling weten overslaan. Blijkbaar kon de politiek hem op die dagen gestolen worden. Over politiek is nooit gesproken en de man (én zijn vrouw, die - als ik me niet vergis - ooit het nieuws presenteerde op de RTBf) waren altijd even vriendelijk. Dat zou wel eens kunnen veranderen, nu hij voorzitter van de partij is geworden. Hij zal zijn deel van de kritiek nu wel moeten incasseren, nu de ploeg van Di Rupo een volgens de rode vakbonden veel te rechtse koers volgt. Hij zal geconfronteerd worden met het steeds terugkomende gesjoemel van partijgenoten, die er blijkbaar nooit genoeg van krijgen. Zopas zijn er weer nieuwe schandalen aan het licht gekomen, waarbij enkele fils à papa van vroegere sjoemelaars betrokken zijn. Giet houdt voorlopig de boot af. Hij wacht op het resultaat van het gerechtelijk onderzoek. Het is dus nog afwachten, of hij ze, zoals Di Rupo, straks ook als 'parvenus' de deur zal wijzen. Namen als Mathot en Van Cauwenberghe zijn als huismerken in Wallonië. Opmerkelijk is ook, dat Giet slechts voorzitter ad interim wordt genoemd. Alsof Di Rupo er zelf niet helemaal gerust in is en een terugkeer naar die job achter de hand houdt voor het geval het op federaal vlak finaal mis zou lopen...
* Hier en daar zal er wel iemand zijn die zich afvraagt, wat we daar in Luik gingen doen, terwijl we toch ook twee operahuizen hebben in Vlaanderen. Wel, wij gingen naar Luik, omdat men daar de opera's nog opvoerde volgens de originele libretti (scripts) en niet volgens de grillen van regisseurs die denken het beter te weten dan de componisten. Dat laatste gebeurt, jammer genoeg, steeds vaker bij de Vlaamse Opera Stichting (de VLOS), die in Antwerpen en Gent opereert en waarbij men daar niet meer ziet wat men hoort noch hoort wat men ziet. Waar opera synoniem geworden is van een soort provocatie, die met het oorspronkelijk verhaal niet veel meer te maken heeft. Een echte operaliefhebber gaat naar de opera om te genieten van een avondje passie en geweldige muziek, niet om zich te ergeren. In de Opéra Royale de Wallonie zijn er trouwens steeds boventitels in het Frans én het Nederlands (en - bij Franstalige opera's - in het Duits en het Nederlands), iets wat bv in de Munt in Brussel niet altijd het geval is. Tenslotte ook nog dit: cultuur (waaronder muziek) en politiek moet men gescheiden houden. Tenzij men zich wil verlagen tot het niveau van een Tom Barman of een Bartje Peeters...