TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
03-06-2010
Autoherstellen moet goedkoper
Auto herstellen moet goedkoper
Als het van de Europese Commissie afhangt, wordt het onderhoud en herstel van personenwagens een stuk goedkoper.
De Commissie kondigde vandaag aan dat ze de concurrentie wil aanwakkeren tussen onafhankelijke en door de autobouwers erkende herstellers.
"Onderhoud en herstel vertegenwoordigen 40 procent van de kostprijs van het bezit van een auto en die kosten zijn de voorbije jaren toegenomen. Dat voelen consumenten in deze crisis, temeer omdat meer oudere wagens in gebruik blijven en meer herstellingen nodig zijn", stelde eurocommissaris voor Concurrentie Joaquin Almunia.
Met aanpassingen aan de concurrentieregels, die in juni van kracht worden, wil Almunia het voor autobouwers moeilijker maken technische gegevens te weigeren aan onafhankelijke herstellers. Ook zouden herstellers makkelijker alternatieve onderdelen kunnen gebruiken. Ook wil de Commissie misbruik van garanties aanpakken. Autofabrikanten mogen de garantie niet koppelen aan de voorwaarde dat routineklussen als het verversen van de olie plaatsvinden in erkende garages. Het blijft wel zo dat herstellingen die gedekt worden door de garantie uitgevoerd moeten worden binnen het erkende netwerk.
In de autodistributie stelt de Commissie een andere tendens vast. De concurrentie is er scherp en zorgde voor dalende autoprijzen en een breder aanbod. Volgens Almunia zijn de bestaande regels te complex en beperkend en werken ze stijgende distributiekosten in de hand. Almunia stelt voor de regels na een overgangsperiode van drie jaar te vereenvoudigen. Ook wil hij autobouwers meer mogelijkheden geven om netwerken op te bouwen waarin zowel plaats is voor dealers die één merk verkopen als voor dealers die ook andere merken aanbieden.
Rechtstreekse cargovlucht Brussel-Hong Kong op komst
Hong Kong Airlines start vanaf september zo goed als zeker met cargovluchten tussen Hongkong en Brussel. Dat heeft Vlaams minister-president Kris Peeters vrijdag bevestigd na een onderhoud met de luchtvaartmaatschappij in Hongkong.
Er zou gestart worden met drie wekelijkse vluchten via New Delhi (India). Vanaf oktober/november wordt dat aantal wellicht opgetrokken tot zes vluchten per week. De verbinding zou in ons land tot 400 directe en 800 indirecte jobs opleveren.
Hong Kong Airlines is een dochter van Hainan Airlines, de luchtvaartmaatschappij die nu al passagiersvluchten organiseert tussen Peking en Brussel en sinds vandaag ook tussen Sjanghai en Brussel.
Hong Kong Airlines vliegt momenteel vooral nog in China en de rest van Azië, maar is in volle expansie en mikt meer en meer op markten buiten Azië. De maatschappij heeft nu een tiental toestellen, maar heeft zo'n 20 bijkomende Airbus-toestellen in bestelling. De maatschappij wil na de zomer twee toestellen inzetten voor cargovluchten naar Brussel.
Volgens Peeters zit de beslissingsprocedure met Hong Kong Airlines "in de laatste rechte lijn". Er zouden nog enkele zaken moeten uitgeklaard worden. Zo is het bijvoorbeeld nog de vraag of Hong Kong Airlines een kantoor zal openen in Brussel of niet. Voorts moeten ook de autoriteiten in Hongkong nog het licht op groen zetten. Peeters liet vrijdag alvast verstaan dat hij vanuit Vlaanderen alle nodige "ondersteuning" wil geven.
Hong Kong Airlines zou volgens Peeters voor Brussel gekozen hebben omdat het in een voorbereidend onderzoek beter scoorde dan de rest. Zo is Brussel centraal gelegen in West-Europa en creëert het voor de luchtvaartmaatschappij mogelijkheden naar onder meer Noord-Frankrijk, Duitsland en Nederland.
Volgens Siegfried Verheijke, de Vlaamse vertegenwoordiger in Hongkong, zijn de mogelijkheden met Hong Kong Airlines "enorm". Zo zou de luchtvaartmaatschappij Brussel bijvoorbeeld op termijn ook kunnen gaan gebruiken als brug naar Afrika.
Als het tot een akkoord komt, zou de verbinding volgens minister-president Peeters tot 400 jobs kunnen opleveren, met name in het laden en lossen van de vracht. Volgens Didier Duponselle, cargo-manager bij Brussels Airport, zou de deal ook tot 800 indirecte jobs kunnen opleveren.
Hong Kong Airlines zou niet de eerste luchtvaartmaatschappij uit Hongkong zijn die in België actief is. Zo vliegt Cathay Pacific Airlines drie keer per week via Brussel door naar het Britse Manchester.
Verzekering tegen dure olie duwt Brussels Airlines in het rood
Luchtvaartmaatschappij Brussels Airline heeft 2009 afgesloten met een operationeel verlies van 73 miljoen. Door een positief financieel resultaat kon het nettoverlies beperkt worden tot 40 miljoen.
De maatschappij gokte op een stijging van de kerosineprijs, maar die daalde, waardoor Brussels Airlines zo'n 80 miljoen verloor, zo melden De Tijd en L'Echo zaterdag
.Als gevolg van de economische crisis daalde de omzet met 10 procent. Bovendien diende Brussels Airlines 15 miljoen ophoesten voor de intrede in Star Alliance en het getrouwheidsprogramma MIles & More van Lufthansa.
Voor het lopende jaar wordt op een resultaat in evenwicht gerekend, maar de aswolk zorgde andermaal voor een gat van 10 miljoen euro, geeft CEO Bernard Gustin in de kranten aan. De lagere euro zorgt momenteel voor een impact van 20 miljoen euro, maar dat kan in de loop van het jaar nog veranderen, stipte Gunstin aan.
ANTWERPEN - Een heleboel mensen zijn zaterdag naar de Waagnatie in Antwerpen gekomen om de rouwplechtigheid voor Bobbejaan Schoepen bij te wonen. De muzikant, entertainer en oprichter van het pretpark Bobbejaanland overleed op 17 mei, een dag na zijn 85ste verjaardag, aan een hartstilstand.
Mensen stonden in dichte drommen aan te schuiven om een plekje te bemachtigen in de circustent, waar de plechtigheid om 12.30 uur van start gaat. De familie van Bobbejaan heeft 1.500 mensen uitgenodigd. Wie geen van de 1.200 zitjes in de tent kan bemachtigen, kan de uitvaart, die ongeveer twee uur zal duren, ook buiten op groot scherm volgen.
Onder de aanwezigen bevinden zich de vroegere Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux, Antwerps burgemeester Patrick Janssens, Antwerps provinciegouverneur Cathy Berx, komiek Luc Caals, presentator Marcel Vanthilt, Michel Vandenbosch van GAIA, actrice Jacky Lafon, Nicole en Hugo en zanger Eddy Wally.
Artiesten zoals Geike Arnaert, Jan De Smet, Liliane St.Piere en Daan brengen een muzikaal eerbetoon aan de overleden volksheld.
Vanaf 2014 geldt in Vlaanderen een algemeen rookverbod in de horeca. Een ruime helft van de Vlamingen is daar onverdeeld blij mee, ook de Open VLD-kiezer. De liberalen zelf zijn echter tegen.
Het aantal pagina's dat de afgelopen jaren werd volgeschreven over het rookverbod in de horeca, we willen er niet naar raden. Naar het aantal uren dat erover gepalaverd werd in Kamer en Senaat ook niet. Maar sinds eind vorig jaar is de kogel door de kerk: ten laatste in 2014 zal er geen vieze tabaksgeur meer in uw kleren hangen wanneer u thuiskomt na een avondje op café.
Een beslissing die heel wat stof deed opwaaien, en niet alleen bij de rokers. Maar als puntje bij paaltje komt, blijkt de Vlaming zelfs aan de toog toch meer belang te hechten aan frisse lucht dan aan 'de charme' van de sigaret.
Onderzoeksbureau Indigov Politics liet een representatief panel de Stem van Vlaanderen, de stemtest van Nieuwsblad.be en VTM, invullen en net geen 54 procent was absoluut voor een rookverbod in alle cafés. Maar dat het een controversiële beslissing is, mag duidelijk zijn: bijna één op de drie ondervraagden is radicaal tegen. Veel ruimte voor de gulden middenweg laat de Vlaming niet in deze kwestie.
Jongeren minder contra
Reden te meer om de resultaten van iets dichter te bekijken dus. Mannen en vrouwen zijn het over vele dingen oneens, maar hier is geen speld tussen te krijgen, het voor- en het tegenkamp tellen bij beide geslachten bijna evenveel leden.
Jongeren en ouderen dan. Daar is al een lichte verschuiving merkbaar, met de nadruk op licht. Alle leeftijdsgroepen willen de sigaret bannen in de kroeg, maar hoe ouder de Vlaming, hoe minder overtuigd ie daarvan is. De grootste afwijking zit bij het contrakamp: waar nog één op de drie van de 30- tot 49-jarigen en van de 50-plussers het rookverbod verfoeit, is dat bij de -29-jarigen maar één op de vijf.
Tegenover elkaar
Als we een blik werpen op partijniveau, vinden we wel een enkel opvallend resultaat. SP.A, Groen!, N-VA en CD&V kunnen op hun beide oren slapen: hun aanhang schaart zich volledig achter het partijstandpunt. Maar kiezers die bij de jongste stembusgang het bolletje van Open VLD rood kleurden, kunnen zich minder vinden in de lijn van de liberalen. Waar de Open VLD-politici die de test invulden, zich tegen het verbod kantten, zijn hun kiezers de tegenovergestelde mening toegedaan.
Nergens in de geïndustrialiseerde wereld ligt de belastingdruk zo hoog als bij ons. Het is een van de redenen waarom België pas 25ste staat op een gerenommeerde lijst die 58 landen rangschikt op basis van hun concurrentiekracht. 'Ronduit alarmerend', reageert Rudi Thomaes van het VBO.
Britse nanotechnologen hebben een manier ontdekt om de heldere kleuren van tropische vlinders - zoals op de foto - na te bootsen, schrijft het tijdschrift Nanotechnology. Tot voorheen bleek het onmogelijk om de veelheid aan kleuren op vleugels van vlinders en kevers na te bootsen. 'Die kleuren worden gevormd door de weerkaatsing van het licht op microscopische structuren, die lijken op de binnenkant van een eierdoos', zeggen onderzoekers van de universiteit van Cambridge nu. De ontdekking kan hulp bieden in de strijd tegen valsemunters, omdat het mogelijk wordt informatie te versleutelen in optische handtekeningen, op bankbiljetten of paspoorten.
Wenen stad met beste leefkwaliteit ter wereld, Brussel zakt 1 plaats
Wenen staat voor het tweede jaar op nummer 1 in de lijst van steden die het adviesbureau Mercer jaarlijks maakt op basis van onderzoek naar de leefkwaliteit in wereldsteden. Brussel zakt van de 14de naar de 15de plaats. Bagdad scoort het laagst. Dit jaar is ook gekeken naar hoe "groen" de steden zijn. Op dit vlak scoort Calgary, in Canada, het best en staat Brussel op een gedeelde 41ste plaats met Leipzig.
Europese steden domineren de top 10 van de lijst, zo staat voorts in de mededeling van Mercer. De hoogst genoteerde Amerikaanse stad is Honolulu op plaats 31, gevolgd door San Francisco op plaats 32. Singapore (28) is de hoogst genoteerde Aziatische stad, gevolgd door Tokio op plaats 40. Pointe-à-Pitre, de hoofdstad van Guadeloupe, is nieuw in de lijst en is meteen de hoogste genoteerde Latijns-Amerikaanse stad op nummer 62. Dubai (75) in de Verenigde Arabische Emiraten is in het Midden-Oosten de stad met de beste leefkwaliteit.
Kaapstad (86) en Johannesburg (96), waar dit jaar WK-wedstrijden gespeeld worden, doen het niet al te best. Luidens de mededeling heeft dit onder meer te maken met de criminaliteit.
Het onderzoek (Worldwide Quality of Living Survey) werd eind 2009 uitgevoerd. De steden zijn afgezet tegen New York als basisstad met een score van 100. Het onderzoek beslaat in totaal 221 steden. De top 50 en andere rangschikkingen staan op www.mercer.be. Op het vlak van milieuvriendelijkheid is onder andere gekeken naar de beschikbaarheid van water, riolering, luchtvervuiling en verkeersdrukte. (belga/ddh)
Eerste gps-satelliet van nieuwste generatie gelanceerd
Van op Cape Canaveral in Florida heeft een zware Delta-IV draagraket succesvol een opgewaardeerde gps-satelliet gelanceerd, zo was op gespecialiseerde websites te volgen.
Nadat de start door technische problemen al drie keer was verdaagd, vertrok de Delta-IV van Boeing om 5 uur Belgische tijd. Zowat drieënhalf uur nadien kwam uit de bovenste trap van de superraket de GPS IIF-1 navigatiesatelliet van de Amerikaanse luchtmacht vrij.
Gebouwd door Boeing is het de eerste van een reeks van twaalf kunstmanen in een 1,6 miljard dollar kostend programma om gps nog accurater te maken. Zo beschikken de nieuwe gps-kunstmanen ook over een nieuw operationeel civiel signaal.
De Amerikaanse luchtmacht heeft de voorbije drie decennia al zowat 60 gps-kunstmanen gelanceerd. Ook burgers kunnen ze gebruiken, al kan de Air Force de resolutie van het civiel gebruik naar goeddunken reduceren. (belga/vsv)
Vlaanderen wil olieboringen in zee op EU-programma
Het Vlaams parlement vraagt dat de Vlaamse regering alles in het werk stelt om de problematiek van de diepzeeboringen op de Europese agenda te plaatsen tijdens het Belgisch voorzitterschap. Zo staat in een motie van Gwenny De Vroe (Open Vld), die door de meeste fracties mee ondertekend werd en die unaniem door de plenaire vergadering werd aangenomen.
Voortrekkersrol In de resolutie wordt de Vlaamse regering gevraagd om de Europese Unie andermaal een voortrekkersrol te laten spelen en actie te laten ondernemen in het kader van het VN-verdrag over de zee. Voor het Vlaams parlement moet er een kader komen waarbij alle verdragsstaten minimumnormen zouden hanteren bij de exploratie en exploitatie van grondstoffen in hun Exclusieve Economische Zone, in het bijzonder bij diepzeeboringen naar olie.
De bevoegde instanties moeten parallel daarmee vergelijkbare minimumstandaarden uitwerken voor olieboringen in het gebied van de wereldzeeën buiten die Exclusieve Economische Zone.
Golf van Mexico
De Vroe wees op de omvang van de catastrofe in de Golf van Mexico: "Toen ik mijn voorstel tot resolutie twee weken geleden indiende, was de olievlek zo groot als België, vandaag heeft ze reeds de omvang van Nederland en volgens sommigen zou de schade tot in Europa veroorzaakt worden als er olie in de Golfstroom terecht zou komen." (belga/gb)
De ruimte raakt zodanig vervuild met afval dat elke botsing tussen satellieten een 'oncontroleerbare kettingreactie' in gang kan zetten, die de communicatienetwerken op aarde vernietigt. Dat zegt het Pentagon in een rapport.
Het wordt zo langzamerhand aanschuiven in de baan om de aarde, waar het aantal gedumpte raketten, kapotte satellieten en ander ruimteschroot steeds groter wordt. De hoeveelheid rommel komt op een 'kantelmoment' en vormt een bedreiging voor de ruimtevaartindustrie. Gps en telefoon Eén enkele botsing tussen twee satellieten of grote stukken 'ruimterommel' kan duizenden andere stukken afgedankt materiaal doen wegkaatsen, die op hun beurt weer andere satellieten vernietigen. In zo'n scenario worden gps-systemen, internationale telefoonverbindingen en weersvoorspellingen in één klap waardeloos.
Een dergelijke kettingreactie kan sommige banen zo volstouwen met rommel dat ze onbruikbaar worden voor commerciële of militaire satellieten, zo waarschuwt het Amerikaanse Ministerie van Defensie. Daarnaast vreest men ook dat grote brokstukken een bedreiging vormen voor het internationaal ruimtestation ISS en zijn bemanning.
Situatie wordt erger In een geheim rapport - dat het Pentagon in maart naar het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden stuurde - wordt geteld dat de ruimte 'steeds voller en problematischer' wordt, en dat de situatie nog erger zal worden.
Bharath Gopalaswamy, een Indische ruimtevaartexpert, schat dat er in de 'lage baan' om de aarde - tussen de 800 en 1.000 kilometer boven de planeet - meer dan 370.000 stukken rommel en zo'n 1.100 satellieten bevinden.
De ruimterommel - ook wel een 'rondcirkelende vuilnisbelt' genoemd, bevat ook bouten, moeren, handschoenen en andere overblijfselen van ruimtemissies. "Het omslagpunt is bijna bereikt", zegt Gopalaswamy. "We kunnen satellieten onmogelijk afdoende beschermen tegen zo'n vernietigende kracht."
Richtlijnen tegen ruimterotzooi
De waarschuwingen zijn niet louter op theorie gebaseerd. In 2007 knalde een Chinese testraket tegen een satelliet, waarna 150.000 stukken rommel in de atmosfeer raakten. En na een crash tussen een in onbruik geraakte satellatiet van de Russen en een communicatiesatelliet in februari vorig jaar kwamen zo'n 1.500 stukken rotzooi vrij - die vliegen nu in een baan om de aarde aan zo'n 7 kilometer per seconde.
Dergelijke ongevallen gaven de VS een duwtje in de rug om samen met de VN richtlijnen omtrent het vermijden van ruimteafval uit te vaardigen. In de 'Space Debris Mitigation Guidelines', die vorig jaar werden gepubliceerd, worden landen aangemaand om ruimtetuigen en lanceringsvehikels na het einde van de missie weg te halen.
"Ook in de ruimte zijn er wetten en beleidsregels nodig", vindt Mazlan Othman, directeur van het VN-bureau voor Ruimtezaken. "We moeten kunnen verzekeren dat de levensstijl op aarde niet onder druk komt te staan door problemen in de ruimte." (tw)
Het Tiense stadsbestuur wil het handelscentrum fors inkrimpen. Bedoeling is op die manier de leegstand terug te dringen en extra bezoekers aan te trekken.
Het handelscentrum in Tienen is al jaren een langgerekt lint door de binnenstad. Maar als het van schepen van Middenstand Patrick Grootjans (SP.A) afhangt, komt daar binnenkort verandering in. Hij wil het handelscentrum kleiner en compacter maken. 'Van het Alpha Hotel in de Leuvensestraat tot aan het Kapucijnenplein', legt hij uit. 'Een pak kleiner dan het handelscentrum zoals ze dat in Tienen jarenlang gekend hebben: van aan het station tot aan de suikerfabriek. De vier handelswijken blijven wél behouden. Het moet het allemaal wat overzichtelijker maken voor bezoekers.'
Een korter lint
Het is uiteraard niet de bedoeling om de Tiense handelaars die binnenkort net buiten het handelslint zullen vallen, van vandaag op morgen te laten vallen. 'We kunnen niet zomaar zeggen: salut en de kost', schudt schepen Grootjans van neen. 'Zoiets moet geleidelijk gebeuren. Al is het natuurlijk ook niet de bedoeling om hier lang mee te talmen. Ik hoop de studie nog dit jaar rond te hebben en de uitvoering nog deze legislatuur in te zetten. Maar hoè, dat weten we nog niet precies. Gaan we van het handelslint een grote winkelwandelstraat maken en dus alle auto's weren? Daar zijn we nog niet helemaal uit. Het is alleszins wel de bedoeling het centrum nieuw leven in te blazen. Een klein, compact handelslint met de bestaande winkels, nichewinkels en enkele grote ketens.'
Een op tien leeg
Met die maatregelen hopen ze in Tienen de leegstand verder terug te dringen. Voka-Kamer van Koophandel publiceerde deze maand de leegstandcijfers in het arrondissement Leuven. Tienen scoort daar 8,96 procent, ofwel bijna vier procent boven het Vlaams gemiddelde. Een studie van de vzw Handelsstimulans wees uit dat het in het centrum nog erger gesteld is. Daar staat 11,60 procent van de winkels - ofwel één winkel op tien - leeg. Veel te veel, zeker in vergelijking met vergelijkbare steden als Aarschot (5,6procent) en Diest (8,4procent). In provinciehoofdstad Leuven staat 6,2 procent van de winkels leeg.
In het grote Winkelstratenrapport van Het Nieuwsblad scoorden de steden uit onze regio in 2007 nog behoorlijk. De Diestsestraat in Leuven stond op een achtste plaats, de Theo De Beckerstraat in Aarschot op de veertiende plaats en de Nieuwstraat en de Hennemarkt in Tienen stonden op de 21ste plaats. Grote afwezige in de top 25 was Diest. Maar daar waar ze in Diest een grote sprong voorwaarts hebben gemaakt en de leegstand in Aarschot gelijke tred houdt met het Vlaams gemiddelde, lijkt Tienen de voeling met de top te verliezen.
'Er is inderdaad een probleem', geeft schepen Grootjans toe. 'De leegstand in Tienen is hoger dan gemiddeld. Maar we mogen ook niet overdrijven. De situatie is niet desastreus. En het gaat bovendien wél de goede kant op. In 2006 stond in het centrum nog 12,36procent van de winkels leeg.' (Bosschaerts)
TIENEN - Wielertoeristen kunnen op 6juni terecht in de Suikerstad voor Tienen Fietst. De gezinstocht is 23kilometer lang en slingert langs rustige wegen. Voor geoefende renners is er de heuvelachtige tocht van 67kilometer. Voor twijfelaars is er de Gulden Middenweg: een rit van 43kilometer (IBO)
De Erfgoedsite Tienen en de Jeugddienst pakken op zaterdag 10 juli uit met de tweede editie van Sugar Rock Factory. Het gratis festival (voor de feestdag van 11 juli) brengt talent van eigen bodem, aangevuld met Landfill en Freaky Age. Op het Torekesplein (museum).
De jury koos Bob Vanderstukken, The Nursery Rhyme en An Apple, talent uit eigen stad en streek. Zij mogen het festival vanaf 17.30 uur op het Torekesplein openen. De avond wordt afgesloten met optredens van Landfill en Freaky Age.
Singer-songwriter Bob Vanderstukken heeft al tal van watertjes doorzwommen. Zo was er ondermeer zijn vorige project Echo For Two (met Tom Poppe, Nico Van Calster en Brecht Richard). Momenteel werkt hij aan een soloproject, waarvan de nummers met een volledige band uitgewerkt zullen worden. Sugar Rock Factory krijgt de primeur van deze nieuwe nummers, gecombineerd met een aantal covers.
The Nursery Rhyme: in het najaar van 2009 stelde deze band een debuut EP voor. Voor de opnames ervan dook The Nursery Rhyme de studio in met Pascal Deweze, bekend van Metal Molly en Sukilove. Verwacht je aan een fraaie combinatie van kinky teksten, aanstekelijke melodieën, percussief pianogetokkel, een intense ritmesectie, scheurende violen, snijdende orgels en weerbarstige strijkers. Overgoten met de warme stem van zanger/storyteller Jasper Stockmans. In 2010 brengt Sugarbeat, het nieuwe Tiense platenlabel van singer/songwriter Anton Walgrave, het eerste full-album van The Nursery Rhyme uit.
An Apple bestaat uit vier gedreven muzikanten. Het lijkt een beetje op jazz, maar dan zonder de technische vaardigheden die meestal met deze stijl gepaard gaan. Energie en power zijn de codewoorden en misschien ook wel een gezonde dosis pretentieus deconstructionisme De groep werkt momenteel aan haar debuutalbum dat eind dit jaar zal verschijnen!
www.myspace.com/anapplerocks
Landfill wordt door velen getipt als de upcoming band van 2010. In maart verscheen het debuut van deze Belgische belofte. De single Antidote logeerde verschillende weken in de Afrekening van Studio Brussel en de band kreeg heel wat airplay. www.landfill.be Freaky Age kaapte een finaleplaats weg op Humos Rock Rally. Twee jaar later lieten ze een ijzersterk en volwassen debuut Every morning breaks out op de wereld los.Recent werd de nieuwe cd Living in Particular Ways uitgebracht. Tienen mag genieten van de nieuwe single Never see the sun.
TIENEN - Op vrijdag aanstaande stelt kunstenaar Pim Smit zijn nieuwste collectie schilderijen voor bij de opening van zijn eigen galerie in Tienen aan de Bietenweg.
Hij presenteert een art show op de Catwalk. Actrice/zangeres/presentatrice Anneke van Hooff, model Pauline Grossen, Chade Roekaerts en triatleet Marc Herremans zullen Pim's nieuwe collectie tonen aan de kunstliefhebbers.
Na de show wordt het laatst getoonde kunstwerk overhandigd aan Marc Herremans, waarna het kunstwerk zal worden verkocht ten bate van zijn stichting To Walk Again.
Kunst op de Catwalk is de opvolger van Pims Art Meets Sport project, dat laatst met succes werd afgesloten tijdens het Sportgala 2009 op tv.
Pim Smit werkte al eerder samen met Richard Krajicek, Kim Clijsters, Tia Hellebout, Eddy Merckx, Jan Ceulemans, Jean Marie Pfaff, Freddy De Kerpel, Arnold Vanderlyde, Meisjeskoor Scala, Ben Crabbe, dj Tiesto, dj Laidback Luke en vele anderen. (Billen)
TIENEN - De Belgian Dodgclub organiseert op zondag 27 juni 2010 een Moparmeeting in Tienen. Dit samen met PISO (Provinciaal Instituut voor Secundair Onderwijs)
De Mopar meeting vindt plaats op 27 juni van 10u tot 18u in het Piso,Alexianenweg 2.
De Dodge club bestaat sinds 2001en werd opgericht door Arsène Schepmans, eigenaar van USA Car Center Tienen. Het is een club voor eigenaars en liefhebbers van een Dodge. Rij je met een andere Mopar-car, dan ben je ook welkom. Het hoofddoel is een band smeden tussen Dodge-rijders, en een paar keer per jaar een treffen mee te pakken.
Extra info:Arsène 0496 418 297
Op 30 mei is er vanuit Kerkom een ander evenement voor (alle) Amerikaanse wagens. Show vanaf vanaf 10uur voor de show. Om 4 uur start de rondrit langs Bierbeek, Bevekom, Hoksem, Kumtich, Oorbeek en Kerkom. Om 17uur zijn ze terug aan het lokaal Parijs-Roubaix (Billen)