737RE toch nog succesnummer voor Boeing?
Door Sam Derdeyn De vraag die iedereen zich stelt nadat Boeing gisteren zo ongeveer officieel bekendmaakte haar succesvolle 737-reeks van nieuwe motoren te voorzien, is Kan de 737RE (re-engined, nvdr) een even groot succes worden als de 320neo van concurrent Airbus?. Het antwoord op die vraag moeten we u helaas schuldig blijven, dat zullen de bestellingen uitwijzen. Alaska Airlines heeft alvast, als tweede Amerikaanse maatschappij en amper één dag na de aankondiging van Boeing, laten weten dat ze heel erg geïnteresseerd zijn in de vernieuwde 737
© Michael Arcellana airliners.net
We zijn uiteraard een groot voorstander van een lager brandstofverbruik, en het zou een goede zaak zijn als Boeing dit eerder vroeger dan later tot een goed einde kon brengen, zei Bill Ayer, de ceo van de Alaska Air Group tijdens een vergadering op donderdag (21 juli) waarin de resultaten van het tweede kwartaal aan bod kwamen. Zoals iedereen zijn we pas sinds gisteren op de hoogte van de plannen van Boeing, voegde Chief Financial Officer Brandon Pederson daaraan toe. Een beslissing over de toekomstige vloot van de maatschappij is er echter nog niet, dat werd voor alle duidelijkheid door beide heren toch nog eens benadrukt.
Jim Albaugh, ceo van Boeing Commercial Airplanes, maakte gisteren (20 juli) bekend dat hij van plan was om de Raad van Bestuur van de Amerikaanse vliegtuigbouwer in augustus aan te raden om op te proppen te komen met een vernieuwde 737, voorzien van nieuwe motoren. Het licht zou officieel op groen moeten springen in het vierde kwartaal van 2011. We zijn allemaal voor het besparen op onze brandstofrekening, maar hoe zich dat zal vertalen in het plaatsen van onze orders
daarvoor is het nog te vroeg, zei Pederson. De eerste schattingen tonen aan dat de besparingen met een 737RE zouden kunnen oplopen tot 10 à 12 procent, afhankelijk van de geselecteerde configuratie.
De 6000ste 737 was er één voor Norwegian © Alejandro Hdez Leon airliners.net
Ayer (Alaska Airlines) zei ook dat we heel geïnteresseerd zijn om meer te weten te komen over dit vliegtuig en ernaar uitkijken om er enkele in ontvangst te nemen als het hele plaatje past inzake kostenbesparing en brandstofverbruik, enzovoort. Boeing verwacht de nieuwe variant formeel voor te kunnen stellen binnen drie à vier weken, als de besprekingen over de fan size van de nieuwe CFM Leap-X motoren afgerond zijn. De 737RE zou in het beste geval al ergens midden dit decennium in dienst kunnen treden. We hebben een vlootplan en een orderboek bij Boeing op dit moment, waar we tevreden mee zijn en ik denk dat dit nieuwe vliegtuig daar perfect in zou passen, vertelde Ayer.
Anderzijds kan Boeing misschien ook wel uit heel onverwachte hoek een duwtje in de rug krijgen. Concurrent Airbus zou immers wel eens het slachtoffer van haar eigen succes kunnen worden. Door het grote aantal bestellingen de enorme orders op de airshow van Le Bourget vorige maand brachten het totaal al op meer dan 1000 zouden veel geïnteresseerde, potentiële klanten naar achter in de rij worden geschoven indien ze een order plaatsten. De vroegste delivery slots zijn namelijk bijna allemaal opgeëist door enkele vroege vogels en verschillende leasingbedrijven, die een kwart van alle bestelde vliegtuigen vertegenwoordigen.
Ook IndiGo bestelde heel wat A320neos © Airbus
John Leahy scheerde hoge toppen in Parijs, de klanten moesten op de stand van de Europese vliegtuigbouwer als het ware in rij aanschuiven om hun deals voor A320neo-varianten aan te kondigen. Het absolute hoogtepunt werd bereikt toen Tony Fernandes (AirAsia) een order voor maar liefst 200 A320neos aankondigde. Volgens Airbus zal de A320neo, aangedreven door CFM International Leap-X of Pratt & Whitney PW1000G-motoren, in beide gevallen 15% minder brandstof verbruiken dan de huidige generatie A320′s. De populariteit van die besparing uitte zich in de bestellingen: niet minder dan 667 orders werden genoteerd, waardoor 19 klanten nu in totaal 1.029 toestellen bestelden.
Toen ik vorig jaar naar de Raad van Bestuur trok om goedkeuring te krijgen voor het A320neo-project, beloofde ik hen sterke verkoopscijfers voor vele jaren, zei chief executive Tom Enders van Airbus. Maar ik moet eerlijk toegeven: ik had niet gedacht dat het zo een succesverhaal zou zijn, amper zes maanden nadat we het toestel hebben aangekondigd. De leveringen staan gepland om te beginnen op het einde van 2015, terwijl de productie zeker tot 2018 zal gelijklopen met de huidige A320. Volgens Airbus is het zelfs mogelijk dat er in het begin van het volgende decennium nog oude A320 zullen worden afgeleverd.
Dat kan voor problemen zorgen, zeggen sommige consultants. Nu ze zon groot orderbestand voor de A320neo hebben, vermoed ik dat Airbus uitkijkt naar een manier om de overgang van de oude versie naar de neo sneller te laten verlopen. Het is immers een heel complexe operatie om twee productielijnen op te houden met zoveel verschillende keuzes voor motoren, zegt Eddy Pienuazek van Ascend. Phil Seymour van IBA zegt dan weer dat ze de oudere varianten langer zullen blijven maken, in een poging om zo de verkoopwaarde van dat model niet teveel te laten kelderen. Een plotse overgang zou de huidige generatie A320′s immers veel minder populair maken.
Volgens Leahy zijn de vroege afleverslots logischerwijs heel erg in trek en zijn de eerste openingen maar beschikbaar in 2018-2019. Verschillende bronnen geven echter aan dat er een paar eerdere posities zijn voorbehouden voor strategisch belangrijke klanten en dan denken we bijvoorbeeld aan American Airlines of Air France. Ik veronderstel dat Airbus wel een paar slots achterhoudt voor strategische redenen, zei Pieniazek. Er zijn nog een paar heel belangrijke, mogelijke klanten die ze misschien op die manier willen overtuigen.
|