Het alternatieve geluid dat Marine Le Pen van het Franse Front National laat horen, wordt uiteraard niet in dank aanhoord door de steunpilaren van het regime, die in Frankrijk, net zoals in de rest van West-Europa de touwtjes in handen hebben bij de media. Le Pen zal na haar verkiezing als Franse presidente (àls, àls) aan de Euro-collega's een voorstel formuleren om terug naar de nationale munten over te schakelen. De econoom die in het gesprek haar tegenstrever is, gaat uiteraard niet akkoord, waarop Marine een aantal boeken bovenhaalt die haar stelling steunen, ondermeer één van een linkse auteur. Deze mevrouw is niet van plan zich de kaas van het brood te laten halen : oppositie voeren, constante onderbrekingen doorstaan, verdachtmakingen torsen, en toch overeind blijven, het zit in de familie.
Is het verdwijnen van de euro een goede zaak ? Wij durven het niet zeggen. Wat alleszins met de dag duidelijker wordt, is de manier waarop in de Eurozone omgesprongen wordt met reddingsoperaties "die niet aan de burgers uitgelegd kunnen worden" (dixit Van Rompuy). Als men in een democratie openlijk toegeeft een beleid te voeren dat enkel door ingewijden kan beoordeeld worden, dan zijn we inderdaad officieel op de verkeerde weg. Welke redenen om blindelings deze mensen te vertrouwen, zijn er ? Wat hebben zij uitgespookt om deze onheilstoestanden in het leven te roepen en wat vinden zij telkens opnieuw uit, om zogenaamd een einde te stellen aan de opeenvolgende fiasco's ? Een bende machtsgeile klungelaars die niet opgewassen zijn tegen de ellende die zij veroorzaakt hebben, is helaas het enige beeld dat wij kunnen oproepen.
Wat zou de leiding van de Europese Unie zich zorgen maken over zoiets vervelends als democratie ? Niemand van de dames en heren van de Commisie zijn ooit verkozen in hun functie. Het zijn politici die aangeduid werden door andere politici om de rol op zich te nemen van overbetaalde superambtenaren, niet gehinderd door enige noemenswaardige controle. Of is er iemand nog zo naiëf geloof te hechten aan de invloed van de 735 lieden uit de Euro-praatbarak met 1 of 2 minuten spreektijd, zonder repliek ? Hoed af, voor de enkelingen zoals onze eigen Philip Claeys, die tegen de stroom op durven varen.
Ray
Hoeveel vrouwen heeft u ?
Pakweg, 20 jaar geleden, zouden we huiverend gereageerd hebben als we vernamen dat er in onze omgeving mannen woonden met meerdere vrouwen. Veelwijverij, werd dat toen, niet erg vriendelijk maar wel heel duidelijk genoemd. Vandaag de dag, wordt polygamie terloops vermeld, als een evident randverschijnsel, eigen aan de godsdienst van de vrede. "Bij die menschen is dat toegelaten, nietwaar mijnheer". Dat het niet toegelaten is volgens onze eigen wetgeving, komt zelfs niet meer op bij de meeste landgenoten. Ten hoogste wat ranzige grapjes over maken. Wat zouden wij nog respect vragen voor onze wetgeving en onze gebruiken, als de politici zelf niet anders doen dan de wetten aan hun laarzen lappen en ze voortdurend aanpassen naar eigen behoeftes en inzichten ?
Uit cijfers van het OCMW blijkt dat er 27 mannen in Antwerpen geregistreerd zijn als polygamist. In werkelijkheid zijn het er zeker meer. “Want er is niet genoeg controle op de identiteit van nieuwkomers.”
Controle uitoefenen op wie er het land of de gemeente binnenkomt, is racistisch, nietwaar mijnheer. Hier mag iedereen binnen, onze brave burgemeester, die zot is van A maar vooral van zichzelf, hangt het op grote reclameborden die wij glimlachend voor hem betalen overal uit : 't stad is van iedereen. Hopelijk zullen wij hem in 2012 diets maken, dat Antwerpen vooral van ons is en dat er voor hem nog een plaatsje is in de zoologie.
Gemeenteraadslid Wim Van Osselaer (Vlaams Belang) heeft van OCMW-voorzitster Moemoe De Coninck een antwoord gekregen op zijn vraag naar het aantal polygamisten. Het zijn er 27 : 11 van hen zijn niet-Belgen, 16 hebben wél de Belgische nationaliteit. Ze komen allemaal uit islamitische landen: Marokko, Pakistan en Mauretanië. Polygamie in Antwerpen, “het is een marginaal fenomeen”, zegt Moemoe De Coninck en haar oogjes blinken van stil verlangen en bewondering.
Maar is dat wel echt zo van dat marginaal verschijnsel ? “Het komt waarschijnlijk veel meer voor”, zegt eerste substituut van het Antwerpse parket, Chantal Merlin. “We hebben er alleen geen correct zicht op, omdat de identiteit van nieuwkomers onvoldoende wordt gescreend.” Van heel wat nieuwkomers heeft de overheid geen correct beeld. Een man kan in zijn thuisland getrouwd zijn met verschillende vrouwen en dat hier niet kenbaar maken. Nooit wordt iemand in ons land voor polygamie vervolgd. “Wel heb ik laatst geweigerd een man te naturaliseren, omdat bleek dat hij polygamist was.”
Wat zouden wij ons druk maken in deze verloederde maatschappij over zoiets banaals als veelwijverij ? Zeker als het uit de Prachtlanden komt, waar vrouwen behandeld worden als schapen en als ze geluk hebben, als geiten.
Ray
Week-end uitgave Angeltjes
Wij pogen gedurende het week-end de rust van onze lezers (en onszelf) te eerbiedigen en besparen u de vaak hinderlijke berichten uit onze in mekaar stortende beschaving. Mogen we dat zo stellen zonder iemand voor het hoofd te stoten, behalve de verblinde profiteurs die aan de slippen van het regime hangen ?
Daarom brengen we zater- en zondag wat luchtige berichtjes, video's maar niet te veel politiek braaknieuws. Helaas valt de actualiteit niet stil en hopen de berichten zich intussen op, zodat we tegen 's maandags een te veel aan kopij hebben die u koppijn bezorgt.
Daarom volgt in de loop van zondagnamiddag een beperkt aantal stukjes die ons terug in de realiteit van elke dag storten. Niet om u te jennen, gewoon uit praktische overwegingen.
Uw attente redactie
Blankenberge 2015
Cor 'ngrato (Ondankbaar hart) : een ongelukkige liefdesgeschiedenis
Een ongelukkige liefdesgeschiedenis, gebroken dromen, niet kunnen praten met mekaar, ondankbaar hart en het is steeds de ander, nooit ikke.
Leven is veranderen : een ander zicht op Afghanistan
Als mijn oom een sultan zou zijn geweest, is mijn tante een sultana. Met zachte hand duwt en stuurt ze een ieder thuis. Zonder haar toestemming valt er zelfs geen blad van de boom in de tuin.
Het is een ochtend in 2008, rond zeven uur, wanneer iedereen het huis verlaat om voor brood op de plank te zorgen. Op het moment dat oom Hamidullah de deur uit wil gaan roept tante: "Heb je schone kleren aan? En die sjaal past helemaal niet bij je kleren, neem die blauwe mee."
Oom Hamidullah fronst en mompelt wat. Maar uiteindelijk gaat hij wel met zijn blauwe sjaal naar buiten. Hoezo onderdrukte vrouwen in Afghanistan, denk ik.
Ze is een vrouw van in de zestig en heeft acht kerngezonde kinderen op de wereld gezet. "En nog steeds zo energiek en beweeglijk als een achttienjarige," was wat oom altijd stoutmoedig over haar opmerkte. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat is ze in beweging en als een bekwame coördinator dirigeert en verdeelt ze alle taken binnen en buiten het huis.
Het ene moment is ze in de ene hoek van het enorme binnenhof en het andere moment in de andere. Mijn pogingen om haar te volgen heb ik al lang opgegeven, ik word er draaierig van.
En anno 2011? Ze is zojuist weduwe geworden en in de rouw. Volgens de onzichtbare letters van de traditie moet ze bij haar zonen intrekken. Mijn neven verzoeken haar om bij hen in Kabul te komen wonen. De sociale druk is hoog en de ogen gericht op wat er zal gaan komen.
Sinds jaar en dag komt in Afghanistan de zorg van de ouders op de schouders van de kinderen terecht. Bejaarden - en verpleeghuizen zijn er een onbekend fenomeen. Iemand die zijn ouders verwaarloost - lees: niet in zijn huis opneemt - roept de schande van de gemeenschap over zich af.
Op een avond in de aanloop naar de zeswekendienst neemt ze mij tijdens de schemering in vertrouwen: "Jij weet wat ik van Kabul en haar kippenhokkenhuizen vind. Nu dat je oom er niet meer is, is de situatie veranderd. Je neven vragen mij om naar Kabul te komen terwijl ikzelf hier in Charikar wil blijven. Ik moet kiezen tussen mijn hart, hier voel ik me dichtbij jouw oom, en de harten van mijn zonen.
Ik wil niet dat ze gezichtsverlies lijden!" Haar blik zoekt oom in zijn vertrouwde hoek van de kamer. De tranen rollen over haar gezicht. Ik buig mijn hoofd, mijn ogen gericht op de bloemen van de tapijt. Mijn wijze tante die geen raad weet met de situatie.
De bloemen veranderen in letters en letters vormen de zinnen van Ad Vingerhoets, professor in tranen: "Tranen zijn bedoeld om ergens een vlag bij te planten: dit is heel belangrijk". Maar de komende dagen zullen bewijzen hoe erg ik me had vergist in haar.
Op een ochtend rond vijf uur word ik wakker door lawaai. Vanuit het gastenverblijf kijk ik naar de tuin en het hoofdgebouw. Er wordt keihard gewerkt, alle neven en nichten zijn er. Ik loop de tuin in. De ramen worden gelapt, de gordijnen afgehaald om die te wassen, de kamers gepoetst en zelfs de tuin krijg een bezemveeg.
Half wakker zie ik mijn tante mij tegemoet komen: "Morgen, jij mag de rozen en druivenranken van jouw oom snoeien." De verbazing nog niet de baas krijg ik de tuinschaar in mijn hand gedrukt, waarna ze zegt: "Ik moet mijn hoofdverblijf herordenen. Ik kom regelmatig terug. In Kabul hoor ik niet thuis."
Als we 's avonds allemaal aan het dastarkhwan -maaltijdkleed - zitten, draait tante haar hoofd naar Farhad - de oudste neef - en zegt: "Voor de duidelijkheid: jaarlijks op de sterfdag van je vader, de weekeinden, feestdagen, heilige dagen en alle belangrijke dagen waarbij de familie bij elkaar moet zijn, zijn we hier in Charikar in het ouderlijke huis."
Mijn wijze tante is tot een compromis gekomen. Ze heeft op z'n Afghaans gezegd het verstand van honderd ministers. Ze maakt haar woorden waar. "Leven is veranderen".
Haroon Parvani
Haroon Parvani moest als derdejaarsstudent geneeskunde in 1988 Afghanistan ontvluchten vanwege zijn oppositiewerk bij de Universiteit van Kabul. Na een kort verblijf in India kwam hij naar Nederland. Tegenwoordig werkt hij als beëdigd tolk/vertaler en publicist.
In het zuidoosten van de staat Washington is deze week de 40-meter hoge Condit Dam verwijderd. Bijna honderd jaar lang heeft de 40 meter hoge Condit Dam de White Salmon River tegengehouden in het zuidoosten van de staat Washington.
Daardoor ontstond er weliswaar een prachtig meer, maar werd de weg naar zalm versperd. Deze week is de dam op spectaculaire wijze verwijderd. De ecologen hopen dat de waterweg weer haar natuurlijk verloop krijgt, met herstel van de oorspronkelijke vegetatie, vissen, vogels en de bijbehorende zoogdieren.
Gerenoveerd Bolshoi
Karrenvrachten met geld, een interventie van president Medvedev zelf en een leger van drieduizend restaurateurs uit alle hoeken van Rusland waren ervoor nodig - maar nu is het dan zover. Na zes jaar grondige renovatie heropent het Bolsjoj theater in Moskou vanavond zijn deuren voor een galaconcert. Het Bolsjoj theater wachtte al 115 jaar op renovatie. Normaliter zou dit gebouw gesloopt zijn en herbouwd, maar dit is het Bolsjoj en dus deden de Russen het onmogelijke. De bezoeker zij gewaarschuwd: wie niet van bladgoud houdt, wage zich niet in het Bolsjoj theater. We kunnen enkel maar hopen dat de grote Russische tradities van muziektheater en ballet verder gezet worden in dit prachtige gebouw.
ons mooie vlaamse land gaat dood politici rollen vechtend door de goot
en wie zal alles weer betalen ? de vlamingen en niet de walen
door hard werken verdienden wij ons geluk en nu worden we vakkundig kaalgeplukt
we zijn op weg naar een derdewereld land samen met onze waaltjes,hand in hand
de politiekers zijn vlaanderen aan het slopen en we laten ons met open ogen gewillig stropen
toch zullen we eens moeten vechten voor onze kinderen en onze rechten
de blauwvoet zal nog eens moeten vliegen en de goededag weer hoofden klieven
of de opvolgers het dan beter doen is de vraag is een voorspelling waar ik me niet aan waag
het heeft eigenlijk geen zin om te grienen we hebben de politiekers die we verdienen
onbekwame graaiers zonder ruggegraat die goed weten waar de vetpot staat
johan1944
Hulp uit Amerika voor regeringsvorming
Het Antwerps zakwoordenboek
Vorige week werd op het stadhuis Het Antwerps zakwoordenboek voorgesteld. Een luxe die je je enkel kan veroorloven als je de basistaal volledig beheerst.
Uiteraard mocht P. Janssens niet ontbreken. Misschien het moment om aan de burgemeester te vertellen, dat er een verschil is tussen Antwerps dialect spreken (wat wij zelf ook doen naast onze kennis en liefde voor het Nederlands) en reclameboodschappen opstellen uit naam van het openbaar bestuur in krakkemikkig Nederlands, zoals de stad vaak doet in een slechtbegrepen poging om dichtbij het volk te staan. Maar ja, aan die man is toch geen zalf te strijken, hij weet alles het best. In ons dialect zeggen we over zo iemand : "Die denkt oek van zeneigen dattem créme fraiche schet". (Vertaling op aanvraag).
Ray
29-10-2011
Blijf van mijn pensioen af
Herkent u hem nog, Ben Cramer ?
Pat Condell : Halloween Burka
Denemarken
Na de laatste Deense verkiezingen heeft dat land een stapje verder gezet op de weg naar de islamisering. Hierbij een foto van de Zeemeermin, gevonden op de blog Vlad Tepes van 25.10.'11.
Reportage over de Titanic in 1912
Reportage met foto's en film over de Titanic voor zijn eerste en tevens laatste reis in 1912.
Savat
Trouw van Kate en William voor West-Vlamingen
Paul van Ostaijen (1896 - 1928)
De dandy Paul van Ostaijen
Leopold Andreas van Ostaijen werd op 22 februari 1896 geboren in de Lange Leemstraat 53 te Antwerpen, als zoon van een Nederlandse vader (uit Noord-Brabant) en een Limburgse moeder. Paul (Leopold) was hun zevende en laatste kind.
Eerst volgde hij les op katholieke scholen, maar hij was geen voorbeeldige leerling. Zijn medeleerlingen keken op naar Gezelle en Van de Woestijne, terwijl hij dweepte met Else Lasker-Schüler, Rilke, Rimbaud en Verlaine. Ondermeer omdat hij verboden lectuur las en verspreidde, werd hij van het jezuïtencollege gestuurd. Vervolgens ging hij naar het koninklijk atheneum, waar hij zich met geestverwante medescholieren aansloot bij de 'Vlaamsche Bond'. Hij voltooide echter zijn middelbare schoolopleiding niet en ging aan de slag als bediende op het stadhuis van Antwerpen.
Tijdens Wereldoorlog I publiceerde hij verschillende artikels in 'De Vlaamsche Gazet' en 'Het Laatste Nieuws'. Hij was medewerker van 'Carolus', 'Antwerpsche Courant', 'Ons Land', 'Ons Leven', Het Vlaamsch Leven', 'Aula' en 'De Goedendag'. In dit laatste maandblad profileerde hij zich als flamingant en Groot-Nederlander. Er was een schril contrast tussen het bruisende uitgaansleven in het statiekwartier met zijn café Hulstkamp op de de Keyserlei en zijn music halls aan de ene kant, en de somberheid van 'de bezette stad' aan de andere kant. Paul van Ostaijen gedroeg zich in die schizofrene sfeer echter als een flamboyante dandy, die gretig van het nachtleven (en van cocaïne) proefde.
Antwerpen bezette Stad - Oktober 1914 na een zwaar bombardement rukken de Duitse troepen op naar het hart van de stad : de Grote Markt.
Zijn eerste journalistieke en vooral door het Duitse expressionisme beïnvloede literaire bijdragen verschenen in flamingantische bladen. Hij debuteerde in 1916 met de bundel Music-Hall, die in 1918 werd gevolgd door "Het Sienjaal". In november 1917 was hij betrokken bij een activistische betoging tegen kardinaal Mercier, wat hem een geldboete en veroordeling tot gevangenisstraf opleverde. Vlak voor het einde van de Eerste Wereldoorlog (november 1918), vluchtte hij met zijn vriendin Emmeke Clément naar Duitsland, om vervolging in België te ontlopen.
Emmeke Clement
Na hun aankomst in het Potsdamer Bahnhof in Berlijn betrokken Van Ostaijen en Emmeke een goedkope kamer in de Wilhelmstrasse, waar ze een half jaar verbleven. Nadat ze ruzie kregen met hun hospita verhuisden ze naar de Joachim Friedrichstrasse waar ze twee kamers huurden. Van Ostaijen kon ook in Berlijn niet van de cocaïne afblijven. Een vriend, de niet onbemiddelde Peter Baeyens, bracht hem vanuit Antwerpen meermaals een bezoek en bezorgde hem de begeerde marchandise.
Berlijn was toenmaals een zeer grimmige maar artistiek bloeiende stad waar hij in armoede leefde. Zijn baantjes als sigarettenventer, oppikker (schlepper) voor een nachtlokaal en schoenverkoper zijn waarschijnlijk ontsproten aan zijn dichterlijke fantasie. Hij leefde namelijk op de kap van Emmeke die werkte als mannequin bij het modehuis Hammer. Daarnaast schnabbelde zij als fotomodel want zij was een mooie frivole vrouw.
In de straten van Berlijn op het einde van de Grote Oorlog
In Berlijn radicaliseerde Van Ostaijen op politiek en artistiek gebied. Hij sympathiseerde met de Spartakisten Karl Liebknecht en Rosa Luxemburg en maakte de bloedige onderdrukking van hun revolutie mee. Zijn humanitaire idealen, zoals hij die had geformuleerd in 'Het Sienjaal', leden schipbreuk waardoor hij in een crisis geraakte. Daarenboven was hij dikwijls ziek, had heimwee en in zijn relatie met Emmeke was het ook niet altijd rozengeur en maneschijn. Deze laatste leerde in april 1919 namelijk een Duitse fysicus kennen waarmee ze in 1923 in het huwelijk trad.
Van Ostaijen had ook contacten met verschillende Duitse kunstenaars, ondermeer in 'Café des Westens' waar hij geregeld kwam. Hier ontmoette hij ondermeer de dichteres Else Lasker-Schüler, die geen goede indruk op hem maakte en die hij beschreef als ‘een klein, vuil jodin’. In Café des Westens maakten de Antwerpse geliefden ook kennis met de twintig jaar oudere dichter en kunstcriticus Theodor Däubler, waar zij enkele keren op visite gingen. Van Ostaijen was ook bevriend met Heinrich Campendonk en Frits Stuckenberg. Vooral met de schilder Stuckenberg, aan wie hij verschillende gedichten opdroeg, kon hij goed opschieten. Deze laatste maakte ook een schilderij waarop Paul en Emmeke zijn afgebeeld. Het erotisch geladen werk bevindt zich in het 'Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte in Oldenburg' (Bildnis P. und E. van Ostaijen).
Van Ostaijen was in het door hem verfoeide Berlijn niet de spil van het artistieke gebeuren, wat in Antwerpen wel het geval was geweest. Desalniettemin was het in Berlijn, dat hij zijn dadaïstische meesterwerk 'Bezette Stad' schreef. Het is een bundel over Antwerpen in oorlogstijd. De overheersende thematiek is het nihilisme in al zijn vormen. Typografisch was deze bundel nog opvallender dan 'De Feesten van Angst en Pijn'. Van Ostaijen gebruikte niet alleen verschillende lettertypen en kleuren, maar ook bizarre woordassociaties. Hier en daar werkte hij fragmenten van gedichten zelfs uit tot affiches, zodat ze op reclameslogans leken.
Hij kwam naar België terug in 1921 na een amnestie en volbracht met tegenzin zijn dienstplicht in het Belgische leger. Na zijn terugkeer keerde van Ostaijen zich geleidelijk af van Dada. Hij propageerde dan de 'zuivere lyriek': "Poëzie is woordkunst en geen middel om andere doelen te bereiken zoals vrijheid en/of destructie." Hij beschouwde poëzie als een soort mystieke extase. "Poëzie heeft eigenlijk niets te vertellen, buiten het uitzeggen van het-vervuld-zijn-van-het-onzegbare."
Na 1923 schreef hij meestal grotesken (onder meer de postuum uitgegeven korte roman 'De Bende van de Stronk'), In 1924 was hij beheerder in een Antwerps boekenantiquariaat. Daarna (1925) baatte hij in Brussel `A la Vierge poupine' uit, dat in de loop van 1926 werd opgedoekt. In deze galerie organiseerde hij exposities van internationaal bekende schilders en beeldhouwers en gaf hij lezingen over moderne kunst en poëzie. Hij publiceerde daarnaast ook proza, gedichten, essays en scherpe recensies in meerdere bladen.
Eind 1925 bleek hij te lijden aan longtuberculose. Hij bleef doorwerken, tot hij in 1927 meermaals rust moest zoeken op het platteland.
Vanaf september 1927 verbleef hij in het sanatorium Le Vallon in Miavoye Anthée. Zelfs in deze penibele omstandigheden werkte hij nog mee aan het tijdschrift 'Avontuur', dat hij samen met Gaston Burssens (1896-1965) en Edgar du Perron (1899-1940) had opgericht.
Paul van Ostaijen overleed geheel onverwacht in het sanatorium in de nacht van 17 op 18 maart 1928.
Overgenomen
Spleen pour rire
Het meisje dat te Pampelune geboren tans te Honoloeloe woont en in een rode lakkooi gevangen houdt een kobaltblauwe papegaai - zij schilderde hem met Ripolinkoeleuren zoals gezeid de veren blauw de snavel en de poten geel - het meisje van Pampelune te Honoloeloe dat om haar hoge hals heeft een krans van purperen anemonen op haar opalen borst kleine barokkoralen en om haar dijen niets (Vogelveren dorsten haar dijen niet te dragen zo zeer zijn dun haar dunne dijen) dit pampeluner meisje dat te Honoloeloe woont ken ik niet
Priez toujours pour le pauvre Gaspard Il n'est pas encore mort ce soir
Sophie-Fritz Stuckenberg zu eigen
F.C De Kampioenen, verkocht aan Nederland
28-10-2011
De indroeve lotgevallen van Ilyasse en Yassin door Abdel
Dit is de geschiedenis geschreven door een pokke-journalist van Vandaag.be over de kille moord op Ilyasse.
"Met veel getrek, geduw en gehuil vertrok Yassin naar de gesloten instelling De Hutten in Mol", vertelt zijn broer Abdel B. "Hopelijk krijgt hij daar de hulp die hij nodig heeft."
Zondag belt Ilyasse bij Yassin (17) aan. Moeder Khadija doet open. "Of Yassin mee een eindje gaat wandelen", vraagt Ilyasse. Twee uur later staat de hele buurt in rep en roer en blijkt Ilyasse te zijn doodgestoken door een 84-jarige man.
"We dachten meteen dat Yassin ook wat overkomen was", vertelt zijn oudste broer Abdel. "We belden hem op, maar zijn gsm was uitgeschakeld."
"We vermoedden het ergste. Pas de volgende dag kwam Yassin thuis. Ik herkende hem niet. Hij was door en door getraumatiseerd door wat er gebeurd was met Ilyasse. Ook mama huilde de hele dag. Ze wist dat ze haar zoon zou moeten aangeven. Dat ze hem voor lange tijd kwijt zou zijn. "
"De politie was hem al komen zoeken, maar toen was Yassin niet thuis. We maakten de afspraak dat als hij zou terugkomen, dat we hem zouden aangeven. Moeder hield hem nog één nacht bij haar en gaf hem woensdag met veel getrek en geduw af."
Ilyasse en Yassin braken afgelopen zondag in bij de 84-jarige Roger V. in Borgerhout, toen ze samen een wandelingetje deden. Nadat die ouderling Ilyasse in de nek had gestoken met een mes, vluchtten de twee weg. Yassin verloor daarbij Ilyasse uit het oog, verstopte zich en zou geprobeerd hebben Ilyasse te bellen, maar die kon niet opnemen omdat hij gewond was. Daarna ging Yassin schuilen bij familie. Ilyasse was intussen al gestorven.
Nu is Yassin opgesloten in een gesloten instelling in Mol. Hij zal daar minstens drie maanden zitten en er is weinig kans dat hij dan al weer vrijkomt.
De twee stonden onder toezicht van de jeugdrechter. "Ik hoop dat Yassin de nodige hulp krijgt. Hij moet worden gestraft, maar hij moet ook hulp krijgen om zich weer te integreren in de maatschappij", zegt Abdel.
NvdR Angeltjes : Het leven in de harde Westerse maatschappij is onerbarmelijk voor vele jongeren die vrolijk lachend door de straten flaneren, maar inwendig wanhopig op zoek zijn naar zichzelf, een beetje liefde en een zakcentje.