Foto
Welkom op mijn blog!
Inhoud blog
  • September
  • Imogen Thomas
  • E. Heatherton
  • Natuur
    Gastenboek
  • Lieve groetjes vanwege DEWESTHOEK
  • :)
  • Vrolijk Paasfeest gewenst van Valerieke en familie
  • Lieve lollig leuke lentegroentjes vanwege F
  • fluisterzachte nachtgroetjes na een zonnige dag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Tiens suiker...het beste! - - - - - - Tiens suiker...het beste! - - - - - - Tiens suiker...het beste!
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    josc
    blog.seniorennet.be/josc
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Welkom op mijn blog!
    Favorieten
  • Senoirennet.be
  • Viegtuigen
  • Vlaams Gewest
  • Brussels Airlaines
  • Recepten
  • VML-Modelvliegtuigen
  • Belga
  • De Lijn
  • Gazet van Tienen
  • Ministerie van Financiën
  • NMBS
  • Routeplan
  • Staatsblad
  • Stad Tienen
  • Witte Gids
  • Stamboom
  • Beleggingsadvies
  • Routeplanner
  • Lifestyle
  • Vakantie bij Belgen in het buitenland
  • Cartoons
  • Tienen draait rond
  • Nieuws HLN
  • Sluit het gsm-abonnement als laatste af: wat met telecomabonnementen bij een overlijden?
  • Apple verwijdert WhatsApp op bevel van Chinese autoriteiten
  • Apple kondigt vier nieuwe iPads aan: “Grootste dag voor iPad sinds eerste model”
  • Laad je smartphone of laptop niet tot 100% op: zo gaan de batterijen van je toestellen langer mee
  • Jaarlijks turen we anderhalve maand op smartphone: zo kan je je schermtijd flink terugschroeven
  • Wat is het goedkoopste telecomabonnement om elke avond te kunnen streamen?
  • Google stelt nieuwe budgettelefoon van 549 euro voor: dit moet je weten over de Pixel 8a
  • REVIEW. Google Pixel 8a is een beloftevolle budgettelefoon, maar is de goedkopere Samsung Galaxy A55 een betere deal?
  • TikTok-verbod in Europa “niet uitgesloten”, zegt von der Leyen: “We weten hoe gevaarlijk app is”
  • Netflix en co passen strategie aan en dat zal je voelen in je portefeuille: “Het is gedaan met profiteren”
    Zoeken met Google


    ZUCHEROKE!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
  • Foto
    Foto
    Stamboom nog niet klaar!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    WWWWW
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    ZUCHEROKE
    TIENEN DRAAIT ROND
    Tienen - Tintelende stad - Suikerstad -mijn stad -
    10-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ticket omruilen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ingesneeuwde passagiers Brussels Airlines mogen ticket omruilen

    BRUSSEL - Brussels Airlines biedt door het winterweer reizigers met een vliegtuigticket voor vandaag de mogelijkheid aan om hun ticket om te ruilen voor een andere datum of een latere vlucht. Die actie geldt bovendien ook voor reizigers die woensdag hun vlucht gemist hebben door problemen op de weg.

    Dat meldt de luchtvaartmaatschappij woensdag in een persbericht. Brussels Airlines onderneemt naar eigen zeggen voor de vierde keer deze actie door de extreme weersomstandigheden deze winter in België.

    Reiziger kunnen voor meer informatie terecht op het nummer 078/18.88.89.

     


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tiense kweiker!!!!!!!!!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.950 km file
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Recordfile van 950 km door de sneeuw

    Door de sneeuwval deze ochtend zat het verkeer helemaal in de knoop. Om 08.40 uur stond er een ongeziene file van 950 kilometer. Rond de middag stond er nog altijd 260 kilometer file. De federale politie meldt intussen dat in Wallonië vrachtwagens van meer dan 3,5 ton de snelwegen niet meer op mogen.

    Het fileleed van deze ochtend was ongezien, meldt Touring. Het vorige filerecord is nog maar enkele weken oud, en bedraagt 520 kilometer. Het nieuwe record is dus bijna een verdubbeling. Volgens Marc Van Damme, verantwoordelijke verkeersinformatie bij de VAB is het fileleed te vergelijken met het ergste op de Franse wegen tijdens de zomer. 'Dit is vergelijkbaar met 1 augustus in Frankrijk.'

    In de provincie Antwerpen raadt de politie vrachtwagenchauffeurs aan om de snelwegen te mijden. In Wallonië is er zelfs een verbod afgekondigd.

    Alle records verbroken

    De sneeuwval begon in het westen van het land en trok verder landinwaarts. Om 06.00 uur woensdagochtend stond er al 50 kilometer file, het dubbele van normaal. Vanaf 06.45 uur explodeerde de filelengte: om 07.00 uur werd de kaap van 300 kilometer overschreden, tegen 70 kilometer normaal.

    Het fileleed vertaalde zich in files op de E314 en E40 naar Brussel, en de E313, E34 en E19 naar Antwerpen. De ring rond Antwerpen en Brussel zat potdicht. Vrachtwagens stonden vast in tunnels en op hellingen. Om 07.20 uur werd het vorige filerecord (520 kilometer) verbroken, om 8.40 uur werd een piek van 948 kilometer file genoteerd. Op een totale lengte van 3.170 kilometer snelweg betekent dit dat op bijna een derde van het snelwegennet file stond. Sommige bestuurders waren meer dan drie uur onderweg.

    De top drie van fileleed bestaat nu uit ogenblikken waar het verkeer door onverwachte sneeuw werd lamgelegd. Volgens Touring was het fileleed nog erger geweest indien de sneeuw niet op een woensdag was gevallen. Op maandagen, dinsdagen en donderdagen staan er gemiddeld meer files.

    Het Vlaams Verkeerscentrum raadt iedereen die niet echt de weg op moet aan om thuis te blijven. Verwacht wordt dat de problemen gans de voormiddag blijven duren. Wellicht zullen veel auto’s ook in panne raken op de weg.

     


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Patrick met zijn brommertje!!!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grijze garnalen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat u moet weten wanneer u nog eens grijze garnalen eet

     

    Het is een Vlaamse publiekslieveling: crangon crangon, de noordzeegarnaal of de grijze garnaal. De geirnoard of gryze geirnoard mocht u ze in haar moedertaal willen bestellen aan onze kust. De noordzeegarnaal is momenteel niet bedreigd. En Vlaamse vissers hebben de jongste jaren flinke inspanningen gedaan om dat zo te houden. Maar jammer genoeg is dat slechts het begin van een lang, complex, maar boeiend verhaal.

     

     De grijze garnaal is zowat het veldrijden op het buffet van het zeerijk. Belgen en Nederlanders zijn er dol op. Duitsers, Engelsen, Noord-Fransen en Denen lusten ze ook nog wel en de rest van de wereld "does not give a fuck" zoals een Engelse trawlerman het ons schetste.  

     

     Het moet gezegd: de Vlaamse garnaalvissers doen de jongste jaren erg hard hun best om hun imago te verbeteren en een beter en duurzaam product af te leveren, zonder additieven. Zo is er de Purus-garnaal, gevangen in onze wateren.  

     

     Feit is dat als ze vier jaar geleden hun lot niet in eigen handen hadden genomen, de Vlaamse garnaalvissers waarschijnlijk niet meer zouden bestaan. Door het oprichten van een coöperatieve vloeien de opbrengsten terug naar de vissers, die gegarandeerd een minimumprijs krijgen voor hun garnalen, zelfs wanneer de marktprijs keldert.  

     

     De methode met de garnaalpulskor moet een alternatief vormen voor de traditionele garnaalvangst. Die levert immers een aanzienlijke bijvangst aan kleine visjes op en zorgt bovendien voor een gevoelig verlies aan tong en schol. De garnaalpulskor laat de garnaal door kleine elektrische prikjes opspringen, zodat die kunnen opgevangen worden door een net dat boven en niet op de bodem vist.  

     

     Niemand weet eigenlijk waarom de grijze garnalen begin 2008 plots verdwenen, net zo min als er een echt sluitend antwoord is op de vraag waarom er in het najaar van 2009 in overvloed waren. Volgens sommige wetenschappers is het water van de zee te warm geworden, waardoor de garnaal naar koelere, voedingsrijkere oorden verhuisd is. De vissers zagen het anders: de grijze garnalen waren opgegeten door de vissen die ze niet meer mogen vangen orakelden enkele onder hen in de krant. Het was dus eigenlijk de schuld van de wetenschappers.  

     

     De enige echte duurzame oplossing, zeker voor de Noordzee, is een moratorium op visvangst. Dat moratorium moet toelaten dat het evenwicht zich in de compleet leeggeplunderde en omgeploegde Noordzee herstelt. Om dat echt goed te doen, moet zo'n totaal visverbod minstens vier jaar duren. Zo'n moratorium klinkt onwaarschijnlijk nu. Maar als het er niet van komt, dan zullen dieren zoals garnalen straks het enige zijn dat nog uit onze zeeën wordt gehaald.  

     

     Waarom naar Marokko? Omdat volgens de sector de prijs van de grijze garnaal zou verdrievoudigen mocht ze in België of Nederland worden gepeld. Een geoefende hand doet ongeveer een uur over het pellen van een kilo grijze garnalen en houdt dan 300 gram over.  

     

     Elke week rijden tientallen vrachtwagens naar Marokko met pelgarnalen in de koeling. De trip duurt zes dagen, en in principe zijn de noordzeegarnalen dus al zeker tien dagen oud voor ze consument bereiken. Per jaar komt vanuit de pelstations ongeveer negen miljoen kilo noordzeegarnalen terug naar de verwerkende bedrijven in Nederland.  

     

     Om het bacteriële bederfproces tegen te gaan wordt voornamelijk benzoëzuur (E210) gebruikt. Benzoëzuur is als conserveermiddel omstreden, omdat het onder bepaalde omstandigheden in combinatie met ascorbinezuur (vitamine C) deels kan worden omgezet in het giftige benzeen. Benzeen is een carcinogene stof. Blootstelling aan hoge doses benzeen leidt tot chromosomale afwijkingen en schade aan de beenmergcellen, maar niet rechtstreeks tot leukemie.  

     

     Een aantal jaar geleden ontdekten journalisten van het Nederlandse blad Vrij Nederland dat "de handelaren erg ver gaan in het beschermen van de markt en er niet voor terugdeinzen om vissers en ambtenaren te intimideren". De groothandelaars sleurden Vrij Nederland voor de rechter. En verloren de zaak. Volgens de rechter mochten de journalisten schrijven dat "deze oligopolie-houders de prijzen voor de vissers kunstmatig laag en voor de consumenten hoog houden, het gebruik van pelmachines tegenhouden, de smaak verpesten en de gezondheid bedreigen  

     

    Er is geen enkel zeeproduct waar de Vlaming meer geld aan geeft. In 2004 was dat gemiddeld 10 euro per persoon per jaar voor gepelde grijze garnalen en nog eens drie euro aan ongepelde in de winkel. Wat we aan tomate-crevettes in restaurants spenderen zit daar niet eens in.

    Op twee staan overigens mosselen, op drie gerookte zalm en op vier verse (nu ja) kabeljauw. Al bij al kochten we per persoon gemiddeld voor 121 euro aan vis, garnalen en mosselen in de winkel.

    Noordzeegarnaal is als veldrijden
    "De Belgische grijze noordzeegarnaal is een onovertroffen lekkernij" pochen ze met recht en rede op de site van het VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, dat ons gisteren overigens opbelde wegens niet echt gelukkig met deze reeks op HLN.BE die "de visserij in een slecht daglicht stelt."

    De grijze garnaal is zowat het veldrijden op het buffet van het zeerijk. Belgen en Nederlanders zijn er dol op. Duitsers, Engelsen, Noord-Fransen en Denen lusten ze ook nog wel en de rest van de wereld "does not give a fuck" zoals een Engelse trawlerman het ons schetste. Dat weerspiegelt zich dan ook in de cijfers. Met een jaarlijkse aanvoer van 25 tot 35.000 ton verbleekt de noordzeegarnaal in bij wat er wereldwijd aan andere garnalen wordt gevist: 3,4 miljoen ton.

    Imago
    Op dit moment zijn er nog zo'n twintigtal Belgische kotters die op grijze garnalen vissen. Vijf jaar geleden telde de Vlaamse garnaalvloot nog meer dan 30 schepen. In totaal vissen 600 boten in Europa op noordzeegarnalen.

    Het moet gezegd: de Vlaamse garnaalvissers doen de jongste jaren erg hard hun best om hun imago te verbeteren en een beter en duurzaam product af te leveren, zonder additieven. Zo is er de Purus-garnaal, gevangen in onze wateren.

    Purus
    Een deel van de Vlaamse garnaalvissers koos er in 2006 voor om hun product als erkend streekproduct op de markt te brengen, onder de merknaam Purus. Van een Purus weet je zeker dat ze niet langer dan 24 uur aan boord van een schip geweest is, en dat ze 6 tot 8 dagen goed blijft zonder de toevoeging van kleur- en smaakstoffen of chemische bewaarmiddelen. Ze worden verpakt onder beschermende atmosfeer, wat er op neerkomt dat gewone lucht vervangen wordt door een mengsel van koolzuurgas en stikstofgas. Klinkt gevaarlijk, maar is het absoluut niet.

    Lot
    Feit is dat als ze vier jaar geleden hun lot niet in eigen handen hadden genomen, de Vlaamse garnaalvissers waarschijnlijk niet meer zouden bestaan. Door het oprichten van een coöperatieve vloeien de opbrengsten terug naar de vissers, die gegarandeerd een minimumprijs krijgen voor hun garnalen, zelfs wanneer de marktprijs keldert.

    85 procent komt uit buitenland
    Visserij in Vlaanderen is een kmo-activiteit. De sector is goed voor amper 0,04 procent van het bruto nationaal product. De zeevisserij telt hooguit 900 werknemers, van wie 700 erkende zeevissers. Het aandeel van Vlaanderen in het Europese visquotum bedraagt 2,3 procent, wat ons niet echt tot een grote 'player' maakt.

    De Belgische vissers zijn gespecialiseerd in tong en schol, die ze vooral vangen in de Ierse Zee. Maar de aanvoer van verse vis in de havens van Zeebrugge, Oostende en voor een klein deel in Nieuwpoort (garnalen) betekent nog geen 15 procent van het totale visverbruik in België. Die consumptie bedroeg in 2007 nog 769 miljoen euro of acht keer meer dan de omzet van de Vlaamse visserij (90 miljoen euro). De Belg eet dan ook in hoofdzaak gekweekte en/of ingevoerde vis.

    Per dag verbruikt een boot 4.000 liter diesel
    De Vlaamse vissers beschikken over een beperkte zone aan eigen territoriale wateren. Ze moeten dan ook naar de vrije visgronden uitwijken, onder meer de Ierse Zee. Dat kost twee dagen extra varen. Elke dag verbruikt een boot gemiddeld 4.000 liter diesel.

    Het zal dus moeten komen van niche-producten, zoals de duurzame, dicht bij huis gevangen garnaal. De vissers zijn zich bewust van een nieuwe generatie consumenten die niet om het even wat in hun mond stoppen, en als ze iets eten willen weten dat ze daarmee de toekomst van hun kinderen niet torpederen. Een mooi initiatief is bijvoorbeeld het project 'pulskor'.

    De pulskor

    De methode met de garnaalpulskor moet een alternatief vormen voor de traditionele garnaalvangst. Die levert immers een aanzienlijke bijvangst aan kleine visjes op en zorgt bovendien voor een gevoelig verlies aan tong en schol. De garnaalpulskor laat de garnaal door kleine elektrische prikjes opspringen, zodat die kunnen opgevangen worden door een net dat boven en niet op de bodem vist.

    De resultaten zijn bemoedigend, maar ver van ideaal. De bijvangst is met 35 procent afgenomen, maar ze is er nog wel. En het project is, in alle eerlijkheid, niet echt uit zorg voor het milieu ontstaan, maar uit een harde economische realiteit. Door het feit dat de garnaalvisserij zoveel bijvangst genereert, worden de quota voor platvissen naar beneden bijgesteld. In 2006 betekende dat bijvoorbeeld dat er 15 procent minder schol en 5 procent minder tong mocht worden opgehaald uit de Noordzee, net de twee favoriete 'targets' van de Vlaamse vloot.

    Fijn, maar klein
    Een ander, wat ons betreft bijzonder lovenswaardig initiatief, is op ieder doosje garnalen zetten van welke boot en schipper ze komen en wanneer de garnalen gevangen werden. Dat is iets wat op elk zeeproduct moet komen. Technologisch een koud kunstje vandaag de dag.

    De kleinschaligheid van de Vlaamse garnaalvisserij maakt ze wel erg kwetsbaar. Dat bleek begin 2008, toen de vangst gewoonweg stopgezet moest worden wegens geen garnalen. Niemand weet eigenlijk waarom de grijze garnalen plots verdwenen, net zo min als er een echt sluitend antwoord is op de vraag waarom er in het najaar van 2009 in overvloed waren.

    Schuld van de wetenschappers
    Volgens sommige wetenschappers is het water van de zee te warm geworden, waardoor de garnaal naar koelere, voedingsrijkere oorden verhuisd is. De vissers zagen het anders: de grijze garnalen waren opgegeten door de vissen die ze niet meer mogen vangen orakelden enkele onder hen in de krant. Het was dus eigenlijk de schuld van de wetenschappers. U kunt er eens mee lachen, maar in feite is dit een griezelige filosofie, en eentje die we tegenkwamen in alle vissersgemeenschappen, de hele wereld rond.

    Moratorium
    Het doet in ieder geval twijfelen aan de oprechtheid van de vissers voor een echt duurzame aanpak van hun beroep. De hierboven aangehaalde pogingen van de Vlaamse vissers kunnen we alleen maar aanmoedigen, maar het blijft zo dat elke vorm van commerciële bodemvisserij anno 2010 leidt tot de uitroeiing van volledige ecosystemen. De enige echte duurzame oplossing, zeker voor de Noordzee, is een moratorium op visvangst.

    Oesters
    Dat moratorium moet toelaten dat het evenwicht zich in de compleet leeggeplunderde en omgeploegde Noordzee herstelt. Om dat echt goed te doen, moet zo'n totaal visverbod minstens vier jaar duren. Dat zou kunnen toelaten dat de wilde oesterbedden een kans hebben op terugkeren. Die 'vergeten' oesterbedden waren de basis waarop de rijkdom van de Noordzee ontstond. Op kaarten uit de 19de eeuw staan natuurlijke oesterbedden van 200 kilometer lang voor de kust van Nederland en Duitsland. De bodemvisserij had ze al compleet verwoest voor het begin van WO II.

    Met de oesterbedden verloor de Noordzee voor een groot stuk de capaciteit om zichzelf te reinigen. Ze werd ook de troebele, modderige zee die we nu kennen. Doordat er minder zonlicht tot de bodem geraakte, verdween ook de rest van de bodemflora, en veel van de beesten die daar leefden. Vissersboten die met sleepnetten de bodem omploegden versterkten dat effect alleen maar. Ze bannen is dan ook vanzelfsprekend wil zo'n moratorium enig nut hebben. Anders begint alles gewoon opnieuw.

    Zo'n moratorium klinkt onwaarschijnlijk nu. Maar als het er niet van komt, dan zullen dieren zoals garnalen straks het enige zijn dat nog uit onze zeeën wordt gehaald.

    Hollanders
    De aanvoer van de relatief koosjere Vlaamse garnalen, 266 ton in 2008, 200 ton in 2007, dekt in de verste verte niet de vraag naar de lekkernij. Zeker 3.500 ton wordt ingevoerd, voornamelijk uit Nederland. Bij meer dan 90 procent dus van de door ons geconsumeerde grijze garnalen, kunnen flink wat vragen worden gesteld. Die garnalen liggen vaak al vier dagen op de boot voor ze gelost worden.

    En dan gaan ze richting Marokko om gepeld te worden. Er zijn ondertussen pelmachines met redelijke resultaten, maar die zijn nog niet performant genoeg om die trip naar het lageloonland te vermijden.

    Waarom Marokko?
    Waarom naar Marokko? Omdat volgens de sector de prijs van de grijze garnaal zou verdrievoudigen mocht ze in België of Nederland worden gepeld. Een geoefende hand doet ongeveer een uur over het pellen van een kilo grijze garnalen en houdt dan 300 gram over.

    Uit en thuis in zes dagen
    Onder Nederlands management zijn inmiddels meer dan 4.000 pelsters in Marokkaanse ateliers aan de slag. Elke week rijden tientallen vrachtwagens naar Marokko met pelgarnalen in de koeling. De trip duurt zes dagen, en in principe zijn de noordzeegarnalen dus al zeker tien dagen oud voor ze consument bereiken. Per jaar komt vanuit de pelstations ongeveer negen miljoen kilo noordzeegarnalen terug naar de verwerkende bedrijven in Nederland.

    Additieven à gogo
    Garnalen die gevangen zijn, krijgen zwarte vlekken. Om deze verkleuring tegen te gaan, wordt vaak natriummetabisulfiet (E223) toegevoegd. In américain, gehakt en andere vleeswaren is dat al sinds 1998 in België verboden. In 2005 ontdekte Test Aankoop overigens dat het nog steeds in één staal gehakt op zes sulfiet aanwezig was. Op schaaldieren mag het gek genoeg nog wel gebruikt worden.

    E210
    Om het bacteriële bederfproces tegen te gaan wordt voornamelijk benzoëzuur (E210) gebruikt. Benzoëzuur is als conserveermiddel omstreden, omdat het onder bepaalde omstandigheden in combinatie met ascorbinezuur (vitamine C) deels kan worden omgezet in het giftige benzeen. Benzeen is een carcinogene stof. Blootstelling aan hoge doses benzeen leidt tot chromosomale afwijkingen en schade aan de beenmergcellen, maar niet rechtstreeks tot leukemie.

    E201, E211 & E223
    Naast benzoëzuur wordt om bederf van grijze garnalen te voorkomen sorbinezuur (E200), de zouten kaliumsorbaat (E201, tegen schimmelvorming) en natriumbenzoaat (E211), en het eerder al aangehaalde E223 gebruikt. E211 is het natriumzout van benzoëzuur en evenzeer kankerverwekkend in combinatie met ascorbinezuur. Onderzoekers van de Sheffield Universiteit brengen het gebruik van natriumbenzoaat daarnaast in verband met celbeschadigingen en ADHD. Het wordt ook in België nog gebruikt in sommige frisdranken.

    E330 en E621
    E201, E211, E200 en E223 werken effectiever in een zuur milieu. Daarom voegt men ook citroenzuur (E330) toe aan gepelde garnalen. Ook E621, de smaakversterker mononatriumglutamaat, wordt al wel eens aan gepelde garnalen toegevoegd. E621 wordt in verband gebracht met hoofdpijn, tintelingen, versnelde hartslag en maag- en darmklachten.

    Van mononatriumglutamaat wordt ook wel beweerd dat het slecht is voor de hersenen. Het zou mee verantwoordelijk zijn voor vele van de gevallen van ADH, ADHD, PDD-NOS en autisme. Wetenschappelijk is daar nog geen sluitend bewijs voor.

    Antibiotica
    Er is zelfs al chlooramfenicol gevonden in grijze garnalen. Chlooramfenicol is een synthetisch antibioticum met ernstige bijwerkingen, en wordt daarom in de geneeskunde vooral gebruikt bij levensbedreigende infecties zoals cholera. Het kan leiden tot misvormde baby's en orgaanfalen.

    Op het pakje
    De normen voor additieven in grijze garnaal worden afgesteld op een bewaartijd van 20 dagen onder gekoelde omstandigheden. Het gebruik van deze additieven moet steeds vermeld staan op het etiket van gepelde garnalen, maar bij niet gepelde garnaal die in bulk verkocht wordt, heeft men er als consument het raden naar.

    Controle
    Bedrijven moeten door middel van geregelde zelfcontrole kunnen bewijzen dat ze zich aan de EU-verordeningen voor voedselveiligheid houden. Onaangekondigde controles worden uitgevoerd door het Federaal Voedselagentschap (FAVV) en de consumentenorganisatie Test Aankoop. Ze toetsen af op wat toegelaten is. Wat niemand echter weet, is wat al die additieven op lange termijn met je doen als ze zich opstapelen in je lichaam.

    Intimidatie
    Een aantal jaar geleden ontdekten journalisten van het Nederlandse blad Vrij Nederland dat "de handelaren erg ver gaan in het beschermen van de markt en er niet voor terugdeinzen om vissers en ambtenaren te intimideren". De groothandelaars sleurden Vrij Nederland voor de rechter. En verloren de zaak. Volgens de rechter mochten de journalisten schrijven dat "deze oligopolie-houders de prijzen voor de vissers kunstmatig laag en voor de consumenten hoog houden, het gebruik van pelmachines tegenhouden, de smaak verpesten en de gezondheid bedreigen".

    Prijsafspraken
    De Europese Unie heeft de noordzeegarnalenhandel ook in het vizier. Tot twee keer toe de afgelopen tien jaar beschuldigde ze een aantal garnalenproducenten ervan de garnaalprijs kunstmatig hoog te houden door afspraken daarover te maken. Ze liet invallen uitvoeren bij verschillende producenten in Nederland, Duitsland en Denemarken.

    "Angst regeert bij vissers"
    "De garnalensector is net het Wilde Westen. De angst regeert. Vissers leveren aan vaste handelaren omdat ze bang zijn dat ze anders hun garnalen niet kwijt kunnen", getuigden betrokkenen in de Nederlandse pers. De Europese Commissie verdenkt een aantal garnalenhandelaren van het kunstmatig hoog houden van de prijs door het maken van afspraken. Volgens de kartelwaakhond werden de te vangen hoeveelheden van tevoren afgesproken en werd ook bepaald voor welke prijs de grijze garnalen zouden worden verkocht.

    De prijs zakte daarna flink, waardoor veel garnalenvissers veel meer gingen aanvoeren. Dat drukte de prijs nog meer. "En toen kwamen de groothandelaren met contracten", vertelt een garnalenvisser. "Zij boden 30 tot 40 eurocent per kilo ongepelde garnalen meer voor de contractgarnalen dan voor de garnalen die via de veiling werden verhandeld."

    "Ze willen het zelf"
    Volgens de betrokken groothandelaren is het juist de wens van de vissers zelf om op contract te vissen: "Ze stellen jaarlijks een visplan op waarbij een en ander wordt verdeeld. We bepalen samen met de vissers de prijs en hebben een garantieprijs waar we niet onder gaan. Als vissers niet gelukkig zijn met de gang van zaken, dan kunnen ze zo het contract opzeggen. We hebben dit systeem nu een jaar of vier en het werkt heel goed."

    Op de garnalenboten klinkt dat enigszins anders: "De angst regeert. Veel vissers zijn bang dat ze hun garnalen niet kwijtraken als ze ze niet aan een van de grote spelers verkopen. Dus kiezen ze voor zekerheid." (mvl)

     

     


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Politie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Politie gaat in hele land staken

     

    De vakbonden van de politie breiden de stakingsaanzegging die eerder werd ingediend voor de zes Brusselse politiekorpsen, uit naar het hele land. Dat deelde Jan Adam, secretaris van ACV Openbare Diensten, woensdag mee namens het gemeenschappelijk vakbondsfront.

    "De huidige stakingsaanzegging wordt ingetrokken en er wordt een nieuwe stakingsaanzegging ingediend voor het hele grondgebied", zei Adam. "Dat wil zeggen dat we binnen de veertien dagen weer aan tafel moeten zitten om te onderhandelen. Als er dan geen resultaat is, komen er acties."

    "Concrete maatregelen zijn er niet"

    Adam zei dat er tijdens het onderhandelingscomité, waar naast de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken ook de politietop vertegenwoordigd was, naar het personeel toe enkel "op lange termijn" toezeggingen werden gedaan. "Maar concrete maatregelen zijn er niet."

    Adam maakt zich vooral ongerust over de afbouw van het personeel, die zou verdergezet worden. Het is nog niet duidelijk wanneer het nieuwe onderhandelingscomité zal plaatsvinden.

    De vakbonden van de politie hadden twee weken terug een stakingsaanzegging ingediend voor het personeel van de Brusselse politiekorpsen. Ze klaagden de veiligheidsproblematiek aan in Brusselse probleemwijken.


    Philip Van Hamme van de politievakbond NSVP had eerder al verklaard dat de maatregelen om de onveiligheid in Brussel aan te pakken een "broekzak-vestzak-operatie" wordt. Hij noemde de maatregelen rond de aanwerving van Brusselse agenten "een maat voor niets". (belga/mvdb)

     

     


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valentijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Station Kumtich

    Politici dringen aan op heropening station Kumtich

    Tienen - Volksvertegenwoordigers Katrien Partyka (CD&V) en Marcel Logist (SP.A) vragen aan de NMBS de heropening van de treinhalte te Kumtich.

    Volgens een recente verklaring van de NMBS wordt op lijn 36 Tienen-Leuven enkel een nieuw station te Haasrode-researchpark gepland. Voor de heropening van andere haltes zoals Lovenjoel of Kumtich zou er volgens een studie van de NMBS onvoldoende reizigerspotentieel zijn.

    Dat vernemen federaal volksvertegenwoordiger en eerste schepen Katrien Partyka en Vlaams volksvertegenwoordiger en burgemeester Marcel Logist . Zij zijn vragende partij voor de heropening van de halte in Kumtich. In opdracht van de Provincie en De Lijn Vlaams-Brabant werd in 2008 reeds een zeer grondige studie verricht naar trein-en-bus op de as Leuven-Tienen-Landen . De studie kwam tot de conclusie dat er een nieuw station moet komen te Haasrode en dat Lovenjoel en Kumtich heropend moeten worden omdat er voldoende reizigerspotentieel is.

    'De Provincie en De Lijn werkten erg professioneel. Zo werd voor elk bestaand station onderzocht van waar de abonnees komen, en of eventuele nieuwe (of heropende) stations voldoende reizigerspotentieel hebben. Als uit zo een studie blijkt dat er een nieuw station moet komen te Haasrode Researchpark en dat Lovenjoel en Kumtich heropend moeten worden, kan je er wel van op aan dat de voorstellen echt wel haalbaar zijn', zegt Katrien Partyka.

    'Kumtich werd in het Ruimtelijk Structuurplan Tienen geselecteerd als een belangrijke woonkern, reden waarom ook de heropening van de treinhalte er voorzien werd door de stad. Er is ongetwijfeld een belangrijk klantenpotentieel voor treinreizigers te Kumtich. De investeringskost is beperkt, er is bijvoorbeeld al een voetgangerstunnel onder de sporen', stelt Marcel Logist.                                                                                                    Raymond Billen

     


    >> Reageer (2)
    09-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brussels Airlaines
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Brussels Airlines richt nieuwe maatschappij op in Congo

     

    Brussels Airlines gaat in de lente van volgend jaar een nieuwe luchtvaartmaatschappij oprichten in Congo. De werktitel van de nieuwe maatschappij is Korongo. Ze zal opereren vanuit Lubumbashi, de tweede stad van Congo en hoofdstad van de zuidelijke provincie Katanga. Marinus Sven, de verantwoordelijke van Brussels Airlines in Kinshasa, bevestigt het project, "dat wel nog in de studiefase zit", zo wordt benadrukt.

    Betrouwbaar alternatief
    De maatschappij zou vanuit Lubumbashi vluchten inleggen naar verschillende steden in Centraal-Afrika met aansluitingen via Kinshasa naar Brussel. Lubumbashi is geografisch een belangrijke locatie om zaken te doen en als startpunt voor binnenlandse vluchten, volgens Marinus Sven. In een eerste fase zou de maatschappij over één Boeing 737 beschikken. Later komen er nog een aantal kleinere passagiersvliegtuigen bij. De bedoeling is een alternatief te bieden voor de lokale, vaak onbetrouwbare maatschappijen die op de zwarte lijst van de Europese Unie staan.
     
    Volgens de plannen moet de maatschappij in het voorjaar van 2010 operationeel zijn. Het project zou kunnen rekenen op de medewerking van de overheden van België en Congo.
     
    Stille dood
    Met Korongo is Brussels Airlines niet aan zijn proefstu. Een eerder soortgelijk project, AirDC, stierf anderhalf jaar geleden een stille dood nadat de investeerders, Brussels Airlines en de Congolese luchtvaartmaatschappij Hewa Bora Airlines, het niet eens raakten over de verdere plannen. (belga/vsv/eb)

     


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwaar offensief voorspeld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    NAVO waarschuwt taliban én Afghaanse burgers voor zwaar offensief

    KABOEL - De NAVO heeft de taliban-strijders in Afghanistan dinsdag opgeroepen de wapens neer te leggen en burgers gewaarschuwd 'zich schuil te houden', nu Amerikaanse en Afghaanse troepen zich voorbereiden op een groot offensief in de provincie Helmand, in het zuiden van het land.

    De burgerchef van de NAVO, Mark Sedwill, zei dat de autoriteiten voorbereid zijn op een grote toestroom van vluchtelingen uit Marjah, de grootste stad in Helmand waar nu nog de taliban de dienst uit maken.

    Inmiddels zouden zeker 164 gezinnen het gebied hebben verlaten. Een Afghaans gezin bestaat gemiddeld uit zes personen. In het gebied wonen rond de tachtigduizend mensen. Volgens getuigen weerhouden de taliban mensen ervan te vluchten. Mensen die dinsdagochtend met wat bezittingen de stad wilden verlaten, kregen van de opstandelingen te horen dat ze beter naar huis konden terugkeren omdat op en langs de uitgaande wegen mijnen waren neergelegd.

    Sedwill zei dat er voorbereidingen zijn getroffen om na de militaire operaties de openbare diensten in het gebied te verbeteren en het gezag van de Afghaanse regering te herstellen.
    Gedacht wordt dat de opstandelingen in dit gebied voet aan de grond konden krijgen wegens onvrede onder de burgerbevolking over corruptie in de regering van president Hamid Karzai en het falen van diezelfde regering om openbare voorzieningen aan te leggen na acht jaren van verwoestende oorlogvoering.                   loa (ap)

     


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tienen - Carnaval

     

    Kermis van 13 tot en met 21/02

    Carnavalstoet op 13/02 om 14h11

    Jaarmarkt op 16/02 vanaf 08h00

    Kweikerworp op 16/02 om 11h11

     

    Tijdens de krokusvakantie zakken 50 kermisattracties af naar Tienen. De kermis opent op zaterdag 13 februari '10 om 14.00 uur. De aftrap wordt gegeven met de carnavalstoet om 14.11 uur. Op dinsdag 16 februari '10 is het jaarmarkt en zijn er mooie prijzen te winnen met de Tiense Kweikerworp.

    Van zaterdag 13 t/m zondag 21 februari '10 zetten de foorkramers hun attracties op in Tienen. De bezoekers kunnen zich o.a. wagen aan een  ritje in de 'botsauto's', rondjes draaien op de 'Lambada' en de 'Shaker' of een leuke prijs winnen aan één van de vele kermiskramen. De allerkleinsten kunnen hun hartje ophalen met de splinternieuwe 'Buggy' op de Kalkmarkt. En wie stalen zenuwen heeft, kan plaatsnemen in de 'Spooktrein'. 

    Op dinsdag 16 februari '10 kan je vanaf 08.00 uur gezellig kuieren langs de jaarmarkt. Om 11.11 uur kunnen de kinderen mooie prijzen winnen tijdens de Tiense Kweikerworp vanop het balkon van het stadhuis. Verzamelen geblazen voor de ingang op de Grote Markt.

    CARNAVALSTOET

    Raeymaeckersvest - Astridvest - Broekstraat - Peperstraat - Minderbroedersstraat - Torsinplein - Lombardstraat - Kapucijnenplein - Kapelstraat - O.L.V.-Broedersstraat - Nieuwstraat - Kalkmarkt - Grote Markt - Gilainstraat - Kliniekstraat - Oude Leuvensestraat - Raeymaeckersvest - Leuvensestraat - Grote Markt.

    VERHUIS VRIJDAGMARKT

    De vrijdagmarkt verhuist op 12 en 19 februari '10 naar de andere kant van de Grote Markt (zijde Suikermuseum).

    [Auteur: Julie Mertens]

     

     

     

     


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De schande van

    De schande van Financiën

    De VRT zond gisterenavond op Canvas de lang verwachte Panorama-reportage ‘Het failliet van Financiën’ uit. Het werd een onthutsende reportage over de dramatische gang van zaken bij de federale overheidsdienst Financiën als gevolg van politieke benoemingen en afrekeningen. Hierdoor zou Financiën jaarlijks circa 30 miljard euro aan inkomsten mislopen. Professor Michel Maus van de VUB schat de zwarte economie in ons land immers op zo’n 21 procent van het bruto binnenlands product. Ter vergelijking, in de VS zou het gaan om 9 procent, in Nederland om 12 procent en in Duitsland en Frankrijk om 14 procent.

    Omdat
    Didier Reynders - die elke medewerking aan de reportage weigerde - nu al tien opeenvolgende jaren minister van Financiën is, kan men hem dat persoonlijk ten kwade duiden. Maar Reynders niet alleen, hij was nooit alleen minister, hij was slechts een van de vijftien ministers in de twee regeringen Verhofstadt van liberalen en socialisten en is nog altijd maar een van de vijftien ministers in de regering Leterme van christendemocraten, liberalen en socialisten. Indien Reynders zijn werk niet heeft gedaan, dan zijn al deze partijen mee schuldig omdat ze Reynders lieten begaan. De beschuldiging slaat in het bijzonder op MR en PS omdat zij, zoals men duidelijk kon zien in de reportage, hun machtsstrijd tot in de top van Financiën uitvechten.

    Hans D’Hondt, tot voor kort de kabinetschef van Yves Leterme, is de nieuwe baas van Financiën. Kan hij de situatie keren? We mogen het hopen. De Belgische fiscale druk is zowat de hoogste van de wereld. Toch loopt de fiscus circa 30 miljard euro aan belastinginkomsten mis. Dat betekent dat er een grote discriminatie is van de werknemers waarvan de inkomsten gekend zijn en die derhalve niet kunnen frauderen. Dat betekent dat de FOD Financiën haar prioriteiten moet verleggen en vooral zelfstandigen, vrije beroepen, managementvennootschappen en bedrijven moet controleren; in het bijzonder de 31.000 die zelfs helemaal géén aangifte doen.

    Mocht Financiën er wel in slagen om de 30 miljard euro te innen, dan zouden de financiële problemen van onze verschillende overheden meteen opgelost zijn, dan zou er wél geld zijn voor de pensioenen en om de putten in de wegen snel weg te werken. Men zou er ook de personenbelasting mee kunnen verlagen en zo onze bedrijven meteen competitief kunnen maken. Want het blijft natuurlijk wel zo dat wij pas personenbelasting kunnen betalen nadat we - uiteraard in ruil voor ons werk - dat geld eerst van onze bedrijven hebben gekregen.

    Eric Donckier

     


    >> Reageer (0)
    08-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Serena
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gewest pakt wegen aan

    Gewest pakt wegen aan in Vissenaken en Tienen-Bunsbeek

    Tienen - Minister Crevits kondigt onderhoud aan fietspaden aan de weg Tienen-Winge aan. Ook tussen Tienen en Bekkevoort is onderhoud gepland (plus een fietsoversteek en kruispunten) in het najaar 2010.

    Minister Hilde Crevits (CD&V) laat aan volksvertegenwoordiger Tom Dehaene (CD&V) weten dat er beterschap op komst  is voor de gewestweg Tienen-Winge. Citaat: 'Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt werk van de gewestwegen die sinds januari 2009 van de provincie zijn overgekomen. Zo is recent door de afdeling Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant in samenwerking met Riobra, op de voormalige provincieweg N223 Tienen - Sint-Joris Winge het structureel onderhoud van de fietspaden tussen de Helstraat te Binkom (Lubbeek) en de Waterstraat te Vissenaken (Tienen) aanbesteed ter waarde van 1,4 miljoen euro ten laste van het Vlaamse Gewest.'

     Om een overzicht te krijgen op de diverse behoeften op de N29, heeft een overleg plaatsgevonden met de diverse gemeentebesturen Tienen, Glabbeek, Kortenaken, Bekkevoort, de provincie en het gewest..

    Daaruit vloeien volgende acties voort:

    1. Doortocht en rioleringswerken van de Diestersteenweg te Tienen (vak vanaf brandweer-kazerne - Diestse Poort (Vesten).. Ter hoogte de brandweerkazerne en het kruis-punt met Deelberg / Houtemveldweg kruist een functionele fietsroute de gewestweg en wordt een poorteffect met fietsoversteek voorzien. De studie wordt aangevat en het project wordt opgenomen in het meerjarenprogramma.

    2. Het structureel o­nderhoud vanaf de brandweerkazerne te Tienen tot aan de bebouwde kom te Bunsbeek (Glabbeek). Gezien de bijzonder slecht toestand van de verharding wordt een aan-besteding voorzien in het voorjaar 2010 met de uitvoering ervan in het najaar 2010.

    3. Aanleg van vrijliggende fietspaden tussen Bunsbeek en Glabbeek, in samenwerking met rioleringswerken ten laste van Aquafin. De bespreking met Aquafin aangaande de precieze termijndefiniëring van dit project is nog gaande.

    4. Het kruispunt met de Klipgaardestraat op de grens tussen Waarode (Kortenaken) en Molenbeek-Wersbeek (Bekkevoort) en het kruispunt met de Eugeen Coolsstraat te Bekkevoort, zijn kruispunten die voor verbetering vatbaar zijn. Deze zullen worden o­nderzocht op de Provin-ciale Commissie voor Verkeersveiligheid en na dit advies, worden uitgevoerd.

    5. De aansluiting van de N29 met de N2 Leuven-Tienen ter hoogte van het op- en afritten-complex en aansluiting op N2 en N29. Dit kruispunt wordt mee bestudeerd in het dossier herinrichting N2 Bekkevoort - Assent.

    6. Het structureel o­nderhoud van de fietspaden in betonstraatstenen tussen de N2 en Eugeen Coolstraat te Bekkevoort. Dit wordt uitgevoerd in het kader van het structureel o­nderhoud van de fietspaden.                                                                                          Raymond Billen

     


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Walvisvaarders
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Walvisvaarders en actievoerders botsen weer

    SYDNEY - Voor de tweede keer dit jaar is een schip van de activistische organisatie Sea Shepherd in botsing gekomen met een Japanse walvisvaarder. Dat gebeurde zaterdag in het water rond de Zuidpool. De confrontaties tussen de walvisvaarders en de activisten worden steeds grimmiger.

    Bij de botsing raakte niemand gewond. Beide partijen beschuldigden elkaar ervan het ongeluk te hebben veroorzaakt.

    De activisten zaten op het schip Bob Barker, vernoemd naar een Amerikaanse televisiepresentator die de organisatie miljoenen heeft gegeven om het schip te kunnen kopen. Volgens de Japanners werd de botsing veroorzaakt doordat de activisten plotseling naar de walvisvaarder stuurden om flessen stinkend zuur op het dek te gooien.

    Op een video die vanaf de Bob Barker is geschoten is te zien dat de schepen met hoge snelheid naast elkaar varen. Het Japanse schip lijkt weg te draaien, maar stuurt dan opeens richting de Bob Barker. Door opspattend water is de botsing niet te zien, wel is een luide knal te horen voordat de schepen uit elkaar gaan.

    Door de botsing heeft de Bob Barker een gat van 1,10 meter in doorsnede, zei Sea Shepherd-oprichter Paul Watson. Het gat zit boven de waterlijn en vormt geen bedreiging voor het schip. De walvisvaarder zou lichte schade hebben.

    Op 6 januari werd de Bob Barker nog ingezet om de bemanningsleden van de Ady Gill te redden. De high tech boot was gebotst met een Japanse walvisvaarder en zonk een dag later.

    De Bob Barker had de Japanse schepen zaterdag gelokaliseerd en besloot een schip te volgen waar de walvissen worden verwerkt tot vlees. De bedoeling was dat de harpoenschepen de boot zo niet konden bereiken. Daarop zouden de harpoenschepen rond de Bob Barker zijn gaan varen, waarbij ze rakelings langs de boeg kwamen. Uiteindelijk werd het schip volgens Watson expres geraakt. Volgens de Japanners kwam de Bob Barker te dicht in de buurt, probeerden de walvisvaarders nog weg te varen en lukte dat niet.

    Sea Shepherd botst al jaren met Japanse walvisvaarders. Internationaal is afgesproken niet meer voor commerciële doeleinden op walvissen te jagen. Japan beweert echter dat de walvisvaarders met wetenschappelijk onderzoek bezig zijn.

    De autoriteiten van Australië en Nieuw-Zeeland hebben beide kanten meerdere keren opgeroepen rustiger aan te doen, omdat hulp ver weg is als het een keertje mis gaat.  svh (AP)

     


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Helikopter
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hondenafschrikker
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Britse postbodes krijgen 'hondenafschrikker'

     

    In Groot-Brittannië worden elke week niet minder dan 92 postbodes aangevallen door een hond. Van het goede te veel, vonden ze bij de Royal Mail en daar wordt nu een mouw, of een broekspijp, aan gepast.

    Vierduizend aanvallen
    De postbodes krijgen eerlang een toestelletje dat een geluid maakt dat honden moet afschrikken. Het postbedrijf heeft dat besloten nadat bleek dat vorig jaar bijna vijfduizend postbodes zijn aangevallen. Dat is een vijfde meer dan het jaar voordien.

    Proef
    Op dit moment wordt het apparaat uitgetest door een groep postbodes. Als het goed blijkt te werken, krijgt ieder brievenbesteller een 'hondenafschrikker'. (eb)

     

     


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Serena
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze dochter is gelukkig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Openbaar vervoer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Openbaar vervoer wordt duurder

    Het openbaar vervoer wordt duurder. Zowel de NMBS als de vervoersmaatschappij De Lijn zal zijn tarieven verhogen.

    Bij De Lijn zullen de losse tickets op de bus duurder worden. Ook de prijzen voor abonnementen stijgen. Een Buzzy Pazz, waarmee jongeren onbeperkt kunnen reizen, of een Omnipas, een gelijkaardig systeem voor volwassenen, zullen binnenkort 2,5 procent meer kosten.

    Bij de NMBS worden de treintickets gemiddeld zo'n 0,57 procent duurder. Ook zijn er enkele wijzingen in het aanbod. Kinderen tot 12 jaar zullen voortaan zonder uurbeperking gratis kunnen reizen. De tickets 'Dag aan zee' en 'Dag aan de Ardennen' zullen verdwijnen. Ook de 50-procent-verminderingskaart zal niet langer te koop zijn.

    Sms

    De enige manier om de kosten te drukken is voor door de tickets te betalen per sms. Reizigers van De Lijn kunnen bijvoorbeeld een berichtje sturen met de boodschap "DL" naar 4884. Een bevestigings-sms geldt als betalingsbewijs.

    Een ticket voor 1 uur per sms zal 1,45 euro kosten. Dat is 28 procent minder dan een ticket kopen bij de buschauffeur.

     


    >> Reageer (0)



    Foto



    ZUCHEROKE
    ZUCHEROKE
    ZUCHEROKE



    Foto

    Mijn favorieten
  • CARTOONS
  • WEERBERICHT
  • KAARTSPEL
  • DAG OP DAG
  • DE HUIDIGE MAAND
  • NUTTELOZE INFORMATIE
  • 1000 LIEDJES
  • GESCHIEDENIS VAN TIENEN
  • RADIOZENDERS
  • Wesp333

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    josm
    blog.seniorennet.be/josm
    Mijn favorieten
  • DIAREEKS-
  • People painting
  • Borgloon
  • CLARA-POWERPOINTS
  • BLOGTIPS
  • b9500_karel
  • MANDY
  • Wandelgroetjes uit Borgloon
  • Natuurfreek
  • Eten en drinken

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • de westhoek
  • patje1957

  • Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    TIENEN.....TINTELENDE STAD
    Archief per maand
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!