TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
07-08-2011
Vianderpark - Tienen
Open brief aan het Gemeentebestuur.
Betreft: Vianderpark.
Reeds jaren bezit de stad een mooi domein met de naam Vianderpark. In die tijd kon men zwemmen in de Viandra Baden. Thans zwemmen er alleen nog vissen. Wij hebben de Vianderfeesten gekend waar zeer veel volk naar toe kwam.
Op 28 januari 1982 keurde de gemeenteraad een 30-jarige overeenkomst goed over het beheer van de Viandra.
In 2005 verzette een provincie-en gemeenteraadslid zich tegen de verkoop van het geboortebos (een deel van 1ha33 van de Viandra). Er werd zelfs om uitbreiding en betere benutting van het domein gevraagd en hij/zij weigerde akkoord te gaan met een inkrimping van het domein.
Wat was ook weer de verkiezingsslogan van een schepen voor de laatste gemeenteverkiezingen? Herwaardering van het Viandra-domein! Niets gebeurd!
Thans bezwijkt het domein onder diverse bouwprojecten zoals het Anemonenproject waardoor het geboortebos verdwijnt.
Vroeger had men de camping Knapzak. Nu, voor de bezoekers van Suikerrock, zorgt de TFC (Tiense fishing club) voor opvang op de Viandra (niet het stadbestuur!).
Na de gemeenteraadszitting van 3 september 2009, waarbij de beheersovereenkomst tussen de stad en de Tiense Fishing club werd stopgezet, werd er na een vraag aan de Provincie, door de deputatie van deze laatste het volgende medegedeeld: Wij kijken helemaal niet uit naar een bijkomend provinciaal domein, maar willen en kunnen wel helpen bij de nieuwe invulling van dit recreatiedomein. Hoe? Door de provinciale dienst Toerisme in te schakelen en de stad Tienen te adviseren, te begeleiden en subsidiekanalen aan te wijzen.
Over toerisme en recreatie werd er op de hoorzitting van 15 maart 2010 het volgende gezegd: Aangezien er in het RSV 2.000 ha bijkomende recreatie wordt opgenomen er een betere bestemming voor de Viandra is aangewezen. De huidige bestemming van de Viandra is dagrecreatie.
Bij de verkiezingen van 1976 had Rik Boel reeds een investeringsplan klaar. Daarin zaten een vijftigmeterbad, een oefenbad, vis- en roeivijvers, tennisvelden, zelfs een frietkot. Het plan droeg de stempel van de stad Tienen maar is nooit uitgevoerd.
Nu verklaart een Schepen dat er veranderingen komen maar geen zwemvijver (wegens te duur in onderhoud en toezicht). Wel ruimte voor de visserij en spel. De cafetaria zou geprivatiseerd kunnen worden, met alleszins ook een eetkaart. (Lijken ons dezelfde beloften als voor 6 jaar - verkiezingsjaar).
De onenigheid tussen het Stadsbestuur en de TFC is voor de liefhebber van de Viandra een interne aangelegenheid waar de stad, door zijn ongezond beleid, de meeste schuld aan treft. De dieren op het domein zijn verdwenen. De stad heeft weer 2 clubs voor 30 jaar de toestemming gegeven om Viander-Baden als clublokaal te gebruiken.
Te duur voor de stad!: Welke zijn de subsidiekanalen die de Provincie u wilt aanwijzen? Hoeveel kost het de Stad aan locatie om verschillende verenigingen onder te brengen? Hoeveel kosten de jaarlijkse recepties van het Stadhuis? Het onderhoud en bewaking door eigen personeel kost minder dan het door anderen te laten uitvoeren. Het organiseren van enkele winstgevende activiteiten drukken ook de kostprijs van het onderhoud.
Wat het ook mag wezen:
Wij Tienenaars willen ONZE Viandra van vroeger terug. Dat er geen zwembad kan komen is nog te begrijpen daar wij een prachtig stedelijk zwembad hebben, maar een plonsbad voor de kleintjes moet er af kunnen; De visvijvers moeten blijven; De speelplaats en minigolf moeten blijven en verder uitgebouwd worden; Er moeten meer zitplaatsen op het domein geplaatst worden; De jaarlijkse Vianderfeesten moeten terug keren; Voor Suikerrock en andere evenementen moeten er kampeermogelijkheden voorzien worden; Van Viander-Baden kan men op de benedenverdieping een aangenaam restaurant maken; De 2 nieuwe clubs (De Witte Spreeuwen en Fotokring Artosa) kunnen, na eventuele aanpassingen, vergaderen in de lokalen van de bovenverdieping van Viander-Baden; Het vissershuis moet blijven want er zal toch niemand in visserkledij het restaurant binnen mogen, laat staan, spelende kinderen die om een drankje of ijsje vragen!; Er mag geen groen van het domein meer afgestaan worden, in tegendeel, het groen van het internaat van de PNT (Anemonenproject) zou een uitbreiding van het domein moeten worden.
Daar wij in beloften niet meer geloven willen wij dit alles gerealiseerd zien VOOR de gemeenteverkiezingen van volgend jaar!
In naam en vraag van vele Tienenaars, Danny BOETS
Deze brief bevat 28 bijlagen en een lijst met ± 200 handtekeningen.
Voor de superrijken die maar geen afscheid kunnen nemen van hun geliefde Monaco, is er wellicht een oplossing in zicht. Britse designers dromen er immers van om een drijvende replica te bouwen van het prinsbisdom. Volgens kenners zal dit zonder twijfel het duurste jacht ooit worden.
Het schip met de toepasselijke benaming 'Streets of Monaco' zal maar liefst 150 meter lang zijn. Om een idee te geven: dat is de helft van een uit de kluiten gewassen olietanker.
Opmerkelijk is dat het superjacht miniversies bevat van bekende trekpleisters van het dwergstaatje zoals het racecircuit van Monte Carlo, het beroemde casino, Hotel de Paris, La Rascasse en het Loews Hotel. Verder zijn er ook zwembaden, sauna's , stoombaden, tennisvelden, een cinema en een bibliotheek aanwezig. Het meest in het oog springend is het circuit voor go-karts met een tunnelcomplex op het dek. Klein detail: wie deze Streets of Monaco bestelt, krijgt er ook meteen een duikboot bij.
Indien het schip werkelijk gebouwd wordt, zal het prijskaartje oplopen tot 840 miljoen euro. Hiermee steekt 'Streets of Monaco' het paradepaardje van Roman Abramovich naar de kroon. Zijn superjacht 'Eclipse' kostte 795 miljoen euro en wordt aanzien als het duurste schip van de wereld maar voor hoelang nog? (kve) hln
Dit is het allernieuwste superjacht dat klaar is om de wereldzeeën te bevaren. Met een 'privévulkaan' en vergezeld van drijvende tropische eilandjes is dit schip een unicum.
Het jacht dat 'Tropical island Paradise' gedoopt werd, is ontworpen door het Britse ontwerpbureau Yacht Island Design. "Het exterieur wil de impressie opwekken van een vulkanisch eiland waar de golven op breken," aldus designer Rob McPherson. "Het is een paradijs met privéstrand en een waterval die van de vulkaan afstroomt en zo het zwembad van water voorziet.
De boot lijkt recht uit de Caraïben te komen. 10 tot 15 gasten kunnen van het drijvende luxepaardje genieten. Binnenin de vulkaan bevinden zich een cinema, bibliotheek, fitness, wellness en suites.
De ontwerpers zijn ervan overtuigd dat het jacht een hit wordt eens het op de markt komt, hoewel het prijskaartje voorlopig ontbreekt. Dit wordt het nieuwste speeltje van de miljonairs. "Alle boten lijken tegenwoordig op elkaar, ons jacht springt er echt uit." Wie zijn wij om hen tegen te spreken? (kve) hln
"Beide landen hebben een beduidende vooruitgang geboekt, maar er moet nog veel gerealiseerd worden", zegt commisiewoordvoerder Mark Gray over het vijfde evalutierapport van beide landen sinds hun toetreding tot de Unie in 2007. Talrijke wetten zijn reeds aangepast, maar de effecten laten zich nog te weinig voelen, "vooral met betrekking tot processen en veroordelingen".
Te weinig inspanningen De Europese Commissie vindt dat Bulgarije te weinig wil aan de dag legt om de georganiseerde misdaad en de corruptie te bestrijden, en dat voornamelijk in het gerechtelijk apparaat. Voor Roemenië betreurt het dagelijks bestuur van de Unie de traagheid van het gerecht bij een aantal zaken die bijna verjaard zijn, en ook de lacunes in de wetgeving voor de inbeslagname van goederen uit criminele activiteiten.
Schengenzone De andere lidstaten moeten binnenkort een beslissing nemen over de toetreding van beide landen tot de Schengenzone. In juni stelden de ministers van Binnenlandse Zaken die beslissing uit in afwachting van het nieuwe evaluatierapport van de Commissie. Of de twee mogen toetreden is een heikel punt: de 'oude lidstaten' zijn grosso modo tegen een snelle toetreding, de 'nieuwe' voor.
Planning In september volgt de beslissing tijdens de Raad van ministers van Binnenlandse Zaken in Luxemburg. (belga/sam)
Dagboeken nazi-arts Mengele brengen 170.000 euro op
De dagboeken van nazi-arts Josef Mengele zijn in de Verenigde Staten geveild voor 245.000 dollar, of zo'n 170.000 euro. Er was gerekend op een opbrengst van 400.000 dollar. Wie de koper is, is niet bekend.
De dagboeken van Mengele, vooral bekend van zijn gruwelijke experimenten in het vernietigingskamp Auschwitz, bestaan uit 31 boekdelen, goed voor in totaal 3.400 pagina's. Een anonieme verzamelaar had ze aangeboden aan een veilinghuis uit Stamford, ten noorden van New York.
De dagboeken ontstonden niet in de oorlogstijd. Ze kwamen tot stand in Zuid-Amerika, tussen 1960 en 1975. Mengele vluchtte na de oorlog naar Paraguay en Brazilië. In dat laatste land verdronk hij in 1979.
De 'engel des doods' deed onder meer onderzoek op tweelingen, die hij liet vermoorden om hun lijken open te snijden. (dpa/adha) hln
Botox: nieuwe pijnloze manier om borsten te liften
Botox: nieuwe pijnloze manier om borsten te liften
In het verleden hadden vrouwen met complexen over hun hangborsten slechts twee opties: een zware operatie ondergaan of hiermee leren leven. Sinds kort kun je ook botox laten injecteren, dit moet kleine borsten een lift geven, steviger en voller maken.
Bij een traditionele borstlift wordt overtollige huid verwijderd en de borsten geherpositioneerd. Het is een dure ingreep, vraagt een lange hersteltijd en kan de tepels gevoelloos maken. Een nieuwe behandeling, de lift met botox, belooft meteen resultaten zonder bijwerkingen en hersteltijd. De ingreep wordt momenteel al in Engeland uitgevoerd voor 800 euro.
Geen pijn
Een Thaise dermatoloog vond de procedure uit en stelde dit voor op een cosmetische conferentie in 2009. Anti-aging specialist Cecilia Tregear voert de techniek nu in Londen uit. "Botox injecteren in specifieke gebieden rond de borsten maakt deze steviger en geeft een lift aan de huid, meer volume ana de boezem en bestrijdt rimpels in de decolleté die veroorzaakt worden door de zon." De spieren worden niet verlamd en er treedt geen gevoelloosheid op.
"Het is belangrijk dat het hele gebied rond de borst behandeld wordt, dit gaan van de borstkas tot de oksels. Ik geef ook injecties in het tepelhof, dit bestrijdt rimpels en een hangende tepel. Er zijn geen bijwerkingen, er is geen pijn of wonden. Je kunt je kleren meteen terug aantrekken en terug naar het werk gaan. De injectie geeft borsten een lift door de kleine spieren en vezels in de huid te doen samenwerken, wat deze strakker maakt. Je ziet meteen resultaat, maar dat is optimaal na een paar dagen na de injectie. Drie weken na de eerste procedure ga je best voor een nabehandeling, maar dit is niet altijd nodig", aldus Tregear. De artsen beloven een lift van twee centimeter en een toename in volume van ongeveer 10 procent. Dit duurt ongeveer zes maanden, patiënten moeten dan een nieuwe behandeling ondergaan, maar dit varieert van persoon tot persoon. Sommigen reageren beter op botox dan anderen. Je moet met belangrijke factoren rekening houden, als het trainen van de borstspieren en niet roken, waardoor de resultaten langer blijven.
Geen beha meer
De 46-jarige Elaine Hill was een van de eerste dames om deze procedure vorige maand te ondergaan. "Ik keek een halfjaar geleden in de spiegel en merkte dat mijn borsten zijn gaan hangen. Al acht jaar laat ik botox in mijn gezicht injecteren, dus joeg de procedure mij geen schrik aan. Ik voelde geen pijn, had zelfs geen verdovende crème nodig. Achteraf voelde mijn huid strak aan, ik had opnieuw een decolleté en mijn huid was veel strakker. Ik ben tevreden over het eindresultaat, haar borsten zijn in totaal 3 cm gelift. Ik heb terug de boezem van toen ik 20 jaar was. Ze voelen steviger aan, zijn voller en mijn huid is veel egaler. Ik draag soms zelfs geen beha meer, iets wat ik al lang had opgegeven."
Nadelen
Toch is niet iedereen even enthousiast over deze ingreep. De Britse plastische chirurg Patrick Mallucci: "Botox wordt gebruikt om spieren te verlammen en zo de huid egaler te maken. Maar dit werkt niet om te vergroten, te liften of de borsten te verjongen. Het nadeel is dat het ook niet werkt voor goedbedeelde dames. Vanaf een C-cup zie je al geen resultaat meer, want een grote boezem is namelijk te zwaar. Het werkt het best voor dames met kleine hangborsten. (ep) hln
Als het op plastische chirurgie aankomt, schijnen niet alle esthetische ingrepen op evenveel begrip te rekenen. Tanden bleken, flaporen herstellen of een neuscorrectie kunnen nog net, anders is het met een borstvergroting of een liposuctie.
Een onderzoek, uitgevoerd door het maandblad Feeling, geeft aan dat slechts 1 op 2 Vlamingen, plastische chirurgie aanvaardbaar vindt om 'puur esthetische redenen'. Ingrepen als tanden bleken, een correctie van flaporen, een huidcorrectie na een zwaar dieet of een borstverkleining kunnen wel. Het merendeel heeft meer problemen met een puur esthetische ingreep om er jonger of beter uit te zien. De lippen opspuiten bijvoorbeeld eindigen onderaan het lijstje van meest aanvaardbare ingrepen. Ook een penisverlening, schaamlipverkleining, achterwerklift, botox en een borstvergroting worden sneller veroordeeld.
Ongemakken
Volgens moraalwetenschapper Liesbet Lauwereys, verbonden aan vzw De Maakbare Mens die werkt rond ethische vragen bij medische ontwikkelingen, kan een borstverkleining bij de publieke opinie wel omdat die rugklachten kan voorkomen. Een borstvergroting lijkt dan weer voor de Pamela Anderson's onder ons. Kortom, mensen brengen meer sympathie op voor ingrepen die fysieke of psychische ongemakken verhelpen dan puur op esthetisch vlak.
Hypocriet
En toch schuilt een dosis hypocrisie onder de Vlamingen. De cijfers geven aan dat 61 procent van de vrouwen die ontevreden is over haar uiterlijk, open staat voor plastische chirurgie. Ook 47 procent van de tevreden dames zou een ingreep overwegen. Vooral geld schijnt een struikelblok. Als de prijs zou verlaagd worden, overwegen meer mensen een ingreep. (lvl) hln
Ziekenhuis laat twee mama's borstvoeding geven aan elkaars verwisselde baby'
Ziekenhuis laat twee mama's borstvoeding geven aan elkaars verwisselde baby'
Verwisselde baby's: het is zoiets dat enkel in een onnozele weekendfilm voorkomt. Dénk je. Maar het overkwam helaas ook twee Aussie mama's in het echt in Geelong, in het St John of God-hospitaal, dat de kersverse moeders per ongeluk acht uur lang elkaars baby's meegaf. De kindjes werden zo aan de verkeerde borst aangelegd.
Het verwisselen van de baby's, dat het ziekenhuis weet aan een "menselijke fout", gebeurde vrijdagochtend om 6u30. Om 15 uur werd het hospitaal door een familielid op de hoogte gebracht van de omwisseling. Tijdens de 8,5 uur dat de kindjes niet bij hun natuurlijke moeder waren, kregen ze ook borstvoeding.
De ziekenhuisdirectie heeft haar diepste verontschuldigingen aangeboden aan de families, die het hele weekend speciale opvang kregen van het ziekenhuis. Er bestaan uiteraard procedures om zulke voorvallen te vermijden, met onder meer armbandjes. Maar een menselijke fout is nooit helemaal uit te sluiten. (hlnsydney/jv) hln
Dit bericht gekregen van dokter Rita De Doncker, oogarts, dochter van Adelson en Annie De Doncker Van Vaerenbergh
t Wordt héél erg in België
Dit doet toch nadenken omtrent de rechtvaardigheidspolitiek die men voert ! Geschreven door een dokter uit Lede, die het beu is 053/764978 Brief van een Vlaamse dokter Als dokters hun mond openen, kan het tellen, Lees onderstaande .....
Brief van een Vlaamse dokter.....
In Artsenkrant lees ik dat zelfstandigen vanaf 1 januari '08 zich verplicht moeten verzekeren voor kleine risico's - wat ik goed vind - maar de bijdrage zal afgerekend worden naar gelang het inkomen. Ondertussen worden 35.000 mensen per jaar ons land binnengepompt - wettelijk - in het kader van familieherenigingen. Volgens het Nieuwsblad heeft Buitenlandse Zaken aanbevolen zeer ruim te zijn in de toelatingen. Het gaat veelal om (oude) Turken, Noordafrikanen, Kosovaren enz. Zonder hier ooit een dag gewerkt te hebben, zonder enige taalkennis en zonder te zullen moeten werken (vaak gaat het om prille vijftigers - hier worden de autochtonen door de RVA afgejaagd) zijn ze direct in orde met de ziekteverzekering - ook kleine risico's, mits een kleine bijdrage van hun familie.
Terwijl ik dit schrijf, heb ik een Russisch-Kazaks kindje laten opnemen op pediatrie met acute mastoïditis. Ze liggen op een éénpersoonskamer - er is HEEL beperkte kennis van het Nederlands.
Ze kunnen er altijd bij blijven want ze werken toch niet. Grootvader en grootmoeder Kazak zijn er ook bij. Ze hebben mij al dadelijk verteld dat bij invullen van papieren voor'dringende opname', zij helemaal niets moeten betalen.
Mijn bloedeigen kleindochter heeft hier ook op pediatrie gelegen op een éénpersoonskamer. Mijn zoon heeft véél opleg betaald. Het was ook dringend.
Lijdzaam moeten wij toezien hoe ons land op elk gebied leeggeplunderd wordt. Ik verwijs hierbij naar een artikel in een anti-Vlaamse Vlaamse krant waarbij de lof wordt gezwaaid van een Brussels ziekenhuis waar Vlamingen worden veracht. En niet in hun taal worden bediend. Maar wel vreemdelingen.
Enfin, als ik deze onterende situatie vol hou en tot mijn 65ste werk, zal ik 35/45 van mijn wettelijk pensioen trekken. Dat zal toch al gauw 500 euro zijn. Uiteraard zal ik moeten blijven verder betalen voor mijn kleine risico's.
Tenslotte ben ik maar een autochtone Vlaamse dokter.
Dr. L. Brondeel, (Neus- Keel en Oorziekten) Lede
P.S. Ik heb ook al minimum vijf plastische neuscorrecties uitgevoerd bij asielzoekers, met goedkeuring van de desbetreffende OCMW's. Zuiverfunctionele problemen. Volledig terugbetaald !!
Gratis voor de allochtoon !!
Begrijpen de mensen dan niet dat we ons eigen "graf" aan het graven zijn ?! Iedere Belg zou dit moeten lezen.
Dit monsterachtige, tamelijk imponerende beeld krijg je als je een hydrothermale worm onder een elektronenmicroscoop legt. Het zeediertje werd liefst 525 vergroot zonder dat er photoshop of ander bedrog aan te pas kwam. Het beestje bestaat écht en Philippe Crassous fotografeerde het.
De originele breedte van de foto is 568 µm of 568/1000ste van een millimeter. Dat is een pak groter dan een atoom maar het blijft toch bij de kleinst levende dingen ter wereld. Dankzij de FEI Quante SEM kan het beeld 525 uitvergroot worden en toch scherp blijven.
De worm ziet er nogal griezelig uit, maar u en ik zullen er waarschijnlijk nooit mee in aanraking komen. Hydrothermale wormen leven immers diep in de zee en zijn bijna zo klein als bacteria. Je vindt ze terug nabij hydrothermale bronnen in de oceaan, niet meteen de plaats voor de mens om een bad te nemen.
Deze foto werd genomen door Philippe Crassous die het beeld op de website van FEI liet plaatsen. (hlnsydney/jv) hln
Muggen worden steeds resistenter tegen pyrethroïden, insecticiden die gebruikt worden op muskietennetten. Dat is slecht nieuws voor de strijd tegen malaria.
Voor de Wereldgezondheidsorganisatie zijn pyrethroïden de enige verantwoorde insecticiden voor muskietennetten boven bedden. De insecticiden zijn nauwelijks giftig voor de mens en ze houden de muggen langdurig op afstand. Bovendien gaat het om goedkope stoffen.
Via muskietennetten maar ook via sprays hebben pyrethroïden al heel wat mensen voor een dodelijke malariaprik behoed. Maar door hun grootschalige gebruik blijken ze nu ook steeds minder vat te krijgen op de muggen. De resistentie bij de muggen groeit snel, zegt de Wereldgezondheidsorganisatie.
Janet Hemingway, directeur van de Liverpool School of Tropical Medicine, zegt dat de internationale gemeenschap te traag heeft gereageerd. "Verschillenden onder ons hadden gewaarschuwd: zodra je op grote schaal werkt, krijg je meer weestand", zei ze aan het vaktijdschrift Nature.
Pyrethroïden zijn synthetische insecticiden. Hun structuur is verwant aan die van de pyrethrines, natuurlijke insecticiden op basis van bloemhoofdjes uit pyrethrumplant.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie moeten nu nieuwe insecticiden ontwikkeld worden die afwisselend met pyrethroïden gebruikt kunnen worden. Hemingway waarschuwt dat de ontwikkeling van nieuwe insecticiden tot zeven jaar kan duren.
Malaria doodt elk jaar een miljoen mensen. Negentig procent van de slachtoffers vallen volgens de Wereldgezondheidsorganisatie in Afrika. (ips/mvdb) hln
Seksloze wandelende takken gaan al een miljoen jaar mee
Een leven zonder seks is misschien niet aan de mens besteed, sommige soorten onder de wandelende takken bestaan al meer dan één miljoen jaar zonder seksuele voortplanting, zo blijkt uit Canadees onderzoek.
Het is bekend dat sommige soorten wandelende takken van het geslacht Timema zich voortplanten zonder enige vorm van seks. Deze insecten, die leven aan de Amerikaanse Westkust, produceren genetische klonen van zichzelf.
Wetenschappers uit Canada probeerden aan de hand van de mutatiesnelheid van de genen te achterhalen hoe lang deze soorten reeds een seksloos bestaan leiden. Uit dat onderzoek is nu gebleken dat met name de Timema tahoe en de Timema genevieva al minstens één miljoen jaar overleven zonder seks.
"Ons onderzoek levert nieuw bewijs dat aseksualiteit niet noodzakelijk resulteert in het snelle verdwijnen van soorten", zo verklaarde vorser Tanja Schwander van de Simon Fraser University in Canada aan de BBC.
In het verleden ging men ervan uit dat soorten met een aseksuele reproductie geen lang leven was beschoren. Ze planten zich weliswaar sneller voort, maar zouden evolutionair op een dood spoor zitten. Ze kunnen zich immers minder aanpassen aan veranderende leefomstandigheden.
De Timema zijn de oudste insecten waarvan bewijzen bestaan dat ze voor zeer lange periodes seksloos kunnen overleven. Hoe ze dat precies flikken, ondanks die darwinistische onheilstijdingen, moet volgens Schwander verder onderzocht worden. (belga/jv) hln
Door Sam Derdeyn De vraag die iedereen zich stelt nadat Boeing gisteren zo ongeveer officieel bekendmaakte haar succesvolle 737-reeks van nieuwe motoren te voorzien, is Kan de 737RE (re-engined, nvdr) een even groot succes worden als de 320neo van concurrent Airbus?. Het antwoord op die vraag moeten we u helaas schuldig blijven, dat zullen de bestellingen uitwijzen. Alaska Airlines heeft alvast, als tweede Amerikaanse maatschappij en amper één dag na de aankondiging van Boeing, laten weten dat ze heel erg geïnteresseerd zijn in de vernieuwde 737
We zijn uiteraard een groot voorstander van een lager brandstofverbruik, en het zou een goede zaak zijn als Boeing dit eerder vroeger dan later tot een goed einde kon brengen, zei Bill Ayer, de ceo van de Alaska Air Group tijdens een vergadering op donderdag (21 juli) waarin de resultaten van het tweede kwartaal aan bod kwamen. Zoals iedereen zijn we pas sinds gisteren op de hoogte van de plannen van Boeing, voegde Chief Financial Officer Brandon Pederson daaraan toe. Een beslissing over de toekomstige vloot van de maatschappij is er echter nog niet, dat werd voor alle duidelijkheid door beide heren toch nog eens benadrukt.
Jim Albaugh, ceo van Boeing Commercial Airplanes, maakte gisteren (20 juli) bekend dat hij van plan was om de Raad van Bestuur van de Amerikaanse vliegtuigbouwer in augustus aan te raden om op te proppen te komen met een vernieuwde 737, voorzien van nieuwe motoren. Het licht zou officieel op groen moeten springen in het vierde kwartaal van 2011. We zijn allemaal voor het besparen op onze brandstofrekening, maar hoe zich dat zal vertalen in het plaatsen van onze orders daarvoor is het nog te vroeg, zei Pederson. De eerste schattingen tonen aan dat de besparingen met een 737RE zouden kunnen oplopen tot 10 à 12 procent, afhankelijk van de geselecteerde configuratie.
Ayer (Alaska Airlines) zei ook dat we heel geïnteresseerd zijn om meer te weten te komen over dit vliegtuig en ernaar uitkijken om er enkele in ontvangst te nemen als het hele plaatje past inzake kostenbesparing en brandstofverbruik, enzovoort. Boeing verwacht de nieuwe variant formeel voor te kunnen stellen binnen drie à vier weken, als de besprekingen over de fan size van de nieuwe CFM Leap-X motoren afgerond zijn. De 737RE zou in het beste geval al ergens midden dit decennium in dienst kunnen treden. We hebben een vlootplan en een orderboek bij Boeing op dit moment, waar we tevreden mee zijn en ik denk dat dit nieuwe vliegtuig daar perfect in zou passen, vertelde Ayer.
Anderzijds kan Boeing misschien ook wel uit heel onverwachte hoek een duwtje in de rug krijgen. Concurrent Airbus zou immers wel eens het slachtoffer van haar eigen succes kunnen worden. Door het grote aantal bestellingen de enorme orders op de airshow van Le Bourget vorige maand brachten het totaal al op meer dan 1000 zouden veel geïnteresseerde, potentiële klanten naar achter in de rij worden geschoven indien ze een order plaatsten. De vroegste delivery slots zijn namelijk bijna allemaal opgeëist door enkele vroege vogels en verschillende leasingbedrijven, die een kwart van alle bestelde vliegtuigen vertegenwoordigen.
John Leahy scheerde hoge toppen in Parijs, de klanten moesten op de stand van de Europese vliegtuigbouwer als het ware in rij aanschuiven om hun deals voor A320neo-varianten aan te kondigen. Het absolute hoogtepunt werd bereikt toen Tony Fernandes (AirAsia) een order voor maar liefst 200 A320neos aankondigde. Volgens Airbus zal de A320neo, aangedreven door CFM International Leap-X of Pratt & Whitney PW1000G-motoren, in beide gevallen 15% minder brandstof verbruiken dan de huidige generatie A320′s. De populariteit van die besparing uitte zich in de bestellingen: niet minder dan 667 orders werden genoteerd, waardoor 19 klanten nu in totaal 1.029 toestellen bestelden.
Toen ik vorig jaar naar de Raad van Bestuur trok om goedkeuring te krijgen voor het A320neo-project, beloofde ik hen sterke verkoopscijfers voor vele jaren, zei chief executive Tom Enders van Airbus. Maar ik moet eerlijk toegeven: ik had niet gedacht dat het zo een succesverhaal zou zijn, amper zes maanden nadat we het toestel hebben aangekondigd. De leveringen staan gepland om te beginnen op het einde van 2015, terwijl de productie zeker tot 2018 zal gelijklopen met de huidige A320. Volgens Airbus is het zelfs mogelijk dat er in het begin van het volgende decennium nog oude A320 zullen worden afgeleverd.
Dat kan voor problemen zorgen, zeggen sommige consultants. Nu ze zon groot orderbestand voor de A320neo hebben, vermoed ik dat Airbus uitkijkt naar een manier om de overgang van de oude versie naar de neo sneller te laten verlopen. Het is immers een heel complexe operatie om twee productielijnen op te houden met zoveel verschillende keuzes voor motoren, zegt Eddy Pienuazek van Ascend. Phil Seymour van IBA zegt dan weer dat ze de oudere varianten langer zullen blijven maken, in een poging om zo de verkoopwaarde van dat model niet teveel te laten kelderen. Een plotse overgang zou de huidige generatie A320′s immers veel minder populair maken.
Volgens Leahy zijn de vroege afleverslots logischerwijs heel erg in trek en zijn de eerste openingen maar beschikbaar in 2018-2019. Verschillende bronnen geven echter aan dat er een paar eerdere posities zijn voorbehouden voor strategisch belangrijke klanten en dan denken we bijvoorbeeld aan American Airlines of Air France. Ik veronderstel dat Airbus wel een paar slots achterhoudt voor strategische redenen, zei Pieniazek. Er zijn nog een paar heel belangrijke, mogelijke klanten die ze misschien op die manier willen overtuigen.
Dubai Aerospace Enterprise: van 200 naar 21 orders
Door Sam Derdeyn, Dubai Aerospace Enterprise (D.A.E.) verraste in november 2007 vriend en vijand door als nieuwkomer in de leasingbranche door meteen een bestelling van 200 toestellen te plaatsen bij s werelds twee grootste vliegtuigbouwers Airbus en Boeing. In totaal was er een bedrag van 27,2 miljard dollar (19,25 miljard euro) met de bestellingen gemoeid. In de loop van de drieënhalf daarop volgende jaren, annuleerde het bedrijf de ene na de andere schijf tot er ondertussen nog maar één bestelling voor 21 toestellen overschiet.
Boeing maakte zondag (17 juli) de recentste annulering bekend, een uitstaande order voor 35 Boeing 737′s. D.A.E. heeft daarmee geen enkel narrowbody-vliegtuig meer in bestelling staan. Enkele dagen geleden, op 14 juli, was de orders and deliveries-pagina al aangepast voor de geannuleerde bestelling, maar het werd toen nog afgedaan als een onbekende klant. Nu is die dus door de Amerikaanse vliegtuigbouwer geïdentificeerd als Dubai Aerospace Enterprise. De enige overblijvende order is er eentje voor 6 B777Fs en 15 747-8Fs.
Vorige maand nog annuleerde D.A.E. een andere bestelling bij Airbus. Toen ging het om 11 A350′s en 34 A320′s. Het was op dat moment al bekend dat de leasingmaatschappij ernstig nadacht over de 737′s die het nog in het orderboek staan had. Vier maand eerder, in februari, zag het bedrijf al af van de aankoop van nog eens 32 andere 737′s en in augustus 2010 moest ook een bestelling van 7 Airbus A350′s, 18 Airbus A320′s, 10 Boeing 777′s en 15 Boeing 787′s eraan geloven. Van de in 2007 70 bestelde 737′s zijn er uiteindelijk slechts 3 geleverd. (avatar courtesy of Royal S. King)
PARIJS - Een Frans team reist binnenkort af naar Amerika om daar tijdens de beroemde Reno Air Races in de Sport Class een gooi naar de titel te doen met de Big Frog. Het bijzondere kunststoffen toestel wordt aangedreven door een viercilinder dieselmotor met 230 pk.
De Big Frog is afgeleid van de kunststoffen Nemesis NXT, waarmee in Amerika aan races wordt deelgenomen. Het Franse toestel krijgt echter niet naar Amerikaans voorbeeld een zescilinder Lycoming-motor, maar een viercilinderblok van Franse makelij. Deze SMA SR 305-23 levert standaard ruim 70 pk minder dan de krachtbron van Lycoming. Het Big Frog-team hoopt dit te compenseren met een lager vliegtuiggewicht.
Uiteindelijk moet het toestel in staat zijn snelheden te halen van meer dan zeshonderd kilometer per uur. Tijdens de races vliegen de toestellen op een hoogte van vijftien meter.