Rechtstreekse cargovlucht Brussel-Hong Kong op komst xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Hong Kong Airlines start vanaf september zo goed als zeker met cargovluchten tussen Hongkong en Brussel. Dat heeft Vlaams minister-president Kris Peeters vrijdag bevestigd na een onderhoud met de luchtvaartmaatschappij in Hongkong.
Er zou gestart worden met drie wekelijkse vluchten via New Delhi (India). Vanaf oktober/november wordt dat aantal wellicht opgetrokken tot zes vluchten per week. De verbinding zou in ons land tot 400 directe en 800 indirecte jobs opleveren.
Hong Kong Airlines is een dochter van Hainan Airlines, de luchtvaartmaatschappij die nu al passagiersvluchten organiseert tussen Peking en Brussel en sinds vandaag ook tussen Sjanghai en Brussel.
Hong Kong Airlines vliegt momenteel vooral nog in China en de rest van Azië, maar is in volle expansie en mikt meer en meer op markten buiten Azië. De maatschappij heeft nu een tiental toestellen, maar heeft zo'n 20 bijkomende Airbus-toestellen in bestelling. De maatschappij wil na de zomer twee toestellen inzetten voor cargovluchten naar Brussel.
Volgens Peeters zit de beslissingsprocedure met Hong Kong Airlines "in de laatste rechte lijn". Er zouden nog enkele zaken moeten uitgeklaard worden. Zo is het bijvoorbeeld nog de vraag of Hong Kong Airlines een kantoor zal openen in Brussel of niet. Voorts moeten ook de autoriteiten in Hongkong nog het licht op groen zetten. Peeters liet vrijdag alvast verstaan dat hij vanuit Vlaanderen alle nodige "ondersteuning" wil geven.
Hong Kong Airlines zou volgens Peeters voor Brussel gekozen hebben omdat het in een voorbereidend onderzoek beter scoorde dan de rest. Zo is Brussel centraal gelegen in West-Europa en creëert het voor de luchtvaartmaatschappij mogelijkheden naar onder meer Noord-Frankrijk, Duitsland en Nederland.
Volgens Siegfried Verheijke, de Vlaamse vertegenwoordiger in Hongkong, zijn de mogelijkheden met Hong Kong Airlines "enorm". Zo zou de luchtvaartmaatschappij Brussel bijvoorbeeld op termijn ook kunnen gaan gebruiken als brug naar Afrika.
Als het tot een akkoord komt, zou de verbinding volgens minister-president Peeters tot 400 jobs kunnen opleveren, met name in het laden en lossen van de vracht. Volgens Didier Duponselle, cargo-manager bij Brussels Airport, zou de deal ook tot 800 indirecte jobs kunnen opleveren.
Hong Kong Airlines zou niet de eerste luchtvaartmaatschappij uit Hongkong zijn die in België actief is. Zo vliegt Cathay Pacific Airlines drie keer per week via Brussel door naar het Britse Manchester.
|