Foto
Welkom op mijn blog!
Inhoud blog
  • September
  • Imogen Thomas
  • E. Heatherton
  • Natuur
    Gastenboek
  • Lieve groetjes vanwege DEWESTHOEK
  • :)
  • Vrolijk Paasfeest gewenst van Valerieke en familie
  • Lieve lollig leuke lentegroentjes vanwege F
  • fluisterzachte nachtgroetjes na een zonnige dag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Tiens suiker...het beste! - - - - - - Tiens suiker...het beste! - - - - - - Tiens suiker...het beste!
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    maori
    blog.seniorennet.be/maori
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Welkom op mijn blog!
    Favorieten
  • Senoirennet.be
  • Viegtuigen
  • Vlaams Gewest
  • Brussels Airlaines
  • Recepten
  • VML-Modelvliegtuigen
  • Belga
  • De Lijn
  • Gazet van Tienen
  • Ministerie van Financiën
  • NMBS
  • Routeplan
  • Staatsblad
  • Stad Tienen
  • Witte Gids
  • Stamboom
  • Beleggingsadvies
  • Routeplanner
  • Lifestyle
  • Vakantie bij Belgen in het buitenland
  • Cartoons
  • Tienen draait rond
  • Nieuws HLN
  • TikTok-verbod in Europa “niet uitgesloten”, zegt von der Leyen: “We weten hoe gevaarlijk app is”
  • Vooral grote operatoren voerden prijzen op: dit betaal (en krijg) jij vandaag meer voor je telecomabonnement
  • China wil geen Amerikaanse processoren meer in overheidscomputers
  • Nothing Phone (2a) review: uniek ontwerp voor 329 euro
  • Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
  • Elon Musk wil concurrentie aangaan met YouTube: X gaat tv-app lanceren
  • Nu Amerika TikTok wil verbieden maakt ook Vlaamse expert zich zorgen: “De app bedreigt onze democratie”
  • Nieuwe gebruikers op X zullen voortaan moeten betalen om te posten
  • Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
  • Welke betaalbare alternatieven zijn er voor de Apple Vision Pro? En wat voor internet heb je nodig voor deze technologie?
    Zoeken met Google


    ZUCHEROKE!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
  • Foto
    Foto
    Stamboom nog niet klaar!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    WWWWW
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    ZUCHEROKE
    TIENEN DRAAIT ROND
    Tienen - Tintelende stad - Suikerstad -mijn stad -
    22-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Normandische pastorie

    Logeren bij kunstenaars in Normandische pastorie


    Ga je graag op chambre d'hôte, maar zie je het niet zitten om met andere gasten de ontbijttafel te delen, dan kan dat perfect in Le Presbytère in het Normandische dorpje Préaux-du-Perche. Le Presbytère (of 'pastorie'), die pas open is, heb je helemaal voor jou alleen.

    Gastheer en gastvrouw zijn Jean-Pierre en Ysabel Mavit, een koppel uit Parijs dat de pastorie, vlak naast de kerk, nieuw leven inblies. Het 17de-eeuwse gebouw had 30 jaar leeg gestaan, plafonds waren ingestort en de bomen groeiden door het dak. Maar het resultaat is bijzonder fraai. Met oude materialen werd alles in zijn vroegere glorie hersteld. Ysabel is schilderes en Jean-Pierre maakt kunstwerkjes met lampen. Beiden hebben hun atelier onder hetzelfde dak en zij stellen er ook vaak tentoon. De ommuurde tuin is een unicum midden in het typische dorpje van 500 inwoners.

    Prijs: 120 euro per kamer per nacht met ontbijt (110 euro per nacht voor langer verblijf ). Brussel - Préaux-du-Perche 475 km.

    Meer info:
    http://www.entre-voir.com/le-presbytere,
    http://www.orne-tourisme.com

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fez

    Fez, de stad van 40.000 steegjes


    Hou je van Marrakesh? Ga dan ook naar Fez, die andere Keizerstad van Marokko. Sinds kort vliegt Jetairfly twee maal per week rechtstreeks naar Fez vanuit Charleroi. Onze tips voor de stad van 40.000 steegjes.

    Fez, aan de voet van het Atlasgebergte, was al in 808 het middelpunt van het toenmalige koninkrijk. En zelfs tot vandaag is het nog altijd het intellectuele en culturele centrum van Marokko. De stad bestaat uit drie delen met elk een heel eigen identiteit. De moderne stad, of Ville Nouvelle, heeft Europese looks. De Ville Nouvelle gaat terug tot het begin van de 20ste eeuw en werd door de Fransen gesticht. Hier ontdek je de meeste commerciële activiteiten. Het 'nieuwe Fez' (Fez El Djid) op een heuvel in het westen werd al in de 14de eeuw gebouwd als uitbreiding bij de oude stad (Fez El Bali).

    De medina

    Het is vooral in dit laatste, ommuurde deel of de medina, dat je als toerist in een andere wereld terechtkomt. Het is een doolhof van schijnbaar lang vergeten steegjes, vervlochten met ontelbare doorgangen. Er zouden 40.000 van dergelijke steegjes in de medina zijn. De straatjes zijn zo smal dat transport alleen met de muilezel kan. Achter de dikke muren liggen de mooiste riads verscholen. De medina biedt niet alleen de Fassi, de inwoners van Fez, maar zeker ook de avontuurlijke toerist een overdaad aan shoppingplezier. Hier onderhandel je onverdroten over de prijs van spotgoedkope lederwaren, over kelims tot het typische blauw-witte keramiek. Fez is niet voor niets het centrum van het handwerk en elke soek heeft zijn eigen specialiteit.

    Een wandeling door de medina moet je doen als je een authentiek beeld wilt krijgen van het sinds eeuwen onveranderde, dagelijkse leven in Fez. Voor zo'n 27 euro huur je een plaatselijke gids bij je hotel en stap je door poort van Bab Boujloud een wirwar van straatjes binnen. Laat je leiden door de talloze geuren en kleuren. Ga zeker eens langs bij de leerlooierijen van Chouwara, waar je de stank overleeft met een bundeltje munttakjes onder de neus. De zware arbeid rond de verfbaden levert een onvergetelijk en fotogeniek schouwspel op. Vergeet ook de bakkerijen en de ettelijke cafeetjes niet. Eten in de Medina zelf kan vaak al voor 1 euro, al remt het uitgestalde vlees in beduimelde etalages wel eens de eetlust.














    De Al-Karaouine-moskee (Es-Seffarineplein) werd gebouwd in 857 door verdreven Moorse families uit Kairuan. Het was de eerste universiteit van de westelijke wereld en is ouder dan de Sorbonne of Oxford. Deze moskee heeft een bibliotheek met 30.000 werken waaronder een koran uit de 9de eeuw. Nietmoslims kunnen alleen een glimp opvangen door de eeuwenoude poort of vanop een dakterras in de onmiddellijke buurt. Van hieruit stap je naar het vlakbij gelegen mausoleum van Moulay Idriss II, de stichter van de stad. De houten lat aan de ingang gaf vroeger aan tot waar katholieken, joden en... muilezels mochten komen. Nu kan iedereen door de zware deuren het mooie tegelwerk bewonderen. De enige moskee die niet-moslims wel mogen bezoeken, is die van de 14de-eeuwse Medersa Bou Inania, een koranschool in de Medina. Open van 9 uur tot 17 uur.











    Parijs in Noord-Afrika

    De Ville Nouvelle zou je met enige verbeelding kunnen omschrijven als een stukje Parijs in Marokko. Je kunt er tussen bomen en langs fonteinen wandelen over de Boulevard Hassan II. In dit moderne stadsgedeelte liggen de meeste hotels, cafés, bars en restaurants.

    Wil je een mooi uitzicht over de stad, bestel dan een drankje op het terras van het luxueuze Hôtel Les Mérinides. Je kan ook de vestingmuren van de Borj Nord, nu een wapenmuseum, als uitkijk gebruiken. Ertegenover ligt de Borj Sud. Op deze heuvel ligt de dynastie van de Mérinides begraven, de heersers in het Fez van de 13de tot de 15de eeuw.

    Het Dar Batha Museum op de Place du Batha Fez is gevestigd in een 19de-eeuws zomerpaleis met een Arabisch-Andalusische architectuur. Het biedt een uitgebreid overzicht van de kunst en de traditionele objecten van Fez en belicht het historische vakmanschap van de diverse ambachten.

    Brood is heilig in Fez. Wie een stukje op de grond vindt, wordt geacht dat op te rapen, te kussen en neer te leggen op een beschut plekje. Daarom zie je in de Medina vaak stukjes brooddeeg weggestopt in de gaatjes en nissen van eeuwenoude muren.

    Logeren

    Betaalbaar:
    Riad Boujloud (Derb Ahl Tadlaa) vlak bij de gelijknamige toegangspoort en toch rustig. Smaakvol ingericht. Prijzen vanaf 60 euro voor een kamer. Vier kamers en mogelijkheid om ter plaatse lekker en traditioneel te eten. http://www.riadboujloud.e-monsite.com
    Luxueus:
    Riad Maison Bleue (Derb El Mite). Voormalig familiehuis, in 1915 gebouwd door een bekende rechter. Aan de rand van de medina en daardoor ook makkelijker bereikbaar. Opgenomen in de gids The Most Romantic Hotels of The World. Prijs: 175 euro voor een tweepersoonskamer, inclusief ontbijt. Je kan op het dakterras ook stijlvol eten. Een topadres in Fez. http://www.maisonbleue.com

    Praktisch
    Erheen: Jetairfly vliegt elke dinsdag en donderdag naar Fez in drie uur. Tickets vanaf 39,99 euro enkel, all in. http://www.jetairfly.com of de reisagent. De luchthaven ligt op 14 km van de stad. Een taxirit naar Fez kost 11 euro, een busrit (vertrekt om het half uur) kost amper 0,5 euro.

    Beste periode: ook in de winter nog zachte temperaturen: 15-20 graden. Info: http://www.visitmorocco.com of tel. 02/646 63 20.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.v

    Voorpagina

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geschiedenisboek over suikerfabriek

    Geschiedenisboek over suikerfabriek in de maak

    HOEGAARDEN - Twee foto's van de sloping van de Grand Pont, wekten de interesse bij auteurs en bewoners.

    'Ingenieur Vande Putte zoekt foto's van suikerfabrieken', schreven we op 7 januari. Daarop reageert Pedjko Wasily dat hijzelf en Maurice Dodion, bij de Heemkundige Kring Hoegaarden werken aan een geschiedenis van de suikerfabriek van Hoegaarden. Ze beschikken over archieven, prentkaarten en een boek over het 75-jarig bestaan van de Grand Pont (de fabriek in Altenaken).

    Ook een bewoner van de Grote Molen (Gete, Ourystraat) betoont interesse. De molen was eigendom van de Grand Pont (en eerder van La Ghète, de fabriek aan de Ourystraat?). De huidige bewoners vragen naar meer achtergrondgegevens over deze oude molen, ooit verbonden aan de abdij van Park (Heverlee). Wie kan hen helpen?

    Hierbij nog enkele foto's van de sloping van de Grand Pont in 1985. Let wel: het merk 'Grand Pont' is blijven bestaan. Als u kristalsuiker tegenkomlt met die naam dan verwijst die naar de fabriek van Hoegaarden. Grand Pont is overgenomen door Tiense Suiker. (R. Billen)

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brandweer blijft uitrukken

    Brandweer blijft uitrukken ondanks veel misbruik

    Steeds meer mensen vragen een ambulance voor futiliteiten.'Wat als er gelijktijdig een zwaar verkeersongeval gebeurt?', vraagt de Tiense brandweercommandant Stefaan Van Broeck zich

    De hulpdiensten in Tienen trekken aan de alarmbel. Ze worden steeds vaker opgetrommeld door patiënten die eigenlijk geen ziekenwagen nodig hebben. 'Mensen bellen zelfs als ze keelpijn hebben. Onze ziekenwagen is geen taxi naar het ziekenhuis hé.'

    De brandweer moet steeds vaker de ziekenwagen van stal halen voor futiliteiten: hoofdpijn, keelpijn, een pijnlijke elleboog... 'Mensen beschouwen onze ambulance als een taxi. Wat als er zich gelijktijdig een écht noodgeval aandient?', foetert commandant Stefaan Van Broeck.

    Het fenomeen is niet nieuw. Ook de brandweer van Antwerpen maakte vorig jaar z'n beklag. Daar becijferde het korps dat tijdens de weekends liefst zestig procent van de werktijd opgeslorpt wordt door nutteloze oproepen. In Tienen kunnen ze dat alleen maar beamen.

    'We worden voor de meest onnozele dingen opgeroepen', zegt commandant Van Broeck. 'Mensen met een kriebel in de keel durven tegenwoordig ook het noodnummer draaien. Eigenlijk beschouwen ze een ambulance gewoon als een snelle en makkelijke verplaatsing naar het ziekenhuis, zonder dat ze hun eigen wagen moeten gebruiken.'

    'Probleem is dat we geen oproepen mogen weigeren', zegt Van Broeck. 'Dus als wij op pad zijn om iemand met keelpijn naar het ziekenhuis te brengen en er gebeurt gelijktijdig een ernstig verkeersongeval met zwaargewonden, dan is er een probleem. Onze ziekenwagen is bezet, wat betekent dat de ziekenwagen uit Diest, Landen of Leuven moet komen. Telkens een rit van zo'n twintig kilometer. Op die manier gaat kostbare tijd verloren.'

    Naar de 2.500 ritten

    Nochtans was het niet altijd zo. Tot 1995 mochten oproepen naar de dienst100 enkel voor ongevallen op openbaar domein. Op privéterrein mocht een ziekenwagen niet opereren. 'Sinds dat veranderd is, is het aantal nutteloze oproepen in steile lijn toegenomen', zegt Van Broeck. 'Om je een idee te geven: in 1995 hadden we gemiddeld negenhonderd ambulanceritten per jaar. In 2010 waren dat er 2.500.'

    Tijdens zijn toespraak op de nieuwjaarsreceptie van de brandweer kaartte ook de Tiense burgemeester Marcel Logist (SP.A) het probleem aan. 'De dringende medische hulpverlening is eigenlijk slachtoffer van z'n eigen succes. Patiënten, artsen en magistraten gebruiken het systeem om mensen op een snelle en verzekerde manier in het ziekenhuis te krijgen. Maar daarbij doen ze de 'D' van dringend wel geweld aan. Ten koste van andere, wel dringende interventies.'

    Toch drukte Logist zijn korps op het hart om zich te blijven inzetten, ook tijdens minder dringende interventies. 'Ook wij voelen aan dat de ziekenwagen steeds vaker als taxi gebruikt wordt. Maar, dat mag geen sein zijn om de taak van hulpverlener minder nauwgezet uit te oefenen.'

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Cartoon

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vroegboekbelg

    'Vroegboekbelg' niet zo tuk op exotischer vakantieland


    Klassieke vakantietoppers als Spanje en Turkije krijgen concurrentie vanuit alle hoeken van de wereld: van Sri Lanka tot Kenia en Chicago. Hoewel: de vroegboekende Belg is er nog niet voor gewonnen, zo blijkt uit een rondvraag die de Concentragroep deed bij de reisorganisaties.
     

    Door de vroegboekkortingen hebben velen in november al hun vakantieadres gereserveerd. "Klassiekers als Turkije en Spanje blijven de populairste vliegvakanties", zegt Hans Vanhaelemeesch, woordvoerder van Jetair. Ook volgens Thomas Cook en Neckermann behoren Turkije, Spanje en de Dominicaanse Republiek nog altijd tot de favorieten. Bij Connections is New York dé topbestemming voor 2011.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De andere kant van Sicilië

    De andere kant van Sicilië


    In de zomer bloedheet, maar tot diep in het najaar nog aangenaam en zacht: Sicilië. Sinds kort kan je ook naar het noordwesten van het Italiaanse eiland vliegen. Hier vind je nog het pure Sicilië, ver weg van de drommen toeristen die naar Taormina of de Etna trekken.

    De nieuwe vluchten landen op Trapani. Vandaaruit is het makkelijk om naar de Egadische eilanden te varen per ferry. Deze eilanden zijn niet meer dan stipjes op de kaart te midden van de Tyrreense zee. Favignana is het grootste van de drie bewoonde eilanden, maar met een maximale lengte van 9 km is het in feite nog piepklein. Het heeft op de kaart het uitzicht van een vlinder, waaraan het eiland zijn bijnaam La Farfalla dankt. Niets doet overigens vermoeden dat zich elk jaar op dit vreedzame eiland een echt drama afspeelt, wanneer in het voorjaar la mattanza plaatsvindt. De plaatselijke vissers drijven dan de tonijn samen tot in La Camera della Morte (de Kamer des Doods) in de haven. Daar richten ze vervolgens een waar bloedbad aan.

    Gezellige sfeer
    De vis is het symbool van de eilanden en natuurlijk overheerst ook vis alle menukaarten. Aan de haven van Favignana is het een komen en gaan van vissers- en plezierbootjes. Net achter de haven liggen twee piazza's die onderling verbonden zijn door de Via Vittorio Emanuele. Vooral 's avonds is het in dat kleine verkeersvrije centrum gezellig druk en levendig. Dan zetten ook alle restaurants - en dat zijn er behoorlijk veel voor zo'n klein eiland - hun tafels buiten. Aanbevolen is zeker La Lampara op de gezellige Piazza Madrice. De avond uitwuiven kan je bijvoorbeeld in de bar Camarillo Brillo, aan de via Vittorio Emanuele, voor goede muziek en heerlijke cocktails.

    In volle zomer zwermen vooral de Italiaanse eilandbewoners uit naar de talrijke zand- of rotsstrandjes. De grillige kust zorgt bovendien constant voor verrassingen. Zo zit je soms tussen picknickende families om luttele ogenblikken later moederziel alleen in een rustig hoekje te belanden. Er is keuze genoeg. Het water is hier nog glashelder en azuurblauw. Een interessant uitstapje is een boottochtje naar de Grotta delle Uccerte. Gepensioneerde vissers brengen je er graag naartoe.

    Levanzo
    Nauwelijks tien minuten varen en je staat op Levanzo, een eiland van nog geen 6 km2 waar in de winter maar een vijftal mensen permanent wonen. Wil je rust, dan moet je daar zijn. De logies- en horecamogelijkheden zijn er echter beperkt.

    Aanbevolen is een wandeling naar de westelijke uithoek van het eiland, door het pijnboombos naar Cala Minnella, een klein en rustig strand. Er is schaduw en wat koele zeewind en die zijn er 's zomers meer dan welkom. Bewonder hier ook in de Grotta del Genovese de prehistorische tekeningen op de wanden.

    Nog meer rust biedt het puurste van de drie eilanden, Marretimo. Hotels moet je hier helemaal niet zoeken, je kunt er enkel met wat geluk een kamertje huren bij een visser. Levanzo en Marettimo zijn vooral wandelparadijzen, ze zijn klein genoeg om alles te voet te doen.

    Op het vasteland van noordwest-Sicilië zullen vooral liefhebbers van de oude geschiedenis aan hun trekken komen. De streek is bezaaid met archeologische vindplaatsen en verstilde dorpjes die niet worden overspoeld door toeristen. Erice is zo'n prachtig ommuurd stadje, dat al in de 8ste eeuw voor Christus werd gebouwd op een heuvel. Het middeleeuwse centrum met zijn smalle kronkelende geplaveide straatjes telt alleen al enkele tientallen kerken. Goede stapschoenen zijn onontbeerlijk, vooral wie hier wil genieten van fabelachtige uitzichten op zee, de omringende natuur en havenstad Trapani. Proef in Erice van de dolce di mandorla, de ambachtelijk gemaakte koekjes.

    Windmolens
    Maar dé grootste verrassing van de streek is ongetwijfeld Selinunte, dat qua omvang het veel bekendere en meer toeristische Syracuse in het niets doet verdwijnen. Selinunte is met zijn 284 hectare de allergrootste archeologische schatkamer van het hele Middellandse Zeegebied. Verschillende opgravingen legden niet minder dan acht Griekse tempels met Dorische zuilen bloot, met als absolute blikvanger de Akropolis op een steile rotswand pal aan de zee. Heel wat van Selinunte moet trouwens in de toekomst nog blootgelegd worden.

    Dat is ook het geval in Segesta, met het amfitheater als pronkstuk. De toeschouwers hadden niet alleen een schitterend beeld op de scène, maar eveneens op een adembenemend landschap. Ook de zoutpannen langs de oostkust gaan al terug tot de Oudheid. De Via del Sale, de weg tussen de zoutwinningsgebieden langs de kust, loopt van Trapani naar wijnstad Marsala. De zoutproductie is niet zo belangrijk meer, maar vele van de witte molens zijn gerestaureerd en dragen bij tot het typische gezicht van het andere Sicilië.

    De echte strandliefhebbers moeten naar het wat mondainere San Vito lo Capo, een charmante badplaats tussen Trapani en Palermo, met een groot strand, restaurants en hotels. Voor de kust steekt een enorme rots uit de zee.

    Logeertips
    Garziain Selinunte heeft uitzicht op zee en de archeologische vindplaatsen. Er zijn 37 eenvoudige kamers. Vanaf 45 euro per nacht met ontbijt, hele jaar door open. http://www.hotelgarzia.com

    Vittoria in Trapani ligt in de oude stad met zicht op zee. Het hotel biedt een goede service. Er zijn 65 moderne, maar sobere kamers. Vanaf 84 euro per nacht met ontbijt, hele jaar open. http://www.hotelvittoriatrapani.it

    Praktisch
    Erheen: Ryanair vliegt rechtstreeks vanuit Charleroi naar Trapani (http://www.ryanair.com). Aan de luchthaven vertrekken bussen naar de ferryhaven en met Ustica Lines sta je met een snelboot in minder dan een halfuur op de Egadische eilanden. Brussels Airlines vliegt van Brussel naar Palermo (http://www.brusselsairlines.com). Palermo-Trapani 100 km.

    Beste periode: Van de vroege lente tot half november is het aangenaam, ook het zeewater. Augustus is bloedheet.

    Info: http://www.favignana.com - http://www.sanvitoweb.com - http://www.enit.it - http://www.bestofsicily.com


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cheryl Cole

    Cheryl Cole

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wereld vergaat in 2012?

    'Star Wars'-maker George Lucas gelooft dat wereld in 2012 vergaat

    George Lucas is ervan overtuigd dat we volgend jaar quasi allemaal de pijp uitgaan. De 66-jarige maker van onder meer de 'Star Wars'-films, openbaarde zijn apocalypstheorie aan acteur Seth Rogen.















    "George Lucas gaat neerzitten en betoogt een halfuur in volle ernst dat hij denkt dat de wereld in 2012 vergaat. Echt! Hij meent het", aldus Rogen in de krant Toronto Sun. Naast Rogen was ook Steven Spielberg getuige van Lucas' uiteenzetting, maar Spielberg is nog geen bunker aan het bouwen.


    Ruimteschip klaar?

    "Lucas gaat maar door over de tectonische platen en de hele tijd zit Spielberg met zijn ogen te rollen, met een uitdrukking van 'mijn maffe vriend wil zijn mond maar niet houden, sorry daarvoor'.
    Aanvankelijk dacht ik dat George een grapje maakte, maar hij was doodserieus en ik dacht:

    'Als jij George Lucas bent en je denkt echt dat de wereld volgend jaar vergaat, dan heb je vast al een ruimteschip gebouwd'.
    Dus vroeg ik hem of hij een zitje voor mij wil vrijhouden. Maar hij zei dat hij geen ruimteschip heeft, maar dat hij wel zeker weet dat er ergens een Millennium Falcon in een garage staat met een piloot die klaarstaat om te vertrekken."

    >> Reageer (0)
    21-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dieren

    Ree

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Cartoon

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bart Debbaut

    Bart Debbaut schreef beste thriller van 2010

    Het boek ‘De Facebookmoorden’ van Bart Debbaut, afkomstig van Landen en wonende in Zoutleeuw, is door de bezoekers van een Nederlandse website uitgeroepen tot beste Nederlandstalige thriller van 2010.


    ‘www.Thrillerboek.nl’ is een Nederlandse website waarop thrillers worden voorgesteld en gerecenseerd. ‘Ik ben vanzelfsprekend bijzonder trots op het feit dat mijn boek op die site werd uitgeroepen tot beste thriller van 2010’, aldus Bart Debbaut. ‘Het is een zoveelste bevestiging van het feit dat pers en publiek ‘De Facebookmoorden’ beslist de moeite vinden.’


    ‘Mijn derde thriller kan op die manier stilaan beschouwd worden als een doorbraak in thrillerland. Daar ben ik erg blij mee’, straalt Debbaut. ‘Het moedigt me aan om ijverig verder te schrijven. Intussen ben ik overigens hard aan het werk aan een nieuw boek rond de Leuvense speurders Leyssens en Van Cattendyck.’

    Het nieuwe Vlaamse tijdschrift, Misdaad.COM, een uitgave van Linkeroever Uitgevers, waarvan het tweede nummer zopas in de boekhandel ligt, besteedt ook aandacht aan ‘De Facebookmoorden’

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brandweer blijft uitrukken

    Brandweer blijft uitrukken ondanks veel misbruik

    Steeds meer mensen vragen een ambulance voor futiliteiten.'Wat als er gelijktijdig een zwaar verkeersongeval gebeurt?', vraagt de Tiense brandweercommandant Stefaan Van Broeck zich

    De hulpdiensten in Tienen trekken aan de alarmbel. Ze worden steeds vaker opgetrommeld door patiënten die eigenlijk geen ziekenwagen nodig hebben. 'Mensen bellen zelfs als ze keelpijn hebben. Onze ziekenwagen is geen taxi naar het ziekenhuis hé.'

    De brandweer moet steeds vaker de ziekenwagen van stal halen voor futiliteiten: hoofdpijn, keelpijn, een pijnlijke elleboog... 'Mensen beschouwen onze ambulance als een taxi. Wat als er zich gelijktijdig een écht noodgeval aandient?', foetert commandant Stefaan Van Broeck.

    Het fenomeen is niet nieuw. Ook de brandweer van Antwerpen maakte vorig jaar z'n beklag. Daar becijferde het korps dat tijdens de weekends liefst zestig procent van de werktijd opgeslorpt wordt door nutteloze oproepen. In Tienen kunnen ze dat alleen maar beamen.

    'We worden voor de meest onnozele dingen opgeroepen', zegt commandant Van Broeck. 'Mensen met een kriebel in de keel durven tegenwoordig ook het noodnummer draaien. Eigenlijk beschouwen ze een ambulance gewoon als een snelle en makkelijke verplaatsing naar het ziekenhuis, zonder dat ze hun eigen wagen moeten gebruiken.'

    'Probleem is dat we geen oproepen mogen weigeren', zegt Van Broeck. 'Dus als wij op pad zijn om iemand met keelpijn naar het ziekenhuis te brengen en er gebeurt gelijktijdig een ernstig verkeersongeval met zwaargewonden, dan is er een probleem. Onze ziekenwagen is bezet, wat betekent dat de ziekenwagen uit Diest, Landen of Leuven moet komen. Telkens een rit van zo'n twintig kilometer. Op die manier gaat kostbare tijd verloren.'

    Naar de 2.500 ritten

    Nochtans was het niet altijd zo. Tot 1995 mochten oproepen naar de dienst100 enkel voor ongevallen op openbaar domein. Op privéterrein mocht een ziekenwagen niet opereren. 'Sinds dat veranderd is, is het aantal nutteloze oproepen in steile lijn toegenomen', zegt Van Broeck. 'Om je een idee te geven: in 1995 hadden we gemiddeld negenhonderd ambulanceritten per jaar. In 2010 waren dat er 2.500.'

    Tijdens zijn toespraak op de nieuwjaarsreceptie van de brandweer kaartte ook de Tiense burgemeester Marcel Logist (SP.A) het probleem aan. 'De dringende medische hulpverlening is eigenlijk slachtoffer van z'n eigen succes. Patiënten, artsen en magistraten gebruiken het systeem om mensen op een snelle en verzekerde manier in het ziekenhuis te krijgen. Maar daarbij doen ze de 'D' van dringend wel geweld aan. Ten koste van andere, wel dringende interventies.'

    Toch drukte Logist zijn korps op het hart om zich te blijven inzetten, ook tijdens minder dringende interventies. 'Ook wij voelen aan dat de ziekenwagen steeds vaker als taxi gebruikt wordt. Maar, dat mag geen sein zijn om de taak van hulpverlener minder nauwgezet uit te oefenen.'

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Cartoon

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rijke Duitse deelstaten
    Rijke Duitse deelstaten willen niet meer geven aan de armere Länder

    Drie rijke Duitse deelstaten willen af van de financiële steun die ze verplicht zijn aan de armere Länder. Ze overwegen zelfs een klacht bij het Grondwettelijk Hof.

    Net als in Vlaanderen, wordt in Duitsland volop gedebatteerd over financiële transfers. Alleen loopt de geldstroom er in de andere richting: van het zuiden naar het noorden.

    De Beierse minister van Financiën Georg Fahrenschon (CSU) bond de kat de bel aan met zijn melding dat hij samen met Baden-Württemberg en Hessen een klacht wil indienen tegen het Duitse systeem van onderlinge steun. In de Duitse grondwet is vastgelegd dat in het hele land 'gelijkwaardigheid van levensomstandigheden' moet bestaan en daarom moeten rijke deelstaten geld afdragen aan armere Länder.

    Maar de drie grootste 'gevers' (zie kaartje) willen dat daar verandering in komt. 'Over twee weken plannen we een gemeenschappelijke kabinetszitting. Als er geen onderhandelde oplossing mogelijk is met de ontvangende deelstaten, kunnen we niet anders dan een klacht indienen bij het Grondwettelijk Hof in Karslruhe', aldus Fahrenschon. Maar de kans dat er een onderhandelde oplossing komt, is zo goed als onbestaande. Integendeel, de ontvangende Länder dreigen al met een tegenklacht.

    Ook de argumentatie van Fahrenschon klinkt bekend in de oren. 'Het huidige systeem van Finanzausgleich werkt als een strafbelasting voor deelstaten die het economisch goed doen. Voor de ontvangende deelstaten ontbreekt elke motivatie om hun economie om te vormen en succesvoller te maken.'

    Over bijzonder veel geld gaat het op het eerste gezicht niet. In 2009 werd 6,9 miljard euro versast. 'Maar voor de grootste gever, Beieren, mag je die transfer niet onderschatten', zegt Dirk Rochtus, docent Duitse cultuurgeschiedenis aan Lessius Antwerpen. 'Beieren geeft 3,3 miljard of 10 procent van wat het aan personenbelasting heft. Het valt voor Beierse politici ook moeilijk uit te leggen dat ze studiegeld moeten vragen aan de studenten, terwijl sommige ontvangende Länder dat niet doen.'

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuur aan uw muur

    Fotograaf hangt 1.609 m natuur aan uw muur

    GULLEGEM - Fotograaf Tom Linster heeft een unieke manier bedacht om mensen met hun neus op de schoonheid van de natuur te drukken: een tentoonstelling van precies één mijl of 1.609 meter lang. Voor 50euro haalt u een meter van die fotoreeks in huis. Tegen eind dit jaar wil Linster zijn 'Green Mile' af hebben.

    'Ik ben natuurfotograaf en zie dus dagelijks de schoonheid van de biodiversiteit. Gewoon eens in de tuin kijken en de weelde van de natuur ontploft op je netvlies', zegt Tom Linster uit Gullegem. 'Maar hoe slaag je erin mensen te doen kijken? Nog maar eens een tentoonstelling met mooie natuurfoto's? Dat slaat niet aan.'

    Vorige zomer kreeg Linster het gouden idee. Eén lange tentoonstelling met allemaal foto's van hetzelfde formaat (8 bij 12 centimeter) na elkaar, verspreid over Vlaamse instellingen, organisaties, huizen, wachtzalen, stations,... met als rode draad: de kleur groen. Linster had net voordien de film The green mile gezien. 'In de film is dat de afstand die een ter dood veroordeelde moet wandelen tussen zijn cel en de executieplaats: één mijl of 1.609 meter. Maar het leek me ook de perfecte naam voor het project en voor de totale lengte ervan.'

    Op picknicktafels

    The Green Mile begon deze zomer op het kunstproject Knoflook Heule. Linster presenteerde toen meteen 22 meter natuurfoto's. 'Mensen bleken het te begrijpen. Na Knoflook kwamen de eerste opdrachten binnen. Een aantal daarvan is uitgevoerd, andere zitten nog in de besprekingsfase.'

    Zo praat Linster met een industrieel die zijn natuurfoto's op een heel specifieke plaats wil: op de picknicktafels waar zijn personeel eet in de zomer. Een andere opdrachtgever wil dat de fotoreeks op de grond begint en schijnbaar tot in het oneindige naar boven doorloopt.

    'Alles samen heb ik voor een paar honderd meter projecten binnen. Sommige zal ik uitvoeren met foto's uit mijn archief, voor andere zal ik natuurfoto's maken in de buurt van de opdrachtgever', zegt Linster. 'Als ik mijn gesponsorde meters klaarheb, ga ik ze bij de klant zelf ophangen.'


    Wachtzaal

    Afgelopen weekend ging Tom Linster 18,5 meter foto's ophangen in de wachtkamer van een tandarts in West-Vlaanderen. 'Wij waren meteen weg van dit originele idee. En we waren al lang op zoek naar een passende decoratie voor onze wachtzaal', vertelt de man. 'Echt duur is het niet, 50 euro per meter, al loopt het wel op wanneer je zoals wij meteen bijna 20 meter koopt.'

    'Het werk hangt hier nu enkele dagen en ik vind het heel gevarieerd: van macro's tot landschappen. Ons zoontje van drie raakt er niet op uitgekeken. Hij wil dat we bij elke foto een verhaaltje vertellen. We zijn dus nog een tijdje zoet maar wat mij betreft hebben we alle tijd, want ons stukje Green Mile mag hier eeuwig blijven hangen.'

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Cartoon

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steward sterft

    Steward Brussels Airlines sterft tijdens tussenlanding

    Lars Volkaert (36), steward bij Brussels Airlines, is plots overleden tijdens een tussenlanding van zijn vliegtuig in Kameroen. Artsen onder de passagiers probeerden hem nog te redden, maar tevergeefs.

    De collega's van Lars Volkaert, een 36-jarige steward uit Antwerpen, deden de tragische ontdekking in de nacht van vrijdag op zaterdag. Hun vliegtuig was enkele uren eerder vertrokken in de Congolese hoofdstad Kinshasa en had een tussenlanding gemaakt in Yaoundé, Kameroen. Terwijl de nieuwe passagiers opstapten, vonden de andere leden van de crew het lichaam van Lars Volckaert.

    'Onmiddellijk werd de vraag omgeroepen of er misschien een arts onder de passagiers was. Dat bleek inderdaad het geval. En die mensen hebben nog al het mogelijke gedaan om onze collega te helpen. Maar er bleek geen hulp meer mogelijk', zegt Geert Sciot, woordvoerder van Brussels Airlines.

    Zware klap

    Het lichaam van Lars Volkaert moest, volgens de procedures, van boord worden gehaald. 'De andere personeelsleden hebben nadien beslist dat zij terug zouden vliegen naar België. Dat is hun eigen keuze geweest. Gemakkelijk was dat niet, want die crew had net verschillende dagen samen doorgebracht en dat smeedt een band.'

    De dood van de 36-jarige steward betekent een zware klap voor de Belgische luchtvaartmaatschappij. 'We zijn allemaal in shock', zegt Sciot. 'Iets dergelijks hebben we nooit eerder meegemaakt. We hebben nog geen idee wat de doodsoorzaak is. Daarvoor moeten we wachten op het onderzoek dat in Kameroen wordt gevoerd. Pas als dat afgerond is, kan het lichaam naar België worden gerepatrieerd.'

    Grote familie

    Sciot benadrukt dat er niets verdachts aan de hand is en dat Lars Volkaert voor het opstijgen fit to fly was. 'Er was geen enkele reden om aan te nemen dat hij niet in staat was om te vliegen. We hebben geen enkele indicatie dat hij ziek was op het moment van de vlucht. Hadden we die wel gehad, dan zou hij gewoon niet meegevlogen zijn.'

    Volkaert was ruim drie jaar in dienst bij Brussels Airlines. Hij maakte deel uit van de eerste groep stewards en stewardessen die in 2007 door Brussels Airlines werd aangeworven zonder eerdere ervaring in de luchtvaartsector, bijvoorbeeld bij Sabena.

    Niet alleen Sciot, maar ook de collega's van Lars Volkaert reageren geschokt op het plotse en vreemde overlijden. 'Als cabin crew maak je heel wat mee. Leuke en minder leuke momenten. En dat schept een band. Hij was een deel van onze grote familie en zal erg gemist worden', liet een van zijn collega's gisteren weten.

    Als teken van sympathie vervingen heel wat stewards en stewardessen hun profielfoto op Facebook gisteren door een witte roos.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woningdelen

    Woningdelen een oplossing voor vierkantshoeves

    LANDEN - De provincie Vlaams-Brabant voerde een studie uit naar de verschillende vormen van woningdelen en publiceerde hierover het boek 'Woningdelen. Een volwaardig woonalternatief?'. Bovendien bestaan er in Vlaams-Brabant enkele projecten over woningdelen. Zo pakt de stad Landen de problematiek van de vierkanthoeves aan.


    Nieuwbouw wordt stilaan onbetaalbaar in Vlaams-Brabant. De vraag naar kleinere woningen is groot. Bestaande woningen opdelen voor familieleden gebeurt wel vaker. Maar wanneer personen of gezinnen een domicilie aanvragen op hetzelfde adres kan het wettelijk (nog) niet.

    Nochtans kan woningdelen, het opdelen van bestaande woningen of gebouwen met als doel meerdere woongelegenheden te creëren, een alternatief bieden voor de uitdagingen op de woningmarkt. Op dinsdag 11 januari wordt het boek 'woningdelen' aan de pers voorgesteld. Indra Bilsen, diensthoofd ruimtelijke ordening van de stad Landen, geeft er uitleg over oplossingen voor vierkanthoeves.

    Landen beschikt immers over een groot aantal Haspengouwse vierkantshoeves. Economisch zijn deze gebouwen dikwijls niet meer geschikt voor een landbouwfunctie. Er deden zich automatisch al enkele oplossingen voor in de streek.

    Zo is er het Aulnenhof in Walshoutem, omgebouwd tot hotel, feestzalen en restaurant. Voor hoevetoerisme kan je dan weer in de Koningsmolen in Eliksem terecht. Ook de verbouwingen van een grote vierkantshoeve in Ezemaal zullen aan de gebouwen een nieuwe functie geven.

    >> Reageer (0)



    Foto



    ZUCHEROKE
    ZUCHEROKE
    ZUCHEROKE



    Foto

    Mijn favorieten
  • CARTOONS
  • WEERBERICHT
  • KAARTSPEL
  • DAG OP DAG
  • DE HUIDIGE MAAND
  • NUTTELOZE INFORMATIE
  • 1000 LIEDJES
  • GESCHIEDENIS VAN TIENEN
  • RADIOZENDERS
  • Wesp333

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    annelies2005
    blog.seniorennet.be/annelie
    Mijn favorieten
  • DIAREEKS-
  • People painting
  • Borgloon
  • CLARA-POWERPOINTS
  • BLOGTIPS
  • b9500_karel
  • MANDY
  • Wandelgroetjes uit Borgloon
  • Natuurfreek
  • Eten en drinken

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • de westhoek
  • patje1957

  • Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    TIENEN.....TINTELENDE STAD
    Archief per maand
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!