Foto
Welkom op mijn blog!
Inhoud blog
  • September
  • Imogen Thomas
  • E. Heatherton
  • Natuur
    Gastenboek
  • Lieve groetjes vanwege DEWESTHOEK
  • :)
  • Vrolijk Paasfeest gewenst van Valerieke en familie
  • Lieve lollig leuke lentegroentjes vanwege F
  • fluisterzachte nachtgroetjes na een zonnige dag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Tiens suiker...het beste! - - - - - - Tiens suiker...het beste! - - - - - - Tiens suiker...het beste!
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    eddy_506_easy
    blog.seniorennet.be/eddy_50
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Welkom op mijn blog!
    Favorieten
  • Senoirennet.be
  • Viegtuigen
  • Vlaams Gewest
  • Brussels Airlaines
  • Recepten
  • VML-Modelvliegtuigen
  • Belga
  • De Lijn
  • Gazet van Tienen
  • Ministerie van Financiën
  • NMBS
  • Routeplan
  • Staatsblad
  • Stad Tienen
  • Witte Gids
  • Stamboom
  • Beleggingsadvies
  • Routeplanner
  • Lifestyle
  • Vakantie bij Belgen in het buitenland
  • Cartoons
  • Tienen draait rond
  • Nieuws HLN
  • Sluit het gsm-abonnement als laatste af: wat met telecomabonnementen bij een overlijden?
  • Apple verwijdert WhatsApp op bevel van Chinese autoriteiten
  • Apple kondigt vier nieuwe iPads aan: “Grootste dag voor iPad sinds eerste model”
  • Laad je smartphone of laptop niet tot 100% op: zo gaan de batterijen van je toestellen langer mee
  • Jaarlijks turen we anderhalve maand op smartphone: zo kan je je schermtijd flink terugschroeven
  • Wat is het goedkoopste telecomabonnement om elke avond te kunnen streamen?
  • Google stelt nieuwe budgettelefoon van 549 euro voor: dit moet je weten over de Pixel 8a
  • REVIEW. Google Pixel 8a is een beloftevolle budgettelefoon, maar is de goedkopere Samsung Galaxy A55 een betere deal?
  • TikTok-verbod in Europa “niet uitgesloten”, zegt von der Leyen: “We weten hoe gevaarlijk app is”
  • Netflix en co passen strategie aan en dat zal je voelen in je portefeuille: “Het is gedaan met profiteren”
    Zoeken met Google


    ZUCHEROKE!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
  • Foto
    Foto
    Stamboom nog niet klaar!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    WWWWW
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    ZUCHEROKE
    TIENEN DRAAIT ROND
    Tienen - Tintelende stad - Suikerstad -mijn stad -
    07-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Open zone aan Mariadal

    Open zone aan Mariadal zal blijven

    In het structuurplan (vanaf 1 april in openbaar onderzoek) wordt de mogelijkheid gecreëerd voor extra parking aan Mariadal in Hoegaarden. Het open zicht vanaf de hoek Overlaar/Kloosterstraat blijft behouden.

    De gemeente wenst een uitvoeringsplan (RUP) op te maken om het scholencomplex dat zich momenteel in parkgebied bevindt onder te brengen in een geëigende bestemming. Hiernaast wil ze hier een parking realiseren om de behoeften voor de school te dekken (148 parkings) en tegelijk het zich behouden vanuit de Kloosterstraat. Het gebied kan eveneens dienst doen als groene stapsteen, de band tussen het park en de overige vrije ruimte.

    De hoek Overlaar/Kloosterstraat is in het gewestplan (begin jaren zeventig) ingekleurd als park om bebouwing te voorkomen. Langs daar had je een vrij zicht op de kloostergebouwen met (toen) drie torens. De kapel en de kleine toren is behouden. De twee identieke torens op de

    dienstgebouwen zijn in die periode verwijderd en nooit heropgebouwd. Wat niet is, kan nog komen...  (R. Billen)

    De twee rechtse torens zijn weggenomen.


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Cartoon

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De mooiste horloges

    De mooiste horloges


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Cartoon

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roeselare

    Roeselare

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 mooiste luchthavens

    De tien mooiste luchthavens ter wereld

    Omdat vakantiepret onderweg begint, zochten we tien luchthavens waar het niet zo erg is om eventjes vertraging te hebben.

    TWA Terminal, JFK Airport, New York. Architect Eero Saarinen wilde met dit bouwwerk de opwinding van het vliegen uitdrukken.

    Sondika Airport, Bilbao, Spanje. Bijgenaamd 'La Paloma' of 'De Duif', naar het silhouet van het gebouw

    Denver International Airport. Het dak dat lijkt op een verzameling tipi's is één van de beroemdste ter wereld

    Chek Lap Kok Airport, Hong Kong. De luchthaven is zo functioneel dat zelfs wie er een vlucht van 17 uur heeft opzitten, er nog zijn weg vindt.

    Barajas Airport, Terminal 4, Madrid. De luchthaven werd geopend in 2006 en staat bekend om zijn welvend plafond in bamboe.

    Kuala Lumpur International Airport, Maleisië. Deze eclectische luchthaven werd geopend in 2008 om de concurrentie met de Aziatische buren aan te gaan.

    Menara Airport, Marrakech. De luchthaven verenigt moderne elementen met traditionele versieringen uit de moslimcultuur.

    Kansai International Airport, Osaka, Japan. Een tunnel gevuld met licht is een toonbeeld van hoe ingewikkelde constructies er eenvoudig kunnen uitzien

    Beijing International Airport, Terminal 3. Werd geopend voor de Olympische Spelen in 2008, de vorm zou een draak moeten voorstellen.

    Incheon International Airport, Zuid-Korea. De luchthaven werd geopend in 2001 en staat bekend om haar efficiëntie. De boog in het dak verwijst naar de traditionele Koreaanse tempels.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F-16 vliegen is topsport

    'Met een F-16 vliegen is topsport'

    Ze zijn met amper zeventig, het selecte clubje Belgische F-16-piloten die na een jarenlange en loodzware training de stuurknuppel van een van 'swerelds snelste en dodelijkste jachtvliegtuigen in handen krijgen. 'Maar we zijn niet de macho's voor wie sommigen ons verslijten', zegt Tom (28), een jonge piloot in opleiding.

    De Belgische F-16-piloten met wie we de afgelopen dagen gesproken hebben, zeggen het niet met zoveel woorden, maar er is toch een zekere tevredenheid nu ze boven Libië worden ingezet. Hele generaties F-16-piloten hebben hun carrière lang alleen maar getraind op het uitvoeren van missies, zonder dat het ooit zover kwam.

    'Nu hebben we onze missies in Afghanistan lopen, waar al onze F-16-piloten al twee tours van telkens acht weken hebben afgewerkt', zegt luitenant-kolonel Patrick Goossens (45) van het Hoofdbureau F-16. 'Onze piloten leveren er luchtsteun aan de grondtroepen van de internationale coalitie.' Ze komen daarbij geregeld met bommen en ander wapentuig tussenbeide wanneer talibanstrijders grondtroepen van de internationale coalitie aanvallen.

    Tweeduizend vlieguren

    En ze doen dat goed, zo klinkt het bij Defensie. 'De afgelopen 2,5 jaar hebben we daarbij geen fouten gemaakt. We hebben geen zogenaamde collateral damage (ongewilde schade, bijvoorbeeld burgerslachtoffers, nvdr.) veroorzaakt', beklemtoont Claude Van de Voorde (49), een F-16-piloot met meer dan tweeduizend vlieguren op zijn palmares. Hij nam eind jaren 90 deel aan onder andere missies boven ex-Joegoslavië. Als generaal-majoor is hij tevens de chef van het luchtcomponent.

    'Ik wilde altijd al piloot worden, van jongs af. Mijn vader is echter vroeg overleden. In de burgerluchtvaart aan een opleiding beginnen was daardoor geen optie wegens veel te duur. Zo ben ik bij de luchtmacht terechtgekomen', zegt Van de Voorde. Zijn hoge militaire graad belet hem niet om af en toe nog met een F-16 te vliegen. 'Veel te weinig, spijtig genoeg, want ik vind het nog steeds ongelofelijk prachtig.'


    Tien nieuwe piloten per jaar

    Claude Van de Voorde ziet jaarlijks zo'n driehonderd jongens en meisjes zich aanmelden bij de luchtmacht, in de hoop ooit ook in de cockpit van een F-16-jachtbommenwerper plaats te kunnen nemen. 'De opleiding is zeker niet onoverkomelijk ', beklemtoont Van de Voorde. Toch haalt maar 3 procent van alle kandidaten de meet. 'Jaarlijks komen er acht à tien nieuwe F-16-piloten bij. Vooral in de medische proeven vindt de grote schifting plaats. In een gevechtsvliegtuig wordt je lichaam aan extreme belastingen blootgesteld. Kandidaten met problemen aan oren, ogen, rug of longen komen daardoor niet in aanmerking. Bij sommige kandidaten komt die boodschap uiteraard bijzonder hard aan.'

    'Een goede F-16-piloot is iemand die zijn aandacht over tien zaken tegelijk kan verdelen, terwijl hij met gigantische snelheden door het luchtruim klieft', zegt Van de Voorde. 'Je moet gedurende lange tijd supergeconcentreerd kunnen blijven. Wanneer zich pech voordoet, moet je snel prioriteiten kunnen stellen en - misschien nog het belangrijkste - je moet het hoofd in alle omstandigheden koel kunnen houden.'

    Geen cowboys

    Top Gun, de beroemde Hollywoodfilm over Amerikaanse jachtpiloten, is ook voor de Belgische F-16-piloten nooit veraf. 'Da's nog altijd het beeld dat veel mensen van jachtpiloten hebben. Natuurlijk hebben mijn collega's en ik die film gezien. Maar de realiteit is toch helemaal anders', zegt Tom, een 28-jarige F-16-piloot in opleiding. Op vraag van zijn oversten mag hij zijn volledige naam niet zeggen.

    In principe studeert Tom volgend jaar af, na een opleiding van zo'n vier jaar, en kan hij missies beginnen vliegen. 'Top Gun bulkt van het machogedrag, de piloten zijn cowboys die doen waar ze zin in hebben. Ik kan je verzekeren dat zoiets in de realiteit absoluut niet door de beugel kan. Je zou snel voor eeuwig en altijd aan de grond staan.'

    De F-16-piloten in ons land vormen een zeer select clubje. 'We zijn op dit moment met 70 piloten voor 54 toestellen', zegt Patrick Goossens. 'Dat maakt uiteraard dat iedereen elkaar goed kent.' Toch blijven de meesten slechts een paar jaar gevechtspiloot. 'Klopt, maar dat heeft zo zijn redenen.'

    'De G-krachten die onze piloten te verwerken krijgen, zijn enorm', legt Claude Van de Voorde uit. 'Op sommige momenten lopen die krachten zo hoog op dat het bloed uit je hersenen weggeduwd wordt. Door je ademhaling te trainen en door over een ijzersterke fysiek te beschikken kan je dat tegengaan. Niettemin eist die belasting na enkele jaren zijn tol. Piloten kunnen last krijgen van hun rug of nek, of krijgen spataderen of aambeien. Het is daarom niet abnormaal dat onze piloten na een paar jaar op een ander toestel overschakelen.'

    Tom: 'Als je een uurtje traint op luchtgevechten, waarbij je je toestel tot het uiterste dwingt, lijkt het achteraf wel alsof je net een marathon hebt gelopen. De hele tijd probeer je die G-krachten voor een stuk met je spieren op te vangen.' Hij vergelijkt F-16-vliegen met topsport. 'Ook een topsporter presteert maar een paar jaar op topniveau.'

    Bombardementen

    Het beroep beperkt zich echter niet alleen tot vliegen en stunten bij supersonische snelheden. Boven ex-Joegoslavië gooiden onze piloten bommen af, net als in Afghanistan. Ook in Libië behoort dat tot de mogelijkheden. Dat daarbij slachtoffers kunnen vallen, beseffen de piloten, al gaan ze dat aspect van hun job in interviews liever uit de weg. 'Wanneer we dergelijke bevelen krijgen, zijn die vooraf door de Belgische politiek goedgekeurd. Het gaat dus om legale doelen die we aanvallen', zegt Van de Voorde.

    Toch is het niet voor iedere piloot even gemakkelijk om dergelijke missies uit te voeren. 'Daarom ook dat we bijvoorbeeld in Afghanistan een psycholoog hebben, die onze piloten (ze zijn gemiddeld tussen de 25 en 36 jaar oud, nvdr.) begeleidt indien nodig.'

    De eindbeslissing om te bombarderen, ligt te allen tijde bij de piloot zelf, zo wordt beklemtoond. 'In Afghanistan hebben we meegemaakt dat een van onze piloten een vraag van grondtroepen tot luchtsteun afwees omdat hij zag dat zich onschuldige burgers in de onmiddellijke omgeving bevonden. Dat is op zo'n moment geen gemakkelijke beslissing, want die soldaten op de grond hadden die luchtsteun echt nodig en lieten dat duidelijk merken.'

    Schietstoel

    Elke F-16-piloot moet ook leren omgaan met het gevaar om met twee keer de snelheid van het geluid door de lucht te klieven. 'Uiteraard is ons beroep niet zonder risico's. Vliegen is dat nooit', zegt Tom. 'Maar we weten dat we die risico's aanvaardbaar houden door dagelijks te trainen en ook veel uren in de vluchtsimulator door te brengen.'

    En anders is er nog altijd de schietstoel? 'Die gebruik je niet voor je plezier. De G-krachten die moeten worden ontwikkeld om je stoel uit een F-16 weg te schieten, zijn vreselijk gevaarlijk voor je rug. Er is maar één plek waar ik mijn schietstoel gebruik: in de vluchtsimulator.'

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOP - Twee broers!

    Op een keer waren er twee broers.

    De ene broer was een stouterik, en kreeg altijd last met iedereen.


    De andere broer daarentegen gedroeg zich perfect. Hij was altijd vriendelijk, hielp de oudere buren, en leefde een voorbeeldig leven.


    Terwijl de tijd vorderde, bleven de twee broers in contact met mekaar maar waren niet echt vrienden.
    De stoute broer werd een stevige drinker en vrouwenloper.

    De andere broer was een brave huisvader die verschillende goede werken steunde.


    Op een dag overleed de stoute broer.

    En dan, enkele jaren later, stierf ook de andere broer. Hij ging naar de Hemel en werd beloond met een gelukkig leven in het hiernamaals.


    Na enige tijd ging hij naar God en vroeg hem : "waar is mijn broer? Hij stierf vroeger dan ik maar heb hem nog niet gezien".


    God antwoordde, "Zoals je weet leidde je broer een losbandig leven, dus kan hij de eeuwigheid niet in de hemel doorbrengen.

    Hij is naar de Hel gestuurd."

    "Spijtig dat te moeten horen," antwoordde de goede broer.
    "Maar ik mis hem en zou hem graag nog eens zien."

    "Gezien je altijd braaf geleefd hebt zal ik aan je wens voldoen"
    zei God, "Ik geef je de toelating om even in de Hel rond te kijken".

    En zo gebeurde, de goede broer werd even naar de hel gebracht.

    Na een tijdje vond hij zijn broer die op een barkruk zat.


    In één hand hield hij een dikke pint vast, en zijn andere arm

    hing rond een jonge, prachtige blonde vrouw.

    De goede broer keerde terug naar God en zei : "Dit kan toch niet zijn? Ik heb mijn broer gevonden, met een grote pint in de ene hand en een bloedmooie blonde vrouw aan de andere kant!"


    "De hel is dan toch zo slecht niet!"


    God legde geduldig uit.
    "Niet alles is wat het lijkt.
    Het bierglas heeft onderaan een gat.
    En de blondine niet."


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegtaks op luxetickets

    Regering onderzoekt vliegtaks op luxetickets


    De federale regering overweegt om een taks op vliegtuigtickets in businessclass en first class in te voeren, zo melden de kranten van de Coreliogroep.

    Tijdens de voorstelling van de begrotingsmaatregelen vorige week vrijdag wuifde ontslagnemend minister van Financiën Didier Reynders (MR) het idee van een vliegtaks nog weg. Maar intussen heeft de ministerraad wel besloten om een werkgroep op te richten die de invoering van zo'n taks moet onderzoeken. Er wordt wel enkel onderzocht of zo'n taks op vliegtuigtickets in businessclass en first class mogelijk is. Het idee om ook langeafstandsvluchten in economy of met lowcostmaatschappijen te belasten, is afgevoerd.

    Het is al de tweede keer dat een regering een heffing op vliegtuigtickets wil invoeren. Met de eerste poging probeerde de toenmalige regering Leterme de begroting van het jaar 2009 te stutten. Maar de maatregel werd uiteindelijk na zwaar protest van de luchtvaartsector en het Waalse en Vlaamse gewest afgevoerd. De heffing zou vooral de luchthaven in Zaventem treffen en niet die in Charleroi.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zo reizen we in 2020

    Zo reizen we in 2020

    Luieren op een strand aan de Middellandse zee of een stedentrip boeken naar Berlijn: binnenkort voldoen deze reizen misschien niet meer aan onze eisen. Een Britse opiniepeiling, uitgevoerd door Sunshine.co.uk, heeft namelijk uitgewezen dat we tegen 2020 op vakantie willen naar de maan.



    Ongeveer 2000 mensen lieten weten hoe ze in de toekomst op reis willen. Iets meer dan de helft van de respondenten gelooft dat duikbootcruises tegen het begin van het volgende decennium tot de mogelijkheden zal behoren. Zestien procent van hen hoopt binnen negen jaar de trein van Londen naar New York te kunnen nemen dankzij een tunnel onder de Atlantische Oceaan. Een derde meent dat luchtballonnen op termijn lijnvliegtuigen zullen vervangen, terwijl een kleine vier procent vermoedt dat tijdreizen binnenkort heel gewoon wordt.

    Ruimtetoerisme

    Elf procent van de mensen wil tegen 2020 naar de maan op vakantie kunnen gaan. Van alle verwachtingen lijkt deze het meeste haalbaar. Verschillende luchtvaartorganisaties, waaronder Virgin Atlantic en KLM, zijn immers al enkele jaren bezig met het voorbereiden van commerciële vluchten naar de ruimte. KLM opent in 2014 een ruimtebasis op Curaçao. Vanaf daar zal het supersonische Lynx-toestel gelanceerd worden. Toeristen die veel geld overhebben voor deze buitengewone trip, zullen iets meer dan een half uur – letterlijk – sterren zien.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegtuigen

    Tornado

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koeien geven 'mensenmelk'

    Genetisch gemanipuleerde koeien geven 'mensenmelk'


    Chinese wetenschappers zijn erin geslaagd om koeien zo te manipuleren dat ze melk geven die veel wegheeft van menselijke melk. Volgens de Chinese krant China Daily kan het product al over twee jaar op de markt zijn.

    Wetenschappers van het Staatslaboratorium voor Agrobiotechnologie aan de Chinese Landbouwuniversiteit hebben inmiddels een kudde van tweehonderd dieren gekweekt. Die zijn genetisch gemanipuleerd om melk te geven met dezelfde eigenschappen als moedermelk bij mensen.

    Moedermelk bevat bestanddelen die ten goede komen aan het immuunsysteem en het zenuwstelsel van kinderen, maar die worden niet teruggevonden in normale melk van geiten of koeien. Tot nog toe was er geen manier gevonden om die bestanddelen op grote schaal te produceren.

    "Toppunt van weelde"
    De wetenschappers willen de melk niet enkel voor kinderen produceren, maar ook voor volwassenen. "In het oude China konden enkel de keizer en keizerin hun hele leven menselijke melk drinken, wat gezien werd als het toppunt van weelde", zegt Li Ning, directeur van het Staatslaboratorium. "Waarom zouden we dat soort melk niet beschikbaar maken voor gewone mensen?"

    Volgens Li gaat het niet over een wild experiment, maar kan de melk al over enkele jaren commercieel geproduceerd worden.

    China Daily meldt dat het Chinese ministerie van Landbouw al begonnen is met tests om de veiligheid van de melk te controleren. Als die tests in de volgende 22 maanden bemoedigend zijn, kan de melk al over enkele jaren op de markt komen.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 miljoen vluchtelingen

    Wereldwijd meer dan 27 miljoen vluchtelingen

    "Meer dan 27 miljoen mensen zijn in hun land ontheemd door politieke conflicten of natuurrampen, het hoogste cijfer sinds tien jaar", verklaarde secretaris-generaal van de Noorse Raad voor Vluchtelingen Elisabeth Rasmusson vandaag.

    "Op dit eigenste moment vluchten duizenden Ivoriaanse burgers voor hun leven door de incompetentie van de internationale gemeenschap", zei Rasmusson. "Sinds de politieke crisis in december vorig jaar uitbrak in Ivoorkust, werden er al 500.000 mensen ontheemd", voegde ze er aan toe.

    40 procent van de vluchtelingen komen uit Afrika, hoewel globaal gezien het aantal ontheemden op het continent daalde. In Soedan verlieten 4.5 tot 5.2 miljoen inwoners het land, zei Rasmusson op een persconferentie van de New Yorkse denktank voor internationale vrede.

    In het Midden-Oosten is het aantal vluchtelingen verdrievoudigd, voornamelijk in Irak, Jemen, Syrie, de Palestijnse gebieden en Libië. Azië kende de sterkste stijging met zo'n 70 procent door de aanhoudende conflicten in Pakistan en Afghanistan.

    >> Reageer (0)
    03-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooiste bruggen ter wereld

    De mooiste bruggen ter wereld

    De eerste bruggen werden gebouwd met houten planken, touwen en stenen. Door de eeuwen heen werden de constructies steeds complexer. Wij schuimden het web af op zoek naar unieke bruggen en pikten er de tien mooiste aller tijden uit.

    Groot-Brittannië - De Iron Bridge in Shropshire werd gebouwd in 1779 en is daarmee de eerste ijzeren brug die ooit werd geconstrueerd.

    Italië - De Brug der Zuchten in Venetië verbindt Palazzo Ducale met de gevangenis. Vroeger moesten veroordeelden over deze brug lopen voordat ze in de kerkers werden opgesloten. Door de kleine raampjes zagen ze voor de laatste keer het daglicht.

    Verenigde Staten - Voor de Golden Gate Brigde in San Francisco gebouwd werd, achtte iedereen het onmogelijk dat zo'n imposante constructie stand zou houden. Ondertussen staat ze al meer dan 70 jaar overeind.

    Groot-Brittannië - De Tower Bridge in Londen bestaat eigenlijk uit vijf bruggen: een basculebrug tussen de twee torens, twee hangbruggen die naar de oevers leiden en twee loopbruggen op 44 meter hoogte.

    Frankrijk - Pont du Gard in Vers-Pont-du-Gard fungeerde vroeger als aquaduct en is opgenomen in de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

    Verenigde Staten - De Brooklyn Bridge is bijna twee kilometer lang en verbindt Brooklyn met Lower Manhattan. Ze staat ook bekend als een van 's werelds meest bereden bruggen.

    Iran - Khaju Bridge in Isfahan dateert uit de zeventiende eeuw en wordt ook gebruikt als dam.

    China - De Wind and Rain Bridge in de provincie Guizhou werd gebouwd door de Dong, een Chinese volkerengroep. Het sierlijke complex beschermt mensen die het water willen oversteken tegen wind en regen

    Italië - Ponte Vecchio is een middeleeuwse brug in Firenze en is wereldberoemd omdat ze bebouwd is met winkeltjes. Helemaal bovenaan loopt een gang die de adellijke familie vroeger gebruikte om niet tussen het 'gewone' volk te wandelen

    Canada - West Montrose Covered Bridge in Ontario wordt ook de 'kissing brigde' genoemd omdat men vroeger de brugbewaker een kus moest geven voor het oversteken.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOP - Jean en Louisa

    Jean et Louisa
     
    Het jaar 2050.
    België bestaat al lang niet meer, Vlaanderen en Wallonië zijn twee onafhankelijke republieken.
    In een klein bouwvallig huisje in de cité van Luik zitten Jean en Louisa bij kaarslicht te praten.
    Jean is een gepensioneerde postbode, militant van de FGTB en op pré-pensioen sinds zijn 41ste.
    Louisa was kuisvrouw in de gebouwen van de Parti Socialiste maar is al 19 jaar op ziekteverlof.
    Het is oudejaarsavond en Jean en Louisa zitten aan tafel.
    De elektriciteit doet het al jaren niet meer,het gas is afgesloten en van stromend water is al geruime tijd geen sprake meer.
     
    Plotseling springen alle lichten aan in het huis.   Er is elektriciteit !!
    Louisa loopt naar het gasvuur en ja, er is ook gas.
    Ze draait de kraan van de lavabo open en er is stromend water.
    Jean vertrouwt het niet en roept in paniek naar zijn vrouw:

    "Louisa, va chercher mon fusil !

      Les Flamands sont revenus !".


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen lowcostterminal op Brussels Airport

    Brussels Airport laat plannen voor lowcostterminal varen

    Luchthavenuitbater Brussels Airport Company investeert de komende vijf jaar 460 miljoen euro "in tientallen grote en kleinere projecten" om het comfort van de passagiers te verhogen. Meest opvallende element is de bouw van een nieuwe pier. Het omstreden project van een afzonderlijke lowcostterminal is van de baan, zo blijkt uit het ontwikkelingsplan 2011-2016 voor Brussels Airport.


    De plannen voor een afzonderlijke, gespecialiseerde lowcostterminal op de luchthaven in Zaventem dateren al van 2008. Ze waren van in het begin omstreden. Drie beroepsverenigingen van luchtvaartmaatschappijen (BATA, BAR Belgium en AOC) spanden zelfs een kort geding aan. Dat werd pas stopgezet toen Brussels Airport de plannen uitstelde.

    Nieuwe pier
    Nu heeft de luchthavenuitbater beslist "om de ontwikkeling van low cost op de luchthaven te blijven integreren in de algemene luchthaveninfrastructuur", luidt het in een persbericht van Brussels Airport. "Het ontwikkelingsplan voorziet dus geen afzonderlijke lowcostterminal. Er wordt ook geen gedifferentieerd tarief toegepast voor lowcostactiviteiten." In het ontwikkelingsplan 2011-2016 staan wel plannen voor een nieuwe pier, "Pier A West", die vanaf 2015 operationeel moet zijn. Het gaat om een verlenging van de bestaande Pier A, van waaruit momenteel de Europese vluchten vertrekken en ook de Afrika-vluchten van Brussels Airlines. "Pier A West zal luchtvaartmaatschappijen toelaten om hun hubactiviteit grotendeels te concentreren binnen dezelfde zone", zegt de luchthavenuitbater.

    Rechtstreeks inschepen
    Hoeveel gates er precies zullen bijkomen, is nog niet beslist. "Pier A West zal minder lang zijn dan Pier A met zijn 31 gates, maar er zal wel een substantieel aantal gates bijkomen", luidt het. Brussels Airport heeft momenteel in totaal 54 gates. Dankzij de extra gates zullen ook meer vluchten rechtstreeks ingescheept kunnen worden, zodat passagiers minder vaak van bussen en vliegtuigtrappen gebruik zullen moeten maken om tot in het vliegtuig te geraken.

    Brussels Airport gaat voorts investeren in een nieuw verbindingsgebouw tussen de luchthaventerminal, waar de incheckbalies zijn, en Pier A. Dat gebouw zal de huidige ondergrondse verbinding met haar ellenlange tunnel en opeenvolgende roltrappen vervangen. Het zal de passagiers uitzicht bieden op de vliegtuigen en de luchthavenactiviteiten. In het gebouw, dat in 2014 operationeel moet zijn, komt ook de veiligheidscontrole en is er ruimte voor winkels.

    Hogere luchthaventaksen
    De investeringsplannen van Brussels Airport worden ondersteund door licht hogere luchthaventaksen, de taksen die de luchthaven aanrekent aan luchtvaartmaatschappijen en passagiers. Die mogen de komende jaren iets sneller stijgen dan de consumentenprijsindex.

    "Brussels Airport heeft in nauw overleg met de luchtvaartmaatschappijen een belangrijk ontwikkelingsplan uitgewerkt dat de luchthaven zal toelaten haar passagiers en luchtvaartmaatschappijen een beter luchtvaartproduct te bieden en een sterkere internationale positie te bekleden dan ooit voorheen", zegt Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport.

    Ruim 17 miljoen passagiers
    Brussels Airport verwelkomde vorig jaar bijna 17,2 miljoen reizigers. Vierennegentig luchtvaartmaatschappijen verbinden Brussel met circa 230 rechtstreekse bestemmingen. De 260 bedrijven die actief zijn op de luchthaven stellen 21.000 mensen tewerk. Daarbij komen nog eens 40.000 indirecte en afgeleide banen, aldus Brussels Airport.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Testvlucht superjumbo

    Testvlucht Superjumbo 747-8 Intercontinental


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegtuig

    Vliegtuig

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buur Melkweg

    Buur Melkweg miljoen jaar dichterbij dan eerst gedacht

    Astronomen hebben de afstand tot het groot naburig sterrenstelsel NGC 247 overschat. Zo zou de buur van onze Melkweg een miljoen jaar dichterbij liggen dan gedacht. Dat heeft de Europese Zuidelijke Sterrenwacht ESO bekendgemaakt.

    NGC 247 is een van de meest nabije spiraalstelsels aan de zuidelijke hemel en maakt deel uit van de Sculptor-groep, een verzameling sterrenstelsels die de meest nabije buur zijn van de Lokale Groep, waartoe het Melkwegstelsel behoort.

    Moeilijke afstandsmeting
    De afstandsmeting valt echter niet mee. Om de afstand tot een nabij sterrenstelsel te meten, vertrouwen astronomen op een bepaald soort veranderlijke sterren: de cepheïden, zeer heldere sterren met uiterst regelmatige helderheidsvariaties. De intrinsieke lichtkracht van zo'n ster is via een wiskundige formule af te leiden uit het tempo waarin zij afwisselend helderder en zwakker wordt. Door deze lichtkracht te vergelijken met zijn schijnbare helderheid, is de afstand tot het stelsel berekenbaar.

    Helemaal waterdicht is deze methode niet. Er zijn aanwijzingen dat deze periode-lichtkrachtrelatie medeafhankelijk is van de chemische samenstelling van de cepheïden.

    Absorbatie door stof
    Ook kan het licht van een cepheïde onderweg naar de Aarde deels door stof worden geabsorbeerd, waardoor de ster zwakker - dus verder weg - lijkt dan in werkelijkheid. Dit probleem speelt vooral bij een stelsel als NGC 247, dat zo schuin staat dat de gezichtslijn naar de daarin aanwezige cepheïden door de stofrijke schijf van het stelsel heen gaat.

    In het kader van een onderzoeksproject naar kosmische afstandsindicatoren is vastgesteld dat NGC 247 zich op iets meer dan 11 miljoen lichtjaar van ons bevindt, een miljoen dichter dan gedacht.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gagarin-jubileumvlucht

    Gagarin-jubileumvlucht naar ruimtestation ISS uitgesteld

    Een voor 30 maart geplande jubileumlancering naar het Internationaal Ruimtestation ISS is vanwege technische problemen met enkele dagen uitgesteld. De lancering stond centraal in de herdenking dat de Sovjet-Rus Joeri Gagarin vijftig jaar geleden de eerste mens in de ruimte is geworden.

    Normaal gezien zou op 30 maart vanop Bajkonoer de in 'Joeri Gagarin' omgedoopte Sojoez TMA-21 naar het ISS vertrekken, met aan boord de Russen Aleksandr Samokoetjajev en Andrej Borisenko, alsmede de Amerikaan Ronald Garan. Tegenover het Russische staatspersbureau Ria Novosti zei de woordvoerder van Roscosmos, Aleksandr Vorobijov, echter dat bij testen een panne in het communicatiesysteem van de Sojoez werd gevonden, te wijten aan een defecte condensator. Er komt daarom uitstel.

    Perminov zei dat er "niets ernstigs" aan de hand is en dat over een dag of twee een nieuwe lanceerdatum wordt bekendgemaakt. Een bron binnen de Russische ruimtevaartindustrie zei dat de Sojoez tussen 5 en 7 april zou vertrekken. Er wordt ook van 10 april gewaagd. Enkele dagen geleden had Perminov nog gezegd dat niets de jubileumvlucht nog in de weg staat.

    Woensdagmorgen keerden drie opvarenden van het ISS wel zoals voorzien met hun in oktober vertrokken Sojoez TMA-01M terug. Het gaat om de Russen Aleksandr Kaleri en Oleg Skripotsjka, en de Amerikaan Scott Kelly

    >> Reageer (0)



    Foto



    ZUCHEROKE
    ZUCHEROKE
    ZUCHEROKE



    Foto

    Mijn favorieten
  • CARTOONS
  • WEERBERICHT
  • KAARTSPEL
  • DAG OP DAG
  • DE HUIDIGE MAAND
  • NUTTELOZE INFORMATIE
  • 1000 LIEDJES
  • GESCHIEDENIS VAN TIENEN
  • RADIOZENDERS
  • Wesp333

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    jacques_bruynseraede
    blog.seniorennet.be/jacques
    Mijn favorieten
  • DIAREEKS-
  • People painting
  • Borgloon
  • CLARA-POWERPOINTS
  • BLOGTIPS
  • b9500_karel
  • MANDY
  • Wandelgroetjes uit Borgloon
  • Natuurfreek
  • Eten en drinken

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • de westhoek
  • patje1957

  • Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    TIENEN.....TINTELENDE STAD
    Archief per maand
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!